شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب : 65770
منبع : خبرگزاری فارس
در جلسه شورای اسلامی استان قم مطرح شد

خطرات تعطیلی بخش کشاورزی در استان قم

قم نيوز : در جلسه شورای اسلامی استان قم، خطرات تعطیلی بخش کشاورزی در استان بر شرایط زندگی در قم با حضور مسؤولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خطرات تعطیلی بخش کشاورزی در استان قم/ هدایت تسهیلات طرح اشتغال روستایی به گلخانه‌ها
خطرات تعطیلی بخش کشاورزی در استان قم/ هدایت تسهیلات طرح اشتغال روستایی به گلخانه‌ها
به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی استان قم در سالن جلسات فرمانداری قم با اشاره به فعالیت های سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: کار این سازمان در روستاها است، در زمان فعالیت جهاد سازندگی متولی روستاها این نهاد بود و پس از خروج این سازمان دیگر روستاها متولی مشخصی نداشت.

وی ادامه داد: مشکلات در زمینه آب در استان قم زیاد است، با این وجود اگر بخش کشاورزی در استان تعطیل شود، دیگر امکان زندگی در قم نخواهد بود، باید به هر قیمتی بخش کشاورزی در استان حفظ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: زمانی 22 هزار هکتار باغ در اطراف شهر قم وجود داشت، اکنون شهرداری قم با همه تلاش هایش نتوانسته است که بیش از 10 درصد این فضای سبز را به وجود بیاورد.

طلایی با اشاره به روند رو به رشد آبیاری تحت فشار در استان قم اظهار کرد: هر سال چند هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایجاد می‌شود و این روند ادامه دارد.

 

وجود 12 هزار هکتار باغ پسته در استان قم

وی ادامه داد: اکنون 12 هزار هکتار باغ پسته در استان قم داریم، مصرف آب این باغ‌ها مصرف آب کم است و ارز آوری به دنبال دارد، البته هزینه اولیه ایجاد باغ‌های پسته زیاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: رتبه پنج کشور را در زمینه طیور در استان داشتیم و قم آخرین استانی بود که درگیر بیماری آنفولانزای طیور شد، اما به دلیل تراکم مرغداری‌ها در استان قم، بیماری خسارت زیادی را به این صنعت زد و هشت میلیون مرغ در استان معدوم شد، البته بخشی از این خسارت را صندوق بیمه پرداخت کرد.

طلایی با اشاره به اصلاح ساختار مرغداری‌ها در استان قم اظهار کرد: اصلاح ساختار این مرغداری‌ها را شروع کردیم و هم اکنون مشکلی در این مرغداری‌ها نداریم، البته اگر مرغداری‌های قم امسال گرفتار بیماری شوند، این صنعت در استان نابود می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات دامداران در زمینه تولید شیر زیاد است و کارخانه‌ها به قیمت دولتی شیر از دامداران خریداری نمی‌کنند.

 

هدایت تسهیلات طرح اشتغال روستایی به گلخانه‌های قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: گلخانه‌ها در استان شروع بدی داشتند، طرح اشتغال توسعه روستایی یک فرصت استثنایی برای روستاها بود و تسهیلات این طرح را به سمت گلخانه‌ها و مجتمع‌های تبدیلی هدایت کردیم.

طلایی با اشاره به چاه‌های علی آباد اظهار کرد: این چاه‌ها در گذشته برای تامین آب شرب شهر قم حفر شود و اکنون با توجه به انتقال آب سرشاخه‌های دز به قم باید این این چاه‌ها بسته شوند.

وی ادامه داد: بانک ها باید سندهای روستایی را به عنوان ضمانت برای تسهیلات اشتغال روستایی قبول کنند، کاری برخلاف این دستورالعمل، غیرقانونی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در شرایط کنونی بخش کشاورزی می‌تواند به اقتصاد کمک کند، البته هنوز زیرساخت‌های بخش کشاورزی مشکل دارد. شرایط کنونی به نفع بخش کشاورزی است اگر از آن استفاده کنیم، بخش کشاورزی می‌تواند به کشور در نجات از وابستگی به نفت کمک کند.

 

رتبه خوب استان قم در تولید محصولات کشاورزی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آتش زر در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در چند سال اخیر بر اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، اگر این توصیه‌ها جدی گرفته می‌شد، شاهد چنین افتی در ارزش پول کشور نبودیم.

رئیس شورای اسلامی استان قم ادامه داد: استان قم با وجود وضعیت اقلیمی رتبه خوبی را در تولید گوشت و محصولات کشاورزی دارد. شورای استان قم آماده کمک به سازمان جهاد کشاورزی استان است و این سازمان کمک زیادی به شهرهای اقماری می‌کند.

 

*ساخت و ساز غیرقانونی در دستجرد

رضا رحمانی در بخش دیگری از جلسه در خصوص مشکلات شهر دستجرد اظهار کرد: در ورودی این شهر از بلوار امام رضا(ع) باید ساخت و ساز در آن بلوار شروع شود، شاهد ساخت و ساز غیرقانونی در این بلوار هستیم، یکی از منابع درآمد شهرداری شهر دستجرد زمین‌های بلوار امام رضا(ع) است.

عضو شورای اسلامی استان قم افزود: مجوزهایی که به مالکین زمین‌ها در حریم شهرها توسط سازمان جهاد کشاورزی داده می شود، باید به اطلاع شهرداری‌ها هم برسد تا امکان صدور پروانه‌های ساخت برای این املاک باشد.

 

تغییر کاربری زمین‌ها در روستاهای قم

رضا الیاسی در بخش پایانی جلسه با اشاره به تغییر کاربری زمین‌ها در روستاهای استان قم اظهار کرد: در برخی از روستاهای خوش آب و هوا شاهد تغییر کاربری زمین‌ها توسط افراد غیربومی هستیم، این در حالی است که مشکل کمبود آب در این روستاها داریم.

عضو شورای اسلامی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: مردم روستاهای استان در زمینه ضمانت وام‌های اشتغال روستایی مشکل دارند و نباید تنها ضامن کارمند از این مردم مطالبه شود، اکنون بسیاری از کارمندان حاضر به ضمانت وام نیستند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdce7f8p.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما