سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 55826
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد

عوامل استجابت نشدن دعا از نگاه ائمه معصومین(ع)

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: براساس روایات، لقمه حرام، حق الناس، ظلم به دیگران و نفرین پدر و مادر مانع از استجابت دعا می‌شود.
عوامل استجابت نشدن دعا از نگاه ائمه معصومین(ع)
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه دوشنبه در جلسه سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به جایگاه دعا در مذهب تشیع اظهار کرد: دعاهای زیادی در این مذهب از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده و خلاصه دعاهای اهل‌بیت(ع) در کتاب مفاتیح الجنان جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های حضرت ابراهیم این بود که زیاد دعا می‌کرد، گاهی دعاهای انسان به دلیل مصلحت‌هایی به اجابت نمی‌رسد، اما همین دعاهای به اجابت نرسیده برای انسان ثواب دارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: یکی از آداب دعا کردن این است که انسان پیش از دعا، خداوند را حمد کند، با وضو بودن، رو به قبله بودن و فرستادن صلوات جزو آداب ذکر شده در روایات برای دعا کردن است.
رفیعی با اشاره به آداب دعا کردن اظهار کرد: انسان باید با عزم دعا کند و نسبت به خداوند بدگمان نباشد، انسان برای دیگران هم باید دعا کند، اگر کسی مومنین را در دعاهای خود شریک کرد، دعاهای او هم مستجاب خواهد شد، مسلمانان نباید به اوضاع یکدیگر بی تفاوت باشند و اگر به مسلمانی در نقطه ای از جهان ظلم شد، ما در قبال او وظیفه داریم.
وی ادامه داد: باید به جایگاه دعا توجه داشته باشیم، دعا شرط‌هایی همچون اخلاص و توجه داشتن به خداوند دارد، بهترین مناجات برای خداوند خواندن دعاها و مناجات ائمه معصومین(ع) است، صحیفه سجادیه یکی از کتاب‌های مهم مذهب تشیع است و افراد بسیاری برای این کتاب شرح نوشتند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید مغفرت و آمرزش گناهان را از خداوند درخواست کند، هر عزتی بدون عزت خداوند پوشالی است و تنها خدا به دیگران عزت می‌بخشد، انسان‌های متکبر در روز قیامت، خوار محشور می‌شوند و باید عزت در این روز را از خداوند درخواست کنیم.
رفیعی درخواست توفیقات معنوی را از خداوند ضروری دانست و تصریح کرد: انسان نباید تنها چیزهای مادی را از خداوند درخواست کند، یکی از آداب دعا کردن این است که انسان تنها به خداوند توجه کند و وسیله دعا را بشناسد، نباید انسان در هنگام بیمار نشدن تنها دعا کند و به سراغ پزشک و دارو نرود.
وی ادامه داد: براساس روایات دعای کسی که در خانه می‌نشیند و از خداوند روزی می‌خواهد، مستجاب نمی‌شود، راه کسب رزق، کار کردن است و بدون تلاش انسان به روزی نمی‌رسد، دعای کسی که با اسراف ورشکسته می‌شود، مستجاب نخواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید در دعا کردن انصاف داشته باشد و چیزی که به دیگران آسیب می‌رساند، را از خداوند نخواهد، دعا موانعی هم دارد، براساس روایات، لقمه حرام، حق الناس، ظلم به دیگران و نفرین پدر و مادر مانع از استجابت دعا می‌شود.
رفیعی با اشاره به راه‌های استجابت دعا خاطرنشان کرد: انسانی که والدینش از دنیا رفتند، باید از آن‌ها بخواهد که برای او دعا کنند، دعای والدین در حق فرزندان مستجاب می‌شود، انسان باید در هنگام دعا کردن، داشته‌های خود را یاد کند، همچنین تقدم دعاهای معنوی بر دعاهای مادی ضروری است، 160 دعا در قرآن وجود دارد و انسان باید دعاهای قرآنی را همیشه در طول زندگی بخواند.  

انتهای پیام / 136
 
https://qomnews.ir/vdcfvcdt.w6dt0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما