جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 67996
منبع : خبرگزاری مهر

لاریجانی: بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری قم حضور داشته باشد

قم نيوز : رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حضور بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری قم، گفت: با توجه به ورود سالانه میلیون‌ها زائر به این شهر محور اصلی گردشگری قم زائرین هستند.
لاریجانی: بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری قم حضور داشته باشد
لاریجانی: بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری قم حضور داشته باشد
به گزارش قم نیوز علی لاریجانی در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: هتلداری از اولویت‌های گردشگری است که باید در قم مورد توجه قرار گیرد که با توجه به زائرپذیر بودن این شهر، صنعت هتل داری، صنعتی اشتغال زا محسوب می‌شود ضمن اینکه باید تلاش کرد تا ویزای زائران عراقی را از دو ماه به سه ماه افزایش داد تا مدت ماندگاری آنها در شهر قم و دیگر شهرها بیشتر شود که کمک بزرگی به صنعت هتل داری خواهد شد.

وی ساماندهی خانه مسافرها را برنامه‌ای مفید ارزیابی کرد و افزود: بخش قابل توجهی از زائران پاکستانی وعراقی که به قم می‌آیند اغلب از اقامتگاه‌های ارزان قیمت استقبال می‌کنند بنابراین با ساماندهی خانه مسافرها ضمن کمک به این دسته از زائران، به اقتصاد صاحبان خانه مسافرها نیز کمک می‌شود.

نماینده مردم قم در شورای اسلامی گفت: در قم ظرفیت‌های بوم گردی و کویر نوردی وجود دارد، اما از اولویت‌های بعدی گردشگری است که برای جذب توریست در این بخش باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از صنایع دستی

وی ادامه داد: صنایع دستی از دیگر اولویت‌های میراث فرهنگی قم می‌باشد و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در قم وجود دارد می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، مانند انگشترسازی و دیگر رشته‌های هنری موجود که حتی می‌توان جزء مشاغل خانگی نیز روی آنها سرمایه گذاری کرد.

لاریجانی بر لزوم تعامل همه دستگاه‌های استان با بخش گردشگری تأکید کرد و افزود: کار بسیار خوب و ارزنده‌ای است که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبحث حمل و نقل زائران را نظارت داشته باشد که به طور حتم قادر خواهد بود خدمات بهتری را به زائران ارائه دهد.

و با اشاره بر لزوم حضور بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری قم، گفت: در شرایط فعلی بخش خصوصی در توسعه و تقویت زیر ساخت‌های صنعت گردشگری قم نقش خوبی ایفا می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با تغییر مدیریت تحولات مثبتی در صنعت گردشگری قم صورت گیرد.

تاریخ قم، نیازمند مطالعات علمی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم نیز در این دیدار گفت: با همکاری نهادها و سازمان‌های پژوهشی مطالعات جامع میراث فرهنگی قم شروع می‌شود.

حمید یزدانی افزود: برای اینکه بتوانیم به سؤالات باستانشناسی جواب علمی بدهیم باید در این زمینه مطالعات علمی و پژوهشی انجام دهیم تا بتوانیم تاریخ قم را به جایگاه اصلی خود بر گردانیم.

وی آموزش در همه سطوح گردشگری را لازم دانست و تصریح کرد: از نظر آموزش عقب هستیم و اگر بتوانیم فعالان این صنعت را زیر چتر آموزش قرار دهیم به طور حتم به پویایی بیشتر این صنعت در قم کمک کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، استان قم با بیان اینکه برای عرضه تولیدات هنرهای صنایع دستی قم حداقل به سه بازارچه دائمی نیاز داریم اظهار داشت: در این شهر حدود ۵ هزار هنرمند در بیش از ۷۰ رشته به طور مستقیم در صنایع دستی فعالیت می‌کنند که اغلب با مشکلات مالی مواجه هستند و توان توسعه کارگاه‌های خود را ندارند.

وی با اشاره به نقش صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار گفت: هم اکنون ۱۵ هزار نفر به طور غیر مستقیم از بخش صنایع دستی منتفع می‌شوند که اغلب آنها برای توسعه کارگاه‌های خود نیاز به تسهیلات بانکی دارند، اما به علت اینکه توان پرداخت اقساط را ندارند اگر امکان اعطای تسهیلات کم بهره ویا بلاعوض به آنان فراهم شود گام بلندی در زمینه اشتغال پایدار برداشته خواهد شد.

یزدانی تصریح کرد: اگر زمین لازم برای احداث بازارچه دائم صنایع دستی در اختیاراین اداره کل قرار گیرد سرمایه گذاران زیادی هستند تا از این فرصت برای توسعه صنایع دستی قم کمک کنند.

قم به شهر سرمایه‌گریز تبدیل شده است

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم از عدم همکاری برخی از سازمان‌ها با این اداره کل گلایه کرد و افزود: برای توسعه و رونق گردشگری باید فرا سازمانی فکر کرد، متاسفانه قم بجای استقبال از سرمایه گذار به شهر سرمایه گریز تبدیل شده است.

وی با اشاره به وجود یش از ۲۵۰ خانه مسافر بی مجوز گفت: هم اکنون حدود ۱۵۰ خانه مسافر داری مجوز تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند ولی یکی از مشکلات عمده‌ای که در این زمینه وجود دارد، خانه مسافرهای بی مجوز است که سعی داریم با اعلام فراخوان در یک مهلت زمانی به صاحبان آنها، این اماکن را ساماندهی کنیم.

یزدانی تصریح کرد: حفظ عزت و کرامت انسانی زائران برای ما اهمیت بسیاری دارد و ما در صدد هستیم حمل و نقل زائران از هتل‌ها به ایستگاه‌ها و بلعکس را ساماندهی کنیم که متأسفانه در این زمینه دستگاه‌های ذی ربط اجازه فعالیت به ما نمی‌دهند و مانع تراشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بودجه عمرانی میراث فرهنگی قم بسیار اندک و ناچیز است اظهارداشت: با توجه به ۳۵۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اماکن بسیار زیاد دیگری که قابلیت ثبت ملی را دارد، این میزان بودجه برای حفظ ومرمت بناهای موجود کافی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قم بر لزوم ساخت موزه اشیاء تاریخی، موزه سفر و مردم شناسی مناسب در قم تأکید کرد و افزود: از نظر بوم گردی، ژئوتوریسم وکویر نوردی غنی هستیم اما از نظر پرداختن به این ظرفیت‌ها ضعیف هستیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcg3y93.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما