يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 70375
منبع : خبرگزاری فارس
یادداشت

ورزش قم نیازمند مسؤولانی مبتکر و پاسخگو

قم نيوز : هفته نامگذاری شده با عنوان «تربیت بدنی و ورزش»، فرصتی مناسب برای گزارش دهی مسؤولان ورزشی از ابتکارات مدیریتی خود و البته پاسخگویی آنان به رسانه ها و افکار عمومی است.
ورزش قم نیازمند مسؤولانی مبتکر و پاسخگو
ورزش قم نیازمند مسؤولانی مبتکر و پاسخگو
به گزارش قم نیوز یکی از مقولاتی که اهمیت آن بارها در بیان و قلم رهبری انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است مقوله تربیت بدنی و ورزش است تا آن جا که معظم له در دو جمله ماندگار خود چنین می‌فرمایند: «من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است.»

«بنده بارها توصیه کرده‌ام؛ باز هم توصیه می‌کنم: ورزش همگانی برای همه لازم است.»

این جملانه حکیمانه معظم له درباره ورزش البته به همین دو جمله محدود نمی‌شود و رهبر انقلاب اسلامی، رهنمودهای بسیار دیگری هم در این موضوع داشته و دارند که به عنوان نمونه می‌توان به جملات قصار زیر هم اشاره کرد:

«ورزش همگانی هم یکی از ضروریات زندگی است؛ مثل غذا خوردن است؛ مثل تنفس کردن است؛ باید به آن توجه کرد».

«یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است».

«اگر ورزش به صورت همگانی در کشور حقیقتاً باب شود ... خیلی از مشکلات حل خواهد شد.»

«وظیفه اصلی دولت و مسؤولان ورزش کشور این است که اشتیاق به ورزش و روح ورزشکاری و ورزش خواهی (ورزش همگانی) را در مردم زنده کنند».

«نشاط، سلامت، آمادگی، حوصله کار، در سایه ورزش عمومی و همگانی برای جامعه تامین می‌شود.»

نگاهی به همین جملات نشان می‌دهد که کلیدواژه «ورزش همگانی» تا چه اندازه در نگاه بلند میداندار انقلاب اسلامی اهمیت دارد و البته این نگاه در سیره عملی حضرت آقا به‌ویژه در عزم ایشان بر کوهنوردی هم نمود دارد. همین جا لازم است تا به این نکته هم اشاره شود که در بیان رهبر انقلاب، ورزش قهرمانی هم فواید و اهمیت بسیاری دارد که یکی از مهم ترین آن‌ها، ترویج ورزش همگانی است.

اما هفته تربیت بدنی و ورزش – از بیست و ششم مهر ماه تا دوم آبان ماه - فرصتی مناسب برای بررسی عملکرد مسؤولان ورزشی و از جمله مسؤولان ورزشی استان قم و البته ارائه گزارش دقیق از سوی آنان درباره ضعف‌ها و قوت‌های ورزش قم و راهکارهای عملی و اجرایی برای جبران ضعف‌ها و کمبودهاست.

نیم نگاهی به نامگذاری روزهای این هفته در سال جاری نشان می‌دهد که هر روز این هفته می‌تواند زمینه ساز برپایی یک نشست صمیمانه با حضور مسؤولان استانی و اصحاب رسانه و مردم برای ارائه گزارش لازم و پاسخگویی باشد.

پنجشنبه 26 مهر ماه با عنوان «ورزش، اخلاق و فرهنگ عاشورایی» با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، زیارت گلزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تجلیل از مقام شامخ شهدای ورزشکار، جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا، تکریم پیشکسوتان و چهره‌های اخلاق مدار و مروج ارزش‌ها در ورزش می‌تواند فرصت مناسبی برای ارائه گزارش از سوی مسؤولان ورزشی استان درباره تکریم واقعی پیشکسوتان ورزش استان و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان باشد.

جمعه 27 مهر ماه که روز «ورزش، خانواده، نشاط اجتماعی» است، با اجرای برنامه‌های ورزش همگانی، پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری همگانی و سایر فعالیت‌های مشابه با مشارکت گسترده آحاد و اقشار مردم در شهرها و شهرستان‌های کشور همراه است. این روز هم فرصت مناسبی است تا دست اندرکاران گروه توسعه ورزش همگانی و روستایی معاونت امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان، از فعالیت‌ها و برنامه ریزی‌های خود بگویند و ضعف و قوت‌های این حوزه را بیان کنند.

شنبه 28 مهر ماه هم روز «ورزش، جوان، تربیت و پویایی» نامگذاری شده روزی که می‌توان در آن از ظرفیت‌های ورزش دانش آموزی، ورزش دانشجویی و ورزش طلاب حوزه‌های علمیه گفت.

و اما در روز یکشنبه 29 مهر ماه، «ورزش و تندرستی مادران، بانوان و دختران» مورد دقت نظر قرار خواهد گرفت تا دست اندرکاران این بخش هم بتوانند در این روز، با بانوان استان سخن بگویند و از مسائل و مشکلات این حوزه درددل کنند.

«ورزش، امید، همدلی و همزبانی» هم عنوان روز دوشنبه 30 مهر ماه است که در آن، ورزش جانبازان و معلولان، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و بیماران خاص – به عنوان مظلوم ترین و البته کم توقع ترین ورزشکاران - مدّ نظر است.

نخستین روز آبان هم روز «ورزش، آگاهی بخشی جامعه و سلامت شهروندان» خواهد بود تا بتوان گزارشی دقیق از وضعیت باشگاه‌های ورزشی و کانون‌های تندرستی و نشاط ارائه داد.

و در نهایت در روز چهارشنبه دوم آبان ماه هم با عنوان «ورزش، روستا و طبیعت» می‌توان به طور خاص از ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی و محلی و سهم این حوزه در نشاط اجتماعی گفت.

همه آن چه برشمردیم نشان می‌دهد که نامگذاری تفکیکی روزهای این هفته، فرصت ایده آلی را به مسؤولان ارشد و سایر مسؤولان زیرمجموعه‌های ورزشی استان می‌دهد تا بر اساس موضوع روز، ارائه دهنده گزارش خود از فعالیت‌های حداقل یک ساله و البته پاسخگوی رسانه‌ها و افکار عمومی باشند به شرط آن که واقعا گزارشی در خور ارائه داشته باشند و البته پاسخگویی را هم وظیفه خود بدانند.

به هر حال نیم نگاهی به ورزش استان قم نشان می‌دهد که این حوزه به زعم بسیاری از کارشناسان، کاستی‌های فراوانی را یدک می‌کشد که کمبود اماکن ورزشی یا همان سرانه فضاهای ورزشی و عدم توجه ویژه به ورزش و سلامت همگانی و همچنین ورزش بانوان، در رأس این کاستی‌هاست. البته نمی توان از نظر دور داشت که ورزش قم، قهرمانان شایسته ای را هم در رشته‌های مختلف ورزش قهرمانی و حرفه ای به ورزش کشور تقدیم داشته که شناسایی و پرورش این استعدادها بیش از آن که با برنامه ریزی ورزش استان اتفاق افتاده و خروجی یک اتاق فکر کارآمد باشد ماحصل تلاش فردی این افراد و زحمت مربیان پیشکسوت، مظلوم، دلسوز و گمنامی است که همت خود را وقف سربلندی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم کرده اند و همچنان هم از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

کوتاه سخن آن که درباره اهمیت و ظرفیت ورزش و به‌ویژه ورزش استان قم، ساعت‌ها و بلکه روزها می‌توان گفت و نوشت اما آن چه بیش از هر چیز اهمیت دارد تخصیص عادلانه همین بودجه‌های هر چند اندک به ورزشکاران استان و البته پاسخگویی مسؤولان ورزش استان به رسانه‌ها و افکار عمومی است؛ اگرچه پیش و بیش از همه این‌ها، این خود همت فردی یک ورزشکار است که نشاط می‌آفریند و حماسه خلق می‌کند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcbsfbz.rhbgzpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما