شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۱
کد مطلب : 59332
منبع : خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

امام خمینی(ره) در برابر بدعت‌ها ایستادند

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: امام خمینی(ره) در برابر بدعت‌ها ایستادند، به عنوان مثال ایشان در برابر اقدام سلمان رشدی موضع محکمی گرفتند.
امام خمینی(ره) در برابر بدعت‌ها ایستادند
امام خمینی(ره) در برابر بدعت‌ها ایستادند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه جمعه در جلسه سخنرانی که در مسجد چهارمردان برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های خداوند اظهار کرد: خدا خالق عالم است، او در زمینه خلقت این عالم هم بدیع بود، بدعت به معنای نوآوری است.

وی ادامه داد: تغییر سبک عزاداری اشکالی ندارد و جزو بدعت مطرح شده در دین به شمار نمی‌رود، در هر منطقه ای از کشور به شیوه خاصی عزاداری می‌کنند که با منطقه دیگر متفاوت است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بدعت یعنی انتساب چیزی به دین که در آن نیست، یک نوع بدعت، بدعت اعتقادی است که خطرناک ترین نوع بدعت به شمار می‌رود.

رفیعی، حلال کردن حرام خداوند را بدعت دانست و تصریح کرد: انسانی که حرام خداوند را حلال کند، بدعت کرده است، براساس روایات بدترین انسان‌ها کسانی هستند که بدعت انجام می‌دهند، باید از انسان‌های بدعت کننده برائت بجوییم.

وی ادامه داد: افرادی در مسیحیت بدعت درست کردند و گرنه حضرت مسیح در گهواره گفت که من بنده خداوند هستم و پس از آن گفت که من پیامبر هستم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: برخورد اسلام با بدعت محکم است، بدعت اعتقادی مثل گوساله سامری و اعتقاد به فرزند خداوند بودن حضرت مسیح است، محمد بن عبدالوهاب، 14 چیز را در اسلام ممنوع کرد و او هم یک بدعت گذار در دین بود.

رفیعی با اشاره به اعتقاد به توسل در اسلام اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در زندگی توسل داشت و حتی برخی از خلفا پس از رحلت پیامبر(ص) به رسول اکرم(ص) توسل کردند، پیامبر(ص) به قبر مادرش سر می‌زد و در زمان رسول اکرم(ص) گریه برای مردگان وجود داشت.

وی با بیان اینکه حرمت توسل توسط محمد بن عبدالوهاب، بدعت بود ادامه داد: در اسلام خانقاه وجود ندارد، ائمه معصومین(ع) و علمای شیعه در طول تاریخ با جریان صوفیه مبارزه کردند و دلیل این مساله، بدعت گذاری این جریان در دین است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) افرادی که در خصوص اهل‌بیت(ع) غلو می‌کردند را لعنت کرد، این افراد ائمه معصومین(ع) را خدا یا پیامبر الهی می‌دانستند.

رفیعی با اشاره به بدعت رفتاری اظهار کرد: یک گونه از بدعت رفتاری، واجب کردن یک کار مستحب است، رهبانیت در اسلام بدعت به شمار می‌رود، رهبانیت، ترک دنیا برای عبادت خداوند است.

وی ادامه داد: کم یا زیاد کردن ادعیه گونه ای از بدعت رفتاری است، ائمه معصومین(ع) در مقابل جعل حدیث ایستادند، بدعت چه در عمل، چه در اعتقاد و چه در گفتار، ممنوع است و انسان بدعت گذار به جهنم می‌رود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم(ص) به مسلمانان برای زندگی ملاک داد، پیامبر(ص) فرمود که من قرآن و اهل‌بیت(ع) را برای پس از خودم باقی گذاشتم، انسان در طول زندگی خود باید کارهایش را با قرآن و اهل‌بیت(ع) بسنجد.

رفیعی تفکیک بین قرآن و اهل‌بیت(ع) را اشتباه دانست و تصریح کرد: این دو از هم جدا نمی‌شوند، کسانی که قرآن یا اهل‌بیت(ع) را در زندگی خود کنار می‌گذارند، اشتباه انجام می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی بدعتی در دین گذاشته می‌شود، باید انسان عالم فریاد بزند، امام خمینی(ره) در برابر بدعت‌ها ایستادند، به عنوان مثال ایشان در برابر اقدام سلمان رشدی موضع محکمی گرفتند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb5fbs.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما