شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 62953
منبع : خبرگزاری فارس

مدیر حوزه‌های علمیه: جامعه المصطفی در زمینه تعامل فرهنگی پیشگام است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در جامعه المصطفی به تعامل فرهنگی اعتقاد داریم که این تعامل بر اصولی استوار است، تنها زمانی که دیگران به تعامل پایبند نباشند، تقابل را به عنوان یک استثنا می‌پذیریم و جامعه المصطفی در زمینه تعامل فرهنگی پیشگام است.
جامعه المصطفی در زمینه تعامل فرهنگی پیشگام است
جامعه المصطفی در زمینه تعامل فرهنگی پیشگام است
به گزارش قم نيوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه مناجات شعبانیه اظهار کرد: باید از این مناجات برای ارتقای اخلاقی خود بهره ببریم، مناجات شعبانیه راه و رسم سلوک به سوی خداوند است و راه متعالی برای تعالی نفس در این مناجات تصویر شده است.

وی ادامه داد: انسان هر چقدر از فرصت‌های معنوی بهره بگیرد، باز هم کم است، چون بی نهایت فرصت برای بشر در زندگی برای تعالی نفس وجود دارد، انسان باید با نگاه به گذشته از فرصت سوزی‌ها استغفار کند تا بتواند که آینده را بسازد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: هر انسانی از یک سری ظرفیت بی پایان برخوردار است و این ظرفیت‌ها، آه و ناله برای انسان به وجود می‌آورد که بهترین ابزار برای پیشرفت انسان است.

آیت‌الله اعرافی، فرهنگ را مجموعه‌ای از آداب و رفتارها دانست و تصریح کرد: فرهنگ اختصاص به انسان و بشریت دارد و طبیعت زیست انسان مولد فرهنگ است، رشد بشر در طول تاریخ در بستر فرهنگ بود.

وی ادامه داد: بشر در فرهنگ اسلامی مقهور فرهنگ نیست، بلکه تحت تاثیر جریان‌های مختلف فرهنگی است و خود نیز سازنده و توسعه دهنده فرهنگ‌ها است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: فرهنگ را می‌توان با ملاک‌ها و معیارهای گوناگون تقسیم کرد و برش‌های فرهنگ حاکم بر هر گروه متنوع است، ده‌ها ملاک برای طبقه بندی فرهنگ‌ها وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی، بازشناسی فرهنگ‌ها را در سیاست گذاری موثر دانست و تصریح کرد: در خصوص فرهنگ نباید نظریه ثابت یا نظریه تغییر را راحت بپذیریم، البته فرهنگ قابل مهندسی است، شورای عالی انقلاب فرهنگ در این خصوص طرحی را تدوین کرد، اما این طرح در مقام اجرا مشکلاتی داشت.

وی ادامه داد: فرهنگ به سادگی قابل تغییر نیست، اما تغییر پذیر است، قواعد اصلاح و تغییر فرهنگ پیچیده است و باید نخبگان و گروه‌های فراوانی در این خصوص مشارکت کنند، یکی از جلوه‌های اعجاز رسول اکرم(ص) سرعت، قدرت و عمق تغییر فرهنگی بود که در یک جامعه سطح پایین در عصر پیامبر(ص) به وجود آمد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: همه رشته‌ها پیوست فرهنگی دارند و باید رویکرد فرهنگی در هر رشته ای داشته باشیم، باید در این زمینه به سمتی برویم که پایان‌نامه‌های متعدد در این خصوص تدوین و رشته‌های متنوعی برای بحث فرهنگ شناسی پایه ریزی کنیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم مطالعات فقهی در خصوص فرهنگ شناسی اظهار کرد: باید فقها در همه ابواب فقهی، نگاه فرهنگی داشته باشند، در جامعه المصطفی رشته‌های مختلفی وجود دارد و تنوع رشته‌های این نهاد در جهان اسلام بی نظیر است، با این وجود در مطالعات فرهنگی در جامعه المصطفی خلاهای زیادی داریم.

وی ادامه داد: در گذشته نظریاتی در غرب در خصوص تقابل فرهنگی ارائه شد، اما در جامعه المصطفی به تعامل فرهنگی اعتقاد داریم که این تعامل بر اصولی استوار است، تنها زمانی که دیگران به تعامل پایبند نباشند، تقابل را به عنوان یک استثنا می‌پذیریم و جامعه المصطفی در زمینه تعامل فرهنگی پیشگام است.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: طلاب از مذاهب مختلف در جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند و افرادی با ادیان گوناگون برای آشنایی با اسلام به این نهاد می‌آیند، باید جامعه المصطفی یک سند جامع در زمینه فرهنگ شناسی تدوین کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcexo8p.jh8wni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما