سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 61120
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

تغییر الگوی کشت نباید موجب کاهش درآمد کشاورزان شود

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تغییر و اصلاح الگوی کشت در استان قم نباید باعث کاهش درآمد کشاورزان شود.
تغییر الگوی کشت نباید موجب کاهش درآمد کشاورزان شود
تغییر الگوی کشت نباید موجب کاهش درآمد کشاورزان شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:
تغییر الگوی کشت نباید موجب کاهش درآمد کشاورزان شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تغییر و اصلاح الگوی کشت در استان قم نباید باعث کاهش درآمد کشاورزان شود.

به گزارش قم نیوز محمدرضا طلایی از تصویب نخستین طرح الگوی کشت کشور در اتاق بازرگانی ایران خبر داد و اظهار کرد: این طرح جامع، قرار است در سطح کشور به عنوان الگو قرار بگیرد و استان قم به عنوان استان پایلوت این طرح را اجرا خواهد کرد.

وی حفظ منافع کشاورز را از جمله امتیازات این طرح برشمرد و افزود: در این طرح درآمد کشاورز نباید کاهش پیدا کند و اگر هم این اتفاق افتاد دولت باید ضرر به وجود آمده را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه پرورش تیلاپیلا که یکی از ماهی‌های آب شور است می‌تواند در استان قم ظرفیت بسیار خوبی باشد، بیان کرد: تلاش می‌کنیم در قالب ۱۶ حلقه چاه در اراضی قمرود که از بخش کشاورزی خارج خواهند شد، بتوانیم زمینه‌های پرورش ماهی تیلاپیلا را ایجاد کنیم که سرمایه بسیار خوب و توان تولیدی بالایی خواهد داشت.

طلایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت آموزش در بخش کشاورزی، تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارت استان به آموزش کارشناسان کشاورزی اختصاص داده شده که امروز این امر در کشور هم اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در استان از لحاظ بار علمی و مدیریتی، جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشاورزی چالش اساسی برای مصرف آب در استان قم بود، افزود: با اقدامات صورت گرفته و اصلاح الگوی کشت، فرهنگ صرفه‌جویی آب در بین کشاورزان استان قم تا حدودی جا افتاده است.

طلایی با اشاره به اینکه تا امروز بیش از ۱۱ هزار هکتار شبکه آبیاری نوین طراحی و بالای ۹ هزار هکتار اجرا شده است، افزود: در حال حاضر استان قم در صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی و اجرای شبکه‌های نوین آبیاری رتبه هفتم کشور را کسب کرده در حالیکه در گذشته همیشه رتبه سی و دوم را در این زمینه داشتیم.

وی از اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی استان قم در سال ۹۶ در بخش آب خبر داد و گفت: این تنها اعتبارات بلا عوض دولتی قم بوده است که با سهم کشاورز سالی ۷۰ الی ۸۰ میلیارد تومان تنها در مهندسی آبیاری استان هزینه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: دشت طغرود در جعفرآباد سال‌های سال به خاطر اختلافات منابع طبیعی هیچ خدمات دولتی دریافت نمی‌کرد که با تلاش‌های صورت گرفته طرح تجمیع آبیاری این دشت در سطح هزارهکتاری در آینده نزدیک به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyvem.uqev8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما