سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 60413
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
در نشست مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی:

نشست بررسی سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد

قم نيوز : نشست بررسی سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) به همت معاونت فرهنگی پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی مجتمع فقه برگزار شد.
نشست بررسی سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد
نشست بررسی سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمدرضا جباری، درنشست بررسی سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان ابعاد سیره فرهنگی و معنوی حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: در یک نگاه منطقی می توان سیره معصومان را به پنج محور ارتباط با خویشتن، ارتباط با خداوند، ارتباط با خانواده، ارتباط با اجتماع و ارتباط با طبیعت تقسیم بندی نمود. سیره اجتماعی معصوم را نیز می توان در مباحث فرهنگی، اقتصادی، مدیریتی و معاشرتی مورد بررسی قرار داد.

استاد جامعه المصطفی، یکی از ویژگی های دین را ارائه برنامه در تمام ابعاد زندگی بشر دانست و گفت: برخی افراد در یک یا چند بعد زندگی وضعیت خوبی دارند اما در دیگر ابعاد زندگی ناموفق هستند؛ مثلا فردی در کسب و کار خود مردم دار است اما در خانواده، ارتباط خوبی با اهل منزل ندارد و نمی تواند تدبیر خوبی در زندگی خود داشته باشد یا ممکن است عابد خوبی نبوده و آنگونه که سزاوار است در عرصه عبادت موفق نباشد.

حجت الاسلام جباری سیره حضرت فاطمه(س) را گویای الگو بودن آن حضرت در ابعاد مختلف زندگی دانست و خاطرنشان کرد: فاطمه زهرا(س) دختر خوبی است؛ ارتباط میان حضرت زهرا(س) و پدر گرامیشان عاشقانه بود و هرگز نمی توانست ناراحتی ایشان را تحمل نماید. از سوی دیگر، حضرت عروس خوبی بود و در تمام مدت زندگی مشترک خود، هیچ اختلافی میان ایشان با فاطمه بنت اسد، مادر امیرالمومنین(ع) که در خانه ایشان زندگی می کرد، گزارش نشده است.

وی حضرت زهرا(س) را همسری وفادار و مادری مهربان خواند و افزود: در کنار تمام ابعاد زندگی شخصی، فاطمه(س) در دیگر ابعاد اجتماعی، سیاسی، عبادی و... نیز نمونه  بود و این ذوابعاد بودن را همه ما باید در زندگی خود فراگیریم.

سخنران نشست با اشاره به خدمات فرهنگی حضرت زهرا(س) گفت: یکی از ویژگی های حضرت زهرا(س)، محدثه بودن ایشان است. حضرت زهرا(س) دارای مصحفی در تبیین قرآن است که از عالم غیب به ایشان می رسید و این مصحف، به عنوان یک منبع علمی نزد ائمه(علیهم السلام) باقی ماند.

وی، اهتمام حضرت فاطمه زهرا(س) در حفظ احادیث و معارف رسول گرامی اسلام(ص) را قابل توجه دانست و گفت: اگر به روایاتی که در زمینه خدمات فرهنگی حضرت زهرا(س) وجود دارد مراجعه شود، انگیزه مبلغان برای فعالیت های فرهنگی دوچندان خواهد شد. در احادیث ذکر شده است زنان برای سوالات شرعی خود به حضرت زهرا(س) مراجعه می نمودند و ایشان با سعه صدر و خوشرویی پاسخگوی سوالات آنان بود و به گونه ای رفتار می کرد که زنان در طرح سوالات خود احساس ناراحتی و شرم نکنند.

نویسنده کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(س)، نگاه توحیدی را یکی از اصول سیره عبادی حضرت فاطمه زهرا(س) دانست و گفت: اینکه ما در زندگی به غیرخدا امید داشته باشیم، نوعی شرک است که از آن به عنوان شرک خفی یاد می شود. در مضامین مناجات و ادعیه ای که از حضرت زهرا(س) به جای مانده، نگاه توحیدی آن حضرت به زیبایی تجلی یافته است.

وی پس از بیان روایاتی که درباره اصل توکل در سیره معنوی حضرت زهرا(س) ذکر شده است، افزود: توجه به بحث معاد یکی از اصول سیره حضرت فاطمه زهرا(س) است. زیارت قبور شهدا یکی از برنامه های دائمی حضرت فاطمه زهرا(س) بود و در تاریخ ذکر شده است ایشان عادت داشت نزد قبر حمزه می رفت و قبر ایشان را مرمت می نمود. از این سیره حضرت، توجه ایشان به معاد و اهتمام آن حضرت به زنده نگه داشتن یاد شهدا فهمیده می شود.

حجت الاسلام جباری، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به خطبه های حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص)، به نقش آن حضرت در دفاع از حق امیرالمومنین(ع) تاکید کرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdso09.yt0zf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما