يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : 66744
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

20 پروژه عمرانی، خدماتی و فضای سبز در منطقه 5 افتتاح می‌شود/

قم نيوز : همزمان با دهه کرامت 20 پروژه عمرانی، خدماتی و فضای سبز در منطقه 5 افتتاح می‌شود.
20 پروژه عمرانی، خدماتی و فضای سبز در منطقه 5 افتتاح می‌شود/95 درصد معابر منطقه پنج روکش آسفالت شده است
20 پروژه عمرانی، خدماتی و فضای سبز در منطقه 5 افتتاح می‌شود/95 درصد معابر منطقه پنج روکش آسفالت شده است
به گزارش قم نیوز منطقه پنج قم در جنوب شرقی این شهر 8 هزار و 435 هکتار وسعت دارد. این منطقه هزار و 285 هکتار محدوده خدماتی دارد. جمعیت منطقه براساس آخرین سرشماری 93 هزار نفر است و با توجه به اینکه اتباع غیرایرانی زیادی نیز در منطقه ساکن هستند شهرداری به بیش از 110 هزار نفر خدمات رسانی می‌کند. این منطقه علاوه بر ظرفیت عظیم مسجد مقدس جمکران، دارای سه قطب ویژه اقتصادی صنعت کفش، سنگ‌بری و درودگری است. صنعت کفش قم رتبه نخست صادرات در کشور را دارا است و تعامل خوبی بین شهرداری و فعالان اقتصادی و صنعتی در منطقه برقرار است و در سایه همین تعامل بسیاری از مشکلات منطقه حل شده است. منطقه پنج پیش از این جزو حاشیه‌های مناطق یک و چهار بوده است و به همین خاطر کمبودهای بسیاری داشته است. محدوده منطقه پنج حدفاصل خیابان شهیدان کلهری، میدان پلیس، میدان شهید محلاتی، جاده سراجه تا انتهای حریم شهر، بلوار پیامبر اعظم(ص)، جمکران تا انتهای کارخانه آسفالت است. مسجد مقدس جمکران  در این منطقه سالانه بیش از 20 میلیون زائر داردو در ایام مختلفی چون تعطیلات نوروز، نیمه شعبان، شب‌های قدر و... خیل عظیم زائرین در این منطقه حضور پیدا می‌کنند که این مساله لزوم توسعه خدمات شهری در آن را افزون می‌کند.
سال گذشته حدود 94 میلیارد تومان برای منطقه بودجه پیش‌بینی شده بود که 110 میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز حدود 110 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. منطقه پنج امسال هیچ سهمی هم از منابع ملی و استانی ندارد.
یکی از مشکلات منطقه پنج سرانه پایین فضای سبز است؛ در گذشته منطقه حدود 3.6 مترمربع فضای سبز به ازای هر نفر داشت که با توسعه بوستان‌ها و احداث فضای سبز جدید این سرانه به 7.4 مترمربع رسیده است. بوستان آفتاب با مساحت بیش از سه هکتار یکی از بوستان‌های بسیار مناسب منطقه است که به تازگی احداث شده است. بیش از 6 هکتار فضای سبز در منطقه پنج وجود دارد.
95 درصد معابر منطقه پنج روکش آسفالت شده است
در سال‌های اخیر بیش از 95 درصد معابر منطقه پنج روکش آسفالت شده است و معابری هم که اقدام نشده به دلیل پروژه‌های شرکت‌های خدمات‌رسان و حفار بوده است.
یکی دیگر از مسائل مبتلابه منطقه نبود ساختمان مناسب برای شهرداری منطقه بود که به سرعت اقدام به ساخت ساختمان جدید شد و قریب به یکسال است که ساختمان جدید مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
منطقه پنج ظرفیت‌های عظیمی دارد چراکه 5 کیلومتر از بلوار پیامبر اعظم(ص) در محدوده منطقه پنج است و همینطور بلوار خلیج فارس و... در منطقه قرار گرفته است. منطقه شهرقائم(عج) در گذشته در بن‌بست بود که با راه‌اندازی بلوار شهیدکبیری و اتصال آن به بلوار حضرت خدیجه(س) این مسیر باز شد و بخش عمده مشکلات منطقه رفع شد. برای کاهش بار ترافیکی منطقه نیز تقاطع غیرهمسطح میدان ولیعصر(عج) در دستور کار قرار گرفت که با پیشرفت خوبی مواجه است که این پروژه‌ها ظرفیت‌های اقتصادی منطقه پنج را توسعه می‌بخشد.
تحقق بیش از 80 درصدی بودجه منطقه 5
در سه ماه گذشته 83 درصد بودجه و درآمد پیش‌بینی شده محقق شده و سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده نیز بیش از 100 درصد محقق شده است؛ رینگ دوم مسجد مقدس جمکران از بلوار انتظار تا بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل شده که یک خط آن قبل از نیمه شعبان در اختیار شهروندان قرار گرفت و خط دوم نیز در مرحله زیرسازی و آسفالت است. در بخش‌های دیگر رینگ دوم نیز در دستور کار منطقه قرار دارد. ادامه بلوار فردوسی در منطقه پنج نیز از میدان پیامبر اعظم(ص) تا راه‌آهن و اتصال به منطقه چهار و در بخش دیگر اتصال بلوار پیامبر اعظم(ص) به فروشگاه جانبازان هم در حال پیگیری و احداث است.
بزرگ‌ترین پروژه‌های منطقه پنج تقاطع میدان ولیعصر(عج)، بلوار فردوسی و سالن ورزشی منطقه است و به طور کلی بیش از 60 پروژه در منطقه پنج برای سال 97 تعریف شده است.
سالن فرهنگی ورزشی منطقه 5 تا پایان سال تکمیل می‌شود
در راستای برنامه شهرداری برای احداث یک مجموعه فرهنگی ورزشی در هریک از مناطق هشتگانه، احداث سوله ورزشی منطقه پنج در حال پیگیری است، پیش‌بینی شده تا یکماه آینده سوله به طور کامل نصب شده و بعد از آن پروژه وارد نازک کاری و تکمیل شود.
همزمان با دهه کرامت 20 پروژه منطقه پنج آماده بهره‌برداری شده که احداث خیابان شمس آباد حد فاصل خیابان عسگری نیا تا خیابان جام جم، احداث بوستان مساعی منش، احداث خیابان جنب تعویض پلاک، پیاده رو سازی بلوار دل آذر حدفاصل ابتدای زاویه تا میدان ولیعصر(عج)، باغچه سازی بلوار کلهری و بلوار خلیج فارس، احداث معابر فرهنگسرا و زمین‌های نیروی انتظامی و احداث خیابان جنب بوستان آفتاب بخشی از آن جمله است.
همچنین افتتاح بوستان آل یاسین، روکش آسفالت بلوار خلیج فارس حد فاصل میدان ولیعصر(عج) تا میدان بقیه الله(عج)، باغچه سازی پارکینگ 1 و 2 مسجد مقدس جمکران، خیابان عسگری نیا و بخشنده واقع در منطقه درودگران، جدولگذاری و نهر بلوکی 12متری انتهای کوچه‌های کاسه گران، جدولگذاری خیابان 16 متری یاسمن و شوارع اطراف، معابر اطراف 8 متری سادات، کوچه شماره 40 کلهری، زیرسازی و آسفالت خیابان سزاوار شمالی واصلاح و ترمیم جداول کوچه 11 بلوار شهید کبیری در دهه کرامت در دستور کار منطقه پنج است و قریب به چهار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها در منطقه پنج هزینه شده است.
جمع‌آوری روزانه 85 تن پسماند از سطح منطقه 5
با توجه به اینکه منطقه به دلیل قرارگیری مسجد مقدس جمکران در مناسبت‌های مختلف در طول سال میزبان خیل عظیم زائرین و همشهریان است، روزانه بیش از 85 تن پسماند از سطح منطقه پنج جمع‌آوری می‌شود.
در مجموع می‌توان گفت منطقه پنج ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد که توسعه مکان‌های اقامتی یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری است و شهرداری منطقه از تمام فعالان این بخش استقبال می‌کند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtu93.ak93t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما