چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 40302
منبع : خبرگزاری مهر
توسط رئیس سازمان حج و زیارت مطرح شد؛

دلایل اصرار مسئولان ایرانی به سعودی‌ها برای برگزاری مراسم حج

قم نيوز : قم نیوز: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه منا در حج سال گذشته، دلایل اصرار مسئولان ایرانی به سعودی‌ها برای برگزاری مراسم حج در سال جاری را اعلام کرد.
دلایل اصرار مسئولان ایرانی به سعودی‌ها برای برگزاری مراسم حج
به گزارش قم نیوز، سعید اوحدی طی سخنانی در جمع نمایندگان منطقه‌ای طلاب، تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی و فضلای جامعه المصطفی که قبل از ظهر سه‌شنبه در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای حج سال ۹۵ و تشریح چگونگی فاجعه منا اشاره کرد و اظهار داشت: مسیر زائران ایرانی در روز عید قربان به خیابان ۲۰۴ تغییر کرد و در نتیجه ازدحام جمعیت در آن خیابان و تقابل با زائران دیگر بی رحمانه ۴۶۴ نفر از زائران ایرانی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: اگر امکانات وجود داشت بیش از ۶۰ درصد زائران جان خود را از دست نمی‌دادند و ما بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان عربستان را علت این امر می‌دانیم.

اوحدی عنوان کرد: اجساد تمامی شهدای منا به کشور بازگردانده شد و یا به درخواست خانواده هایشان در مکه به خاک سپرده شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: طی پیگیری‌هایی که کردیم عربستان مذاکره ما با مسئولانش را درخصوص برگزاری حج امسال به تأخیر انداخت اما ما همچنان اصرار به مذاکره داشتیم.

وی بیان کرد: دلیل اصرار ما واجب بودن فریضه حج، ثابت کردن این که ایران در پی توسعه ارزش‌های اسلامی است و این که حج یکی از مأموریت‌های سازمان حج و زیارت است.

اوحدی در پاسخ به این سئوال که آیا شهادت دکتر رکن آبادی از سوی عربستان عمدی بوده یا خیر، ابراز کرد: حادثه منا در کل بیانگر قصور عربستان و بی کفایتی مسئولان آن بوده و شهادت شهید رکن آبادی نمی‌تواند عمدی باشد.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد شهدای منا اهل سنت هستند و در داخل کشور از میان ۴۶۴ شهید ۷۸ شهید اهل سنت هستند.

آغاز ثبت نام از طلاب در سامانه سماح از ۱۵ مردادماه

رئیس سازمان حج و زیارت ابراز کرد: سامانه سماح از ۱۵ مردادماه آماده ثبت نام از طلاب ایرانی و اتباع برای موسم اربعین است.

وی در پاسخ به چگونگی موضع ایران در سنوات آینده در خصوص حج ابراز داشت: دو پلیس عربستان به دو نوجوان ما تعرض داشتند و ما خواستار محاکمه آنها شدیم اما مسئولان عربستان این حق شرعی و انسانی را نادیده گرفتند. اگر این عمل در هر جای ایران صورت می‌گرفت با آن برخورد می‌شد اما به رغم اظهار ولیعهد مبنی بر اعدام آن دو پلیس اما عربستان کاری نکرد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: قطعا در نتیجه اصرار ما به برگزاری حج، تغییر رفتار عربستان را شاهد خواهیم بود و در سنوات آینده زائران ما به حج خواهند رفت.

وی ابراز داشت: منطقه ما آبستن تحول بزرگی است و اتفاقاتی همچون آزادسازی قریب الوقوع موصل شاهد فروپاشی داعش در حلب خواهیم بود و با این تحولات منطقه در توازن جدیدی از قدرت قرار می‌گیرد.

اوحدی تصریح کرد: ظلم عربستان در طول تاریخ سابقه نداشت و آنها مرتکب جنایت بزرگی در حق مسلمانان شدند.

وی بیان داشت: طی مذاکراتی که با عربستان انجام دادیم متأسفانه به دلیل عدم اطمینان از امنیت و عزت زائران، مردم ایران از حضور در حج تمتع امسال محروم شدند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که خداوند تبعیض در حج را نمی پذیرد، عنوان کرد: در دور دوم مذاکرات ما با مسئولان عربستان متوجه شدیم صعودی‌ها با فشار ناشیانه سناریوی خطرناکی را بسته بودند. 

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcirpa5.t1auu2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما