دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 64616
منبع : خبرگزاری فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

آغاز کشت نشایی پنبه در قم

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی استان قم از آغاز کشت نشایی پنبه در این استان با مزایای زیادی از جمله کاهش مصرف آب و بذر خبر داد.
آغاز کشت نشایی پنبه در قم/بیش از 30 هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه می‌رود
آغاز کشت نشایی پنبه در قم/بیش از 30 هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه می‌رود
به گزارش قم نیوز محمد علی سلامی از آغاز کشت نشایی پنبه در این استان با مزایای زیاد از جمله کاهش مصرف آب و بذر خبر داد.

وی اظهار داشت: در کشت نشایی، بذرها در محیط دیگر یعنی گلخانه پرورش یافته و تبدیل به نشا شده و سپس به زمین اصلی منتقل می‌شود ولی در روش رایج کشت پنبه، بذر مستقیماً کشت می‌شود.

وی  کاهش 20 درصدی مصرف آب، کاهش 80 درصدی مصرف بذر، زودرس شدن کشت، کاهش قابل توجه خسارت آفات وبیماری‌ها و نهایت بالارفتن راندمان تولید را از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی پنبه اعلام کرد.

سلامی کاهش 30 تا 40 روزه ماندگاری گیاه در زمین که منجر به صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، عقب ماندن آفات از رشد و نمو گیاه و حذف حداقل دو مرحله کنترل آفت را از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه گیاه پنبه هرچه زودتر کشت شود، محصول بیشتری تولید می‌کند، گفت: امکان کشت پنبه در اوایل بهار برای کشاورزان در استان قم وجود ندارد چرا که امکان بارش‌های تند، تگرگ و وزش باد شدید بسیار زیاد است و بوته پنبه نیز به دلیل حساسیت بالا، توان مقابله با این موارد را ندارد و در صورت کشت در فضای باز از بین می‌رود، از طرفی به خاطر نیازمزارع غلات برای آبیاری امکان کشت وابیاری پنبه نیست بر همین اساس کشاورزان در شیوه رایج مجبور هستند بعد از رفع خطرات احتمالی ناشی از بارش‌های بهاره شدید، تگرگ و وزش باد نسبت به کشت این محصول اقدام نمایند که مصادف با اواخر بهار بوده و بسیار دیر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه سخنان خود تاکید کرد: امسال حدود 2 میلیون نشا پنبه در استان قم تولید کردیم و با توجه به اینکه هر هکتار نیاز به 60 هزار نشا پنبه دارد، پیش بینی می‌کنیم بیش از 30 هکتار از اراضی استان قم را زیر کشت نشایی پنبه ببریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcceeqe.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما