يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
کد مطلب : 56914
منبع : خبرگزاری مهر
به مناسبت روز جهانی معلولان؛

روزی برای مرور دغدغه‌های ۱۰ درصد جامعه

ضرورت اصلاح نگاه به معلول
قم نيوز : هر سال به مناسب روز جهانی معلولان دغدغه‌ها و مسائل این قشر یادآوری می‌شود ولی به نظر می‌رسد هنوز زمینه‌ تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست» در جامعه فراهم نشده است.
روزی برای مرور دغدغه‌های ۱۰ درصد جامعه/ ضرورت اصلاح نگاه به معلول
روزی برای مرور دغدغه‌های ۱۰ درصد جامعه/ ضرورت اصلاح نگاه به معلول
به گزارش قم نیوز ۱۲ آذرماه هر سال معلولان تیتر یک اخبار می‌شوند، همایش تجلیل از معلولان نمونه و فعال برگزار می‌شود، از مسائل و مشکلاتشان و تصمیم‌هایی که برای بهبود وضعیت آنها در نظر گرفته شده است سخن گفته می‌شود.

برای درک حالات یک معلول اما باید چشمانت را ببندی و در سطح شهر قدم برداری، گوش‌هایت را بگیری از سکوت مطلق و گنگ اطراف یک ناشنوا باخبر شوی، روی ویلچر بنشینی و بخواهی از این سر شهر به آن سر شهر بروی و یا تلاش کنی که بدون دست بنویسی، تصور همه این حالات تنها بخشی از سختی‌هایی که یک معلول در جامعه متحمل می‌شود را به تصویر می‌کشد تا جایی که ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه گاهی به یک آرزو تبدیل می‌شود.

باید به رغم داشتن توانایی و صلاحیت تنها به دلیل یک نقص ظاهری و جسمانی بیکار و خانه نشین بشوی، در گوشه و کنار شهر نگاه‌های عجیب و غریب مردم بدرقه‌ات کند، از بسیاری از علایق و نیازمندی‌هایت به دلیل محدودیت امکانات محروم شوی و در آرزوی زندگی در شهری بدون پله بمانی تا گوشه‌ای از سختی‌هایی که هر روز یک معلول به آن چشم باز می‌کند و شب‌ها به آن چشم می‌بندد را درک کنی.

 ۱۲ آذر همزمان با ۳ دسامبر هر سال از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت به نام روز جهانی معلولان نام گذاری شده است تا جامعه نسبت به مسائل و دغدغه‌های این قشر آگاه شود مشکلات بسیاری که نامناسب بودن شهر تنها یکی از آنها است.

اولین گام در کمک به معلولان

مدیرکل بهزیستی استان قم معتقد است که مناسب سازی یعنی اینکه یک معلول بدون کمک بتواند در سطح شهر حضور پیدا کند و تا زمانی که به این استاندارد دست نیافته‌ایم یعنی از یک شهر مناسب سازی شده برای حضور معولان در آن بی بهره‌ایم.

رضا سلیقه در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در گام اول باید نگاه به یک معلول اصلاح شود و هنوز در نگاه درست به یک معلول مشکل وجود دارد، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها باید به معلول به چشم یک شهروند عادی نگاه کنند و همه خدماتی که به یک فرد عادی داده می‌شوند باید با در نظر گرفتن شرایط فرد معلول برای این قشر نیز فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه چون هزینه زیست شهری برای همه افراد جامعه به یک میزان است ارائه خدمات اولیه نیز باید مشابه باشد، گفت: مگر از یک معلول برای ساخت خانه عوارض و مالیات همانند همه افراد عادی دریافت نمی‌شود پس باید خدمات شهری هم به صورت یکسان در اختیار معلولان قرار بگیرد.

سهم ۱۰ درصدی معلولان از جامعه

به گفته مدیر کل بهزیستی استان قم ۱۰ درصد از جامعه ما را معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند و همه دستگاه‌ها موظف‌ هستند برای همه خدماتی که ارائه می‌دهند این ۱۰ درصد را ملاک قرار بدهند، بهزیستی تنها متولی معلولان و سالمندان نیست و هر دستگاهی اگر می‌خواهد خدمات فرهنگی، رفاهی و شهری ارائه بدهد باید این قشر را هم مد نظر قرار بدهد اما در حال حاضر می‌بینیم که این اتفاق نمی‌افتد.

هزینه زیست شهری برای همه افراد جامعه به یک میزان است ارائه خدمات اولیه نیز باید مشابه باشد

سلیقه معتقد است جامعه و شهر ما باید شهر بدون مانع باشد که اگر فرد نابینا و معلولی بخواهد در سطح شهر عبور و مرور داشته باشد این امکان برایش فراهم باشد که ما متأسفانه به این استانداردها در استان قم دست نیافته‌ایم، کمیته‌ای هم در این رابطه در استان تشکیل شده است و جلسات مناسب سازی به صورت مرتب برگزار می‌شود، اقداماتی هم انجام شده است اما استان با آن چیزی که باید در بحث‌های مناسب سازی به آن دست پیدا کند فاصله بسیاری دارد و شاید بتوان گفت تنها ۳۰ درصد از راه را رفته‌ایم.

مجهز بودن ناوگان شهری، قرار گیری دستگاه‌های خودپرداز در ارتفاع بالا، قرار گیری تیرهای برق در پیاده رو و روی خط عبور نابینایان، مجهز نبودن بسیاری از خیابان‌های شهر به خط عبور نابینایان، مجهز نبودن چهارراه‌ها به چراغ‌های ویژه نابینایان تنها بخشی از مشکلاتی است که یک معلول در عبور و مرور از سطح شهر با آن مواجه می‌شود.

ضرورت ارائه خدمات شهروندی به معلولان

به گفته سلیقه دستگاه‌های عابر بانک برای استفاده معلولان مناسب نیست اگر یک معلولا ولیچری در کل شهر عبور کند و بتواند از یک دستگاه عابربانک استفاده کند ما حاضریم این بانک را تشویق کنیم.

آن طور که وی می‌گوید بر اساس مصوبات کمیته مناسب سازی بانک‌ها موظف هستند که دستگاه‌های خودپرداز خود را در مکانی نصب کنند که یک فرد ویلچری بتواند از آن استفاده کند که در حال حاضر به دلیل ارتفاع محل این دستگاه‌ها از این امکان بهره مند نیستند.

سلیقه افزود: در اجرای این مصوبه بانک ملی شعبه سه راه بازار پیشقدم بود و در هفته نابینایان شعبه نابینایان را راه‌اندازی کرد که یک نابینا می‌تواند به راحتی کارهای بانکی خود را انجام دهد.

خطوط عابر پیاده مخصوص نابینایان و معلولان در بخشی از شهر ایجاد شده است اما هنوز کامل نیست

براساس گفته‌های مدیرکل بهزیستی استان قم خطوط عابر پیاده مخصوص نابینایان و معلولان در بخشی از شهر ایجاد شده است اما هنوز کامل نیست و بسیاری از پیاده روهای شهر هنوز از خط‌های عبور نابینایان بهره مند نیست.

سلیقه در رابطه با چراغ‌های هشدار نابینایان هم می‌افزاید: چراغ قرمز مخصوص نابینایان باید در همه معابر سطح شهر نصب شود همانطور که حق یک فرد عادی است که از چراغ قرمز برخوردار شود نابینایان نیز به عنوان بخشی از جامعه باید از این حق برخوردار باشند.

سلیقه اعتقاد دارد کارهایی در ناوگان حمل و نقل شهری ایجاد شده است اما در حالی که بر اساس مصوبه کمیته مناسب سازی دستگاه‌های تاکسیرانی واتوبوسرانی موظف شده‌اند که ناوگان خود را برای عبور و مرور معلولان مناسب سازی کنند هنوز شرایط مساعد برای این افراد فراهم نشده است.

در واقع همه این‌ها نشان می‌دهد که یک معلول در بسیاری از مواردی از طبیعی‌تر حقوق شهروندی خود که استفاده از خدمات شهری است محروم شده است و شاید بتوان گفت هنوز جامعه زمینه‌های شعار «معلولیت محدودیت نمی‌آورد» را برای این افراد فراهم نکرده است.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdceeo8n.jh8pzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما