چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 60789
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
شهردار قم خبر داد:

افزایش بودجه جاری شهرداری قم در سال آینده

قم نيوز : شهردار قم با بیان اینکه بودجه جاری شهرداری قم در سال ۱۳۹۷ تنها یک درصد افزایش داشته است عنوان کرد: ناپایداری عمیق بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری موجب می‌شود که پروژه‌های شهری به درستی اجرا نشود چرا که اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی نیازمند بودجه‌های بسیار زیادی است.
افزایش بودجه جاری شهرداری قم در سال آینده
افزایش بودجه جاری شهرداری قم در سال آینده
به گزارش قم نیوز دکتر سقائیان نژاد در سی و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که با حضور احمد امیرآبادی فراهانی، سیدمهدی صادقی و حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور در ساختمان شهید باکری برگزار شد با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم در زمان قانونی و مقرر تقدیم شورای اسلامی شهر شد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تدوین بودجه باید مورد توجه قرار گیرد، درآمد‌های پایدار است، در حالی که بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم شدیدا ناپایدار است.
وی افزود: متاسفانه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم به فروش تراکم و ماده ۱۰۰ وابسته است و همین مسئله موجب شده است که بودجه ناپایدار باشد.
شهردار قم خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری‌ها بر مبنای نفت تدوین نمی‌شود چراکه شهرداری نهادی است که مدیریت درآمد و هزینه‌های خود را بر عهده دارد.
سقائیان نژاد تصریح کرد: بر اساس قانونی که در سال ۱۳۶۲ تصویب شده است، شهرداری‌ها باید خودکفا باشند به این معنی که باید هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۶۳ بیش از ۴۵ درصد از بودجه شهرداری‌ها از محل درآمد‌های عمومی و بودجه کل کشور و ۵۵ درصد دیگر از طریق نوسازی و ساخت و ساز تأمین می‌شد اما این روال از سال ۱۳۶۴ با تغییراتی مواجه شد.
شهردار قم با بیان اینکه تراکم‌فروشی موجب ناپایداری درآمد‌های شهرداری می‌شود عنوان کرد: پس از سال ۱۳۶۴ سهم بودجه شهرداری‌ها از دولت به ۳ درصد و سهم بودجه عوارض نوسازی نیز به ۲ درصد کاهش پیدا کرد و همین مسئله موجب شد تا شهرداری‌ها مجبور به فروش تراکم شوند.
وی افزود: یکی از مشکلات بسیار بزرگ در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم، وابستگی بسیار زیاد بودجه به فروش تراکم است چراکه متاسفانه حدود ۶۱ درصد از بودجه براساس فروش تراکم بسته شده است.
سقائیان‌نژاد با انتقاد از برخی بند‌های موجود در برنامه ششم توسعه گفت: با اجرای برنامه‌ ششم توسعه، بسیاری از برنامه‌هایی که برای تدوین درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، بی‌اثر شد.
وی ادامه داد: تغییر قیمت حاصل از حامل‌های انرژی، حمایت از سامانه‌های ریلی، توسعه فضای سبز و احیای بافت‌های فرسوده شهری از جمله اموری است که به دلیل اجرای برنامه ششم توسعه رنگ‌باخته و درآمدهای شهرداری‌ها را به درآمدهای ناپایدار تبدیل کرده است.
شهردار قم گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر کاهش اختیارات شورای اسلامی شهر قم، از برنامه‌های مجلس شورای اسلامی بوده است، در حال حاضر نیز سه طرح در مجلس شورای اسلامی در زمینه اختیارات شورای شهر و روستا در دست بررسی است که امیدواریم این سه طرح با دقت و ظرافت کامل بررسی شوند تا اختیارات شورای شهر بیش از این محدود نشود.
وی با بیان اینکه باتوجه به افزایش جمعیت شهری، کاهش عوارض اشتباه است گفت: افزایش جمعیت‌های شهری بدون افزایش عوارض موجب عدم خدمات‌رسانی‌های لازم می‌شود؛ همچنین رکود بخش ساختمان و نحوه بسته شدن بودجه شهرداری نیز موجب ناپایداری در بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم شده است.
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه بودجه جاری شهرداری قم در سال ۱۳۹۷ تنها یک درصد افزایش داشته است عنوان کرد: ناپایداری عمیق بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری موجب می‌شود که پروژه‌های شهری به درستی اجرا نشود چراکه اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی نیازمند بودجه‌های بسیار زیادی است.
وی ادامه داد: برای ادامه تملک بلوار عمار یاسر حدود ۸۵ میلیارد تومان و برای ادامه بلوار جمهوری نیز حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است که باتوجه به ناپایدار بودن بودجه شهرداری در سال آینده، اختصاص این بودجه‌ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ همچنین مشکلات موجود در پروژه‌های بلوار غدیر، آیت الله بروجردی، زائر، شهید آوینی و پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر تنها به دلیل ناپایداری بودجه‌های شهرداری قم است.
شهردار قم ضمن تقدیر تشکر از حمایت‌های استاندار اظهار کرد: استاندار قم تاکنون حمایت‌های بسیار زیادی از جمله در مبحث ماده ۵ و سرمایه‌گذاری از شهرداری داشته است اما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که مشکلات پروژه‌های عمرانی و شهری قم بدون مشارکت بخش خصوصی غیرممکن است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcjhaem.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما