سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 71504
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

تحول در فضای سبز شهر قم با تامین منابع پایدار جهت آبیاری فضای سبز

قم نيوز : مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم از اختصاص 4.5 میلیون مترمکعب پساب جهت آبیاری فضای سبز و افتتاح تصفیه خانه ثانویه پساب تا پایان آذرماه خبر داد.
تحول در فضای سبز شهر قم با تامین منابع پایدار جهت آبیاری فضای سبز
تحول در فضای سبز شهر قم با تامین منابع پایدار جهت آبیاری فضای سبز
به گزارش قم نیوز پیام جوادیان با بیان اینکه شهرداری از سال 85 به دنبال تخصیص پساب برای توسعه فضای سبز بوده است، اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که وجود داشت در سال 95 توانستیم موافقت اولیه را گرفته و سال 96 میزان 4.5 میلیون مترمکعب در سال شامل حدود 212 لیتر در ثانیه را برای فضای سبز شهر قم تخصیص بگیریم.

وی با بیان اینکه تلاش شهرداری برای تصفیه این پساب برای استفاده در آبیاری فضای سبز است، تصریح کرد: پساب تصفیه‌خانه در حدی استاندارد نیست که بتوان آنها را برای عرصه‌های سبز استفاده کرد؛ آیتم‌های کیفیتی مجاز زیست‌محیطی در این پساب‌ها مهیا نیست و شهرداری باید این پساب را تصفیه می‌کرد که پروسه پیچیده‌ای دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه از سال 95 طراحی تصفیه خانه ثانویه پساب با ظرفیت 30 لیتر در ثانیه آغاز شده است، افزود: حدود یکماه قبل موفق شدیم تفاهم‌نامه و قراردادی را بین شهرداری، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب امضا کرده و تخصیص 4.5 میلیون مترمکعب را قطعی کنیم و در همین راستا احداث تصفیه‌خانه نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه جدیدترین متد روز در احداث تصفیه‌خانه ثانویه استفاده شده است، اظهار کرد: تلاش داریم تا پایان آذرماه این تصفیه‌خانه را تکمیل کنیم و 30 لیتر پساب را برای کمربند سبز و فضای سبز جنگلی پیرامون شهر استفاده کنیم.

جوادیان با تاکید بر رعایت تمام الزامات بهداشتی و شرعی در تصفیه و استفاده از پساب در فضای سبز شهر گفت: هزینه‌ای که تاکنون برای احداث تصفیه‌خانه شده حدود 10 میلیارد ریال بوده که می‌تواند تا سه برابر نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این پروژه در حال مونتاژ سیستم فیلترینگ است، اذعان کرد: سیستم گندزایی این تصفیه‌خانه قابلیت کلرزنی و اوزن‌زنی دارد و نهایتا آبی که در فرآیند تصفیه خارج می‌شود کاملا شفاف و مناسب‌سازی‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: پس از حدود یکسال از آزمایش این وضعیت می‌توانیم این پساب را برای فضای سبز شهری نیز استفاده کنیم. شهر قم شرایط خاصی دارد و در راستای مدیریت سفره‌های آب زیرزمینی باید تمام ظرفیت توسعه و نگهداری فضای سبز را به سمت استفاده از پساب ببریم.

وی با اشاره به انعقاد قراردادی برای طرح مطالعاتی تصفیه پساب گفت: با این پروژه و طرح که قرار است تا پایان سال تکمیل شود تلاش داریم باقی پساب تخصیص یافته را نیز به صورت مطلوب تصفیه کرده و در فضای سبز استفاده کنیم.

جوادیان با تاکید بر استفاده از تجربیات راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های پساب در کشور خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه ثانویه پساب شهرداری در تپه اعلاعیر و در بوستان رضوان در حال ساخت است و اکثر توسعه فضای سبز شهر در آینده در همین محدوده است.

وی اضافه کرد: اگر این 30 لیتر در ثانیه تصفیه را انجام دهیم معادل سه چاه آب منابع در اختیار خواهد گرفت؛ تلاش ما بر این است که کم‌آبیاری‌ها که حدود 50 درصد است را جبران کرده تا به رشد قابل قبول درختان دست پیدا کنیم و سپس عرصه‌های توسعه‌ای را تکمیل کرده تا جایی که نیاز به آب‌های زیرزمینی کاهش یابد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtn9u.ak9qz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما