يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 72725
منبع : خبرگزاری فارس

بزرگداشت 9 دی و ضرورت تجلی قم به عنوان «شهر بصیرت»

قم نيوز : کلیدواژه «بصیرت» را باید یکی از مهم ترین کلیدواژه های تکرارشده در قلم و بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست؛ مسئله ای که فهم آن و البته یادگیری شیوه های دست یابی به آن، تکلیف هر یک از اعضای جامعه اسلامی و تشریح این امر نیز وظیفه قم به عنوان «شهر بصیرت» و علما و فضلای این دیار است.
بزرگداشت 9 دی و ضرورت تجلی قم به عنوان «شهر بصیرت»
بزرگداشت 9 دی و ضرورت تجلی قم به عنوان «شهر بصیرت»
به گزارش قم نیوز این جمله را باید یکی از ماندگارترین جملات رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره عش آل محمد (ص) دانست؛ جمله ای که در همین شهر و در یکی از سفرهای پُر خیر و برکت معظم له به دیار کریمه اهل بیت (س) ایراد شد:

«قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یکی از آن نکات بسیار مهمی است که در طول این سی و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهل‌بیت (ع)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در این جا شروع کردند ... .»

و اما اکنون در سالروز نهم دی ماه به عنوان «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت»، پرسش این است که «شهر بصیرت» تا چه اندازه توانسته با تلاش های خود، در تبیین و تقویت این بصیرت، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی بکوشد و البته تأثیرگذار باشد؟

اینک و در این باره موضوع مهم و کلیدواژه «بصیرت» می توان گفت که سخنان متنوع و بعضا مهمی از سوی اندیشمندان و متفکران نظام اسلامی عنوان شده است که بدون تردید، مهم ترین این مباحث در بیان و قلم رهبر معظم انقلاب اسلامی نمود داشته است.

مرور این بیانات و رهنمودهای راهبردی معظم له نشان می دهد که رهبری توجه ویژه ای به بحث و کلیدواژه «بصیرت» بویژه بصیرت مردم و آحاد جامعه اسلامی دارند و از این رو ضروری است تا در ایام مزیّن به این نام، مروری هر چند گذرا بر این رهنمودها و بیانات انجام شود.

در این باره می توان این سرفصل ها را در نگاه دقیق مقام معظم رهبری برشمرد:

 
تعریف بصیرت

ایشان در این باره «بصیرت» را مجموعه ای از شناخت ها و معارف برای عدم گمراهی معرفی می فرمایند که می توان این شناخت ها را در مواردی مانند شناخت زمان و مکان، شناخت دوست و دشمن، شناخت اولویت ها و شناخت نیازها خلاصه کرد؛ به بیان دیگر معظم له در توضیح و تشریح کلیدواژه بصیرت، همگان را به شناخت جایگاه خود، جایگاه ملت اسلامی و همچنین جایگاه کشور و نظام اسلامی سوق می دهند و این امر را ضروری می شمارند.

و البته از آن جا که بصیرت، راه درست را می نمایاند و آن راه را روشن می سازد؛ معظم له این واژه را با واژگانی مانند «قبله نما»، «قطب نما» و همچنین «نورافکن» تشریح می فرمایند تا اهمیت بصیرت بیش از پیش آشکار و واضح شود.

 
چرا بصیرت برای همه لازم و ضروری است؟

حضرت آیت الله خامنه ای در این باره نیز به این نکته مهم اشاره می دهند که عالَم، عرصه مبارزه همیشگی جبهه حق در برابر جبهه باطل است که این مفهوم در عباراتی مانند «کل یوم عاشورا» و «کل ارض کربلا» هم نمود دارد؛ پس بر این اساس می توان نتیجه گرفت که همه آحاد جامعه اسلامی و اعضای این امت، مکلّف و موظّف هستند تا در این باره احساس مسئولیت کنند و برای دستیابی به قوه بصیرت و تقویت آن مجاهدت نمایند.

 
شیوه های دستیابی به بصیرت و حفظ و تقویت آن

اکنون که اصل مسئله روشن شد و مشخص گردید که همه اعضای امت اسلام موظف به رسیدن به بصیرت و حفظ و تقویت آن هستند؛ باید این نکته را در نگاه رهبر معظم انقلاب تشریح کرد که شیوه های دستیابی به این قوه و تقویت آن چیست.

در این باره می توان به این راه ها اشاره کرد:

1 . ضرورت تقویت نگاه توحیدی

2 . لزوم خودسازی و داشتن اخلاص

3 . ضرورت تفکر و تدبر همیشگی

4 . لزوم بهره مندی از نگاه جامع و کلان به مسائل مختلف

5 . اهمیت مطالعه آثار خوب و مفید

6 . اهمیت گفتگو با انسان های مورد اعتماد

 
ضرورت بزرگداشت نهم دی ماه

و اما نکته دیگر این نوشتار، اهمیت بزرگداشت سالروز نهم دی ماه به عنوان یکی از ایام الله از منظر رهبر بصیر انقلاب اسلامی است؛ البته معظم له در این باره هشدار می دهند که در برگزاری این بزرگداشت ها نباید جنبه های شعاری غلبه پیدا کند؛ بلکه لازم است تا به عمق شعارهای مردمی – که حرف اصلی ملت ایران بود – توجه شود؛ امری که باید مورد توجه ویژه مسئولان و دست اندرکاران واقع شود.

 
قمی ها برای تحقق عینی «شهر بصیرت» چه کرده اند؟

نکته پایانی نیز مرور همان پرسش ابتدایی است که قم، حوزه علمیه و البته علما، فضلا و همه بدنه اجرایی این «شهر بصیرت»، بویژه مردم متدیّن و همیشه در صحنه قم، باید به این نکته بیندیشند که به سهم خود، تا چه اندازه تلاش کرده و می کنند تا عنوان «شهر بصیرت» را برای دیار خود عینی کنند و در تثبیت آن بکوشند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccpmqm.2bqii8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما