سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 47035
منبع : خبرگزاری فارس

خط و نشان كاراته قم براي مدال‌هاي جهاني و آسيايي سال 96

قم نيوز : قم نیوز: كاراته استان قم با درخشش دو تن از چهره‌هاي شاخص و با سابقه خود در مسابقات ليگ جهاني 2017 رسما و آمادگي براي ميزباني انتخابي‌هاي تيم ملي براي كسب مدال‌هاي ميادين برون‌مرزي سال 96 خط و نشان كشيد.
خط و نشان كاراته قم براي مدال‌هاي جهاني و آسيايي سال 96
به گزارش قم نیوز،  تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران در اسفند ماه سال 1395 رقابت‌های انتخابی خود را سپری کرده است و بر همین اساس اعضای این تیم به منظور حضور در چند میدان مهم برون‌مرزی 2017 نظیر بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شده‌اند.

هر چند احتمال تغییراتی در ترکیب تیم ملی کاراته رده سنی بزرگسالان ایران وجود دارد اما قمی‌ها تقریبا خاطری آسوده و مطمئن از انتخاب یکی از بهترین‌های چند سال اخیر خود یعنی امیر مهدی‌زاده به عنوان دارنده انواع و اقسام مدال‌های بین‌المللی، آسیایی و جهانی برای همراهی تیم ایران در مسابقات برون‌مرزی سال 96 دارند تا این کاراته‌کای مطرح به روند مدال‌آوری از رقابت‌های برون‌مرزی برای ورزش قم ادامه بدهد.

 

* درخشش حضور 2 کاراته‌کای قم در جدال با رقبای خارجی

در حالی که امسال کاراته ایران و کاراته‌کای مشهور استان قم مسابقات مهمی همچون پیکارهای 2017 بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و همچنین رقابت‌های کاراته قهرمانی مردان آسیا را پیش‌رو دارند، مسابقات لیگ جهانی کاراته نخستین میدان بین‌المللی آنها در سال جدید بود.

رقابت‌های لیگ جهانی کاراته ملقّب به کاراته‌وان به دلیل اینکه با حضور تمامی چهره‌های شاخص و مطرح کاراته جهان برگزار می‌شود، همواره از سطح کمی و کیفی بسیار بالایی برخوردار است و یک میدان معتبر و مهم برای محک میزان آمادگی کاراته‌کاها برای حضور در یک تورنمنت سخت به شمار می‌رود.

به همین منظور تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران متشکل از بهترین‌های این رشته که در انتخابی‌های تیم ملی شاخص‌ترین عملکرد را داشتند، راهی مسابقات لیگ جهانی کاراته شد، رقابت‌های که با حضور چهره‌های مطرح این رشته از نقاط مختلف دنیا در کشور امارات به انجام رسید.

 

* نشان برنز ستاره کاراته قم از لیگ جهانی 2017

کاراته‌کای مشهور و پرافتخار استان قم بعد از درخشش در پیکارهای انتخابی تیم ملی و به دست آوردن سهمیه تیم اعزامی ایران به رقابت‌های خارجی سال جدید، نخستین رقابت بین‌المللی سال 1396 را با کسب مقام سوم و نشان برنز از پیکارهای لیگ جهانی این رشته پشت سر گذاشت.

در واقع یکی از بهترین‌های کاراته ایران که امید اول برای کسب مدال طلای مسابقات لیگ جهانی 2017 در شهر دوبی کشور امارات بود، امیر مهدی‌زاده ستاره مطرح کاراته استان قم است که در وزن منهای 60 کیلوگرم برابر حریفان خود به میدان رفت و در نهایت با کسب مقام سوم و نشان برنز از تاتامی لیگ جهانی خارج شد.

امیر مهدی‌زاده در دور نخست به مصاف دومینک از کشور اسلواکی رفت و با نتیجه دو بر صفر حریف خود را شکست داد، سپس در دور دوم برابر تابانگ ستشگوا از کشور بوتسوانا قرار گرفت که حریف به دلیل اخطار حذف شد و ملی‌پوش کاراته قم در سومین رقابت خود یک بر صفر از سد هوان لی‌جی کاراته‌کای مطرح کره‌جنوبی عبور کرد.

 

* شکست ناباورانه مهدی‌زاده برابر حریف ترکیه‌ای

چهارمین حریف ستاره کاراته استان قم در مسابقات 2017 لیگ جهانی کاراته یکی از کاراته‌کاهای کشورمان یعنی علی صفدریان بود که چهار بر صفر به مهدی‌زاده باخت تا ملی‌پوش کاراته قم در مرحله یک هشتم‌نهایی برابر یکی دیگر از چهره‌های شاخص این وزن یعنی کالنینس کالویس از لیتوانی قرار بگیرد.

مسابقه مهدی‌زاده و کالنینس کالویس ابتدا با تساوی یک بر یک تمام شد اما برنده این مسابقه حساس و سخت امیر مهدی‌زاده  بود که در امتیاز سن‌شو یعنی امتیاز اول عملکرد بهتری داشت و بدین‌ترتیب دارنده دو مدال طلای جهان در سال‌های 2012 و 2016 حریف کایا آکوت از ترکیه شد.

مهدی‌زاده که نماینده لیتوانی به عنوان دارنده مدال برنز جهان در سال 2010، دارنده مدال نقره و برنز مسابقات قهرمانی اروپا، نایب‌قهرمان مسابقات کامبت گیمز و دارنده چهار طلا، سه نقره و دو برنز کاراته وان را حذف کرده بود، در نیمه نهایی با نتیجه عجیب 6 بر سه مغلوب کایا آیکوت ترکیه‌ای شد.

 

* مقام سوم جهان رهاورد مهدی‌زاده از نخستین رقابت سال 96

مهدی‌زاده با قبول شکست مقابل این کاراته‌کای ترکیه‌ای ار رسیدن به دیدار نهایی وزن منهای 60 کیلوگرم بازماند تا برای کسب مدال برنز تلاش کند، در حالی که نماینده ترکیه مدال طلا، نقره و برنز مسابقات قهرمانی اروپا را در کارنامه داشت و دو مدال طلا و دو برنز کاراته‌وان را نیز به دست آورده بود.

البته این دو کاراته‌کا پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ رقابت کرده بودند که مهدی‌زاده هر دو بار موفق به شکست احریف ترکیه‌ای خود شده بود، اما مهدی‌زاده برای کسب مدال برنز در رده‌بندی برابر یوگنی پلاخوتین از روسیه چهار بر سه به برتری رسید و مدال برنز را بر گردن آویخت.

 

* قهرمانی ملی‌پوش سابقه کاراته‌ قم در لیگ جهانی 2017

کاراته‌کای با سابقه استان قم که چند سالی از میادین بین‌المللی این رشته به دور بود اما سابقه کسب مدال از رقابت‌های مهم و معتبر خارجی را دارد، دیگر نماینده قم در لیگ جهانی بود و در جدال با حریفان شرکت کننده در مسابقات 2017 لیگ جهانی کاراته موفق به کسب مقام قهرمانی و نشان خوشرنگ طلا شد.

در واقع در کنار امیر مهدی‌زاده دارنده دو مدال طلای جهان در سال‌های 2012 و 2016 و نشان برنز جهانی 2014 که موفق به کسب مدال برنز پیکارهای لیگ جهانی شد، سعید علی‌پور ملی‌پوش سابق کاراته قم نیز در این رقابت‌ها حضور یافت و با کسب مقام قهرمانی و نشان طلای وزن منهای 67 کیلوگرم از تاتامی مسابقات خارج شد.

علی‌پور که هم دوره امیر مهدی‌زاده است و سابقه کسب مدال از مسابقات قهرمانی آسیا و لیگ جهانی کاراته را نیز دارد، در نخستین مسابقه خود حریفی از کشور میزبان یعنی امارات را پنج بر یک برد، سپس با حساب 6 بر صفر از سد رقیب اهل الجزایر عبور کرد و راهی مرحله سوم شد.

چهره‌ شاخص کاراته استان قم در سومین مسابقه خود کاراته‌کای اهل لوکزامبورگ را با همین نتیجه مغلوب کرد و سپس با نتیجه سه بر صفر مقابل رقیبی از کامرون به برتری رسید و با پیروزی مقابل کاراته‌کای اهل روسیه به  نیمه نهایی رسید تا با برتری چهار بر یک برابر بادر التیوبی از عربستان راهی فینال شود.

در دیدار نهایی مسابقات لیگ جهانی 2017 ملقّب به کاراته‌وان در وزن منهای ۶۷ کیلوگرم سعید علیپور با نتیجه یک بر صفر برابر زنوس دیونسیوس از کشور یونان را نیز شکست داد تا مدال طلای پیکارهای این دوره را به نام خود و کاراته استان قم به ثبت برساند.

 

* برخوردار: سال پرباری در انتظار کاراته قم است

رئیس هیأت‌‌‌ کاراته استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: موفقیت علی‌پور و مهدی‌زاده در کسب دو مدال طلا و برنز مسابقات لیگ جهانی کاراته یک دستاورد بسیار خوب و شروعی فوق‌العاده برای کاراته قم در سال 1396 بود و این اتفاق نوید یک سال خوب و پربار را برای کاراته قم می‌دهد.

علیرضا برخوردار تصریح کرد: ما در هر دو میدان مهم برون‌مرزی یعنی قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی و همچنین پیکارهای آسیایی رده‌های سنی پایه به درخشش کاراته‌کاهای پرتوان استان ایمان داریم و امسال خبرهای بسیار خوبی از موفقیت‌های کاراته خواهیم شنید.

وی یاد آور شد: با توجه به اینکه انتخابی‌های تیم ملی کاراته در رده‌های سنی پایه هر دو بخش دختران و پسران را پیش‌رو داریم، یقینا باز هم سهمیه ملی کسب خواهیم کرد و می‌توانیم به کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز میادین برون‌مرزی دیگری در سال جاری امیدوار باشیم.

 

* آمادگی قم برای میزبانی شایسته از انتخابی تیم‌های ملی

دبیر هیأت‌‌‌ کاراته استان قم به خبرنگار فارس گفت: هیأت‌‌‌ کاراته استان قم از مدت‌ها قبل خود را آماده میزبانی شایسته از پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی کاراته دو رده سنی نوجوانان و جوانان پسر ایران کرده است و بعد از اینکه کاراته‌کاهای قم در مسابقات لیگ جهانی کاراته 2017 برای خانواده بزرگ این رشته و ورزش قم افتخار آفرینی کردند، منتظر درخشش نخبه‌های کاراته قم در پیکارهای رده‌های پایه کشور هستیم.

سعید برخوردار اضافه کرد: در سال 1396 مسابقات بسیار مهمی در انتظار کاراته‌کاهای ملی‌پوش تمامی رده‌های سنی ایران یعنی نوجوانان، جوانان، امید زیر 21 سال و بزرگسالان قرار دارد و به همین منظور از نیمه دوم فروردین ماه مسابقات انتخابی سه رده سنی پایه در قم، لرستان و مرکزی به انجام می‌رسد.

 

* پایدار: کاراته قم توانایی بالای دارد

مربی کاراته استان قم با اشاره به برگزاری پیکارهای قهرمانی کشور در قم، خاطرنشان کرد: این رقابت‌ها را در نیمه دوم فروردین ماه سال جاری در سالن دو هزار نفری مجموعه ورزشی شهید جعفر حیدریان قم میزبانی می‌کنیم و قطعا با استفاده از این فرصت خوب شانس کسب بیشترین مدال و سهمیه ملی را داریم.

ابوالقاسم پایدار که مربی تیم‌های کاراته نوجوانان و جوانان باشگاه پاس قم در مسابقات فصل 1395 لیگ آینده‌سازان کاراته باشگاه‌های کشور بود، در پایان اظهار کرد: وقتی کاراته این توانایی را دارد که در هر دو لیگ به فینال رقابت‌ها را پیدا کند، یقینا در قهرمانی کشور با قدرت بیشتر شانس کسب مدال‌های طلا، نقره و برنز رقابت‌های آزاد قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی کاراته نوجوانان، جوانان و امید را نیز دارد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdciwua5.t1ayp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما