شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : 62054
منبع : خبرگزاری فارس

تعهد و امنیت اخلاقی میوه بهار اعتکاف

قم نيوز : اعتکاف فرصتی برای گردهمایی افراد دارای اعتقادات مشترک و علاقه‌مندان عبادت و بندگی است بنابراین می‌توان از این مراسم برای ترویج و تبلیغ بهینه و تأثیرگذار استفاده کرد.
تعهد و امنیت اخلاقی میوه بهار اعتکاف
تعهد و امنیت اخلاقی میوه بهار اعتکاف
به گزارش قم نيوز اعتکاف سنت حسنه محمدی است که به برکت نظام جمهوری اسلامی توسعه پیدا کرد و می‌توان بیان کرد رویش معنوی نظام در قالب اعتکاف شکوفا شد و اکنون با شرکت جوانان و اقشار مختلف در این مراسم خود را نشان می‌دهد.

اعتکاف فرصت تأمل، تدبیر، تفکر و انتقال معارف است یعنی کسانی که در این مراسم معنوی حضور پیدا می‌کنند با عشق، میل و رغبت معنویت‌طلبانه و اخلاص‌محور وارد خانه خدا می‌شوند و ظرفیت پذیرش بسیار بالایی دارند.

کسانی که در اعتکاف حضور دارند انسان‌های معنویت‌گرا، عبودیت‌طلب و دغدغه‌مند دین هستند و معتکفان از 13 تا 15 رجب در مساجد با همتی بلند برای روزه‌داری، عبادت، شب زنده‌داری و خودسازی اقدام می‌کنند بنابراین اعتکاف یکی از عرصه‌های تزکیه است.

 19 هزار و 800 نفر متقاضی از قم در اعتکاف ماه رجب امسال ثبت‌نام کردند که با قید قرعه 14 هزار نفر پذیرش شدند که شامل 7 هزار نفر از خواهران و به همین تعداد برادر هستند.

حجت‌الاسلام علیرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد اعتکاف استان قم با بیان اینکه 22 مسجد برای برگزاری مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده است گفت: مساجد اعظم، جمکران، جامع، الغدیر، امام صادق واقع در شهرک فرهنگیان، امام مجتبی واقع در شهرک امام حسن، مسجد قدس واقع در شهرک امام خمینی، المصطفی واقع در شهرک یزدانشهر و... از جمله مساجد ویژه معتکفان است.

وی ضمن ابراز تأسف از نداشتن امکان پذیرش همه داوطلبان اعتکاف تصریح کرد: از نظر توان ستادی و برنامه‌ریزی مشکلی برای پذیرش داوطلبان وجود ندارد و تنها ضعف و کمبود مکان‌های مناسب اعتکاف است که باید مورد توجه بزرگان فرهنگی و اجرایی کشور قرار گیرد و با ورود خیراندیشان فضاهای عبادی به حد نصاب برسد.

رئیس ستاد اعتکاف استان قم خاطرنشان کرد: اعتکاف در مسجدی برگزار می‌شود که نماز در هر سه وعده صبح، ظهر و مغرب و عشا اقامه شود و دسترسی مناسبی در منطقه داشته و دارای امکانات سرمایش و گرمایش مناسب باشد.

افتتاحیه اعتکاف با زیارت آل یاسین آغاز می‌شود و اختتامیه آن شامل اعمال ام داوود است. معتکفان از برنامه‌هایی مانند سخنرانی اساتید اخلاق، مراسم عزاداری حضرت زینب(س) و پاسخگویی مسائل شرعی، حلقه‌های معرفت، خاطرات جبهه و جنگ مدافعان حرم، تلاوت قرآن، ختم صلوات و ذکر مناجات با دعاهای صحیفه سجادیه بهره‌مند می‌شوند.

اعتکاف به اندازه‌ای فراگیر است که این مراسم در خارج کشور نیز برگزار می‌شود به طوری که بر اساس آمار جامعة المصطفی و باهماهنگی ستاد مرکزی اعتکاف در 69 کشور اعتکاف آغاز شده و در بعد علمی نیز جشنواره‌های بین المللی اعتکاف توانسته نیازهای علمی و فرهنگی اعتکاف را برطرف کند.

 

معتکفان جویای دانستن و ابهام‌زدایی هستند

حجت‌الاسلام صادق گلزاده از نخبگان تبلیغی با بیان اینکه معارف در قالب بسته‌های کوچک تبلیغی از سوی معتکفان به جامعه قابل انتقال است گفت: اعتکاف فرصتی برای گفتن و شنیدن معنوی و خدایی است و ارتقاء معنویت در جامعه در بستر تبیین و ترویج دین برای معتکفان صورت می‌گیرد و آنها معارفی از قرآن را در قالب اخلاق و تهذیب نفس دریافت می‌کنند.

وی تبلیغ و ترویج در بستر اعتکاف را تبلیغ و ترویج محبت محور، عشق‌محور و خدامحور عنوان کرد و افزود: معنویت، دعا و عبادت به برکت اعتکاف به صورت فراگیر در جامعه ترویج می‌شود و از ظرفیت‌های دیگر اعتکاف می‌توان به پاسخ به سؤالات اشاره کرد.

 این پژوهشگر با بیان اینکه باید در زمینه پاسخگویی به سؤالات معتکفان ظرفیت‌سازی شود گفت: معتکفان جویای دانستن، فراگیری و ابهام‌زدایی هستند این قشر با چنین ظرفیت روحی و روانی، نسبت به سؤالات و شبهات موجود در جامعه آگاه هستند و به محض فرصت، به پاسخگویی سؤالات در میان خانواده و دوستان می‌پردازند.

 

جدیت در بهره‌مندی از ظرفیت معتکفان در طول سال

وی معتقد است رفاقت‌ها و آشنایی از ظرفیت‌های ماندگار اعتکاف است و شبکه‌سازی در اعتکاف صورت می‌گیرد و معتقدان به عبادت، معنویت، ذکر و روزه در خانه خدا با دغدغه مشترک جمع می‌شوند بنابراین متولیان امر اعتکاف باید شبکه‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت معتکفان در طول سال را در حوزه فعالیت‌های عبادی، فرهنگی و تبلیغی جدی بگیرند.

گلزاده ظرفیت‌سازی امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر مزایای اعتکاف ذکر کرد و افزود: معتکفان معروف‌مدار و منکر ستیز هستند و به منکرها علاقه ندارند و به معروف و خوبی‌ها دلبستگی دارند بنابراین برای سربازی، خدمت و نقش‌آفرینی در ساحت امر به معروف و نهی از منکر آماده هستند.

 به گفته وی امر به معروف و نهی از منکر به روزآمدسازی، کارآمدسازی و توانمندسازی برای تأثیرگذاری نیاز دارد و اعتکاف فرصت خوبی برای آموزش فنون کوزه‌گری، نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری در این عرصه است.

با توجه به اینکه اغلب جوانان در اعتکاف حضور پیدا می‌کنند گلزاده به استفاده از ظرفیت حضور نسل جوان در اعتکاف برای آگاهی‌بخشی و ظرفیت‌سازی امر به معروف و نهی از منکر توصیه و تأکید کرد تا بهره حداکثری از اعتکاف کسب شود.

استاد حوزه و دانشگاه ساحت گفتمان و ارتباط صمیمی و عمومی در اعتکاف را دارای اولویت ویژه دانست و افزود: لازم است پاسخگویی و گفتمان عمومی شکل بگیرد تا معتکفان به آسانی دغدغه‌ها را مطرح و از فضای پرسش و پاسخ صمیمی استفاده کنند.
 
در عالم معنویت، دین و عبادت از مراسم اعتکاف که دارای ظرفیت فوق العاده در زمینه ترویج و تبلیغ دین است به عنوان بهار عبادت یاد شده و در حقیقت بهار رویش بندگان عبادت‌کننده و شکوفه‌های جدید عبادت و بندگی محسوب می‌شود.

لازم است از تمثیل بهار طبیعت در زمینه اعتکاف به درستی بهره ببریم زیرا درختان شکوفه زده اعتکاف می‌توانند به محصول و میوه هدایت، معرفت و زندگی سالم فردی و اجتماعی، قبول مسؤولیت، تعهد و امنیت اخلاقی تبدیل شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgtz93.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما