سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : 72820
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون پژوهش سطوح عالی حوزه؛ 

کانون های علمی طلاب و کرسی های نظریه پردازی در حوزه فعال شوند 

قم نيوز : معاون پژوهش سطوح عالی حوزه های علمیه گفت: اهمیت جایگاه و فعالیت معاونین پژوهش بر کسی پوشیده نیست و لذا می بایست همه بخش های مرتبط با پژوهش از جمله؛ کانون های علمی و کرسی های نظریه پردازی طلاب در حوزه های علمیه فعال تر عمل کنند.
کانون های علمی طلاب و کرسی های نظریه پردازی در حوزه فعال شوند
کانون های علمی طلاب و کرسی های نظریه پردازی در حوزه فعال شوند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین سیدموسی هاشمی تنکابنی در اولين نشست علمي معاونت پژوهش سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم با معاونين پژوهش و مديران پايگاه های هدايت علمي و تربيتی با تاكيد بر اهميت و جايگاه معاونين پژوهش و لزوم فعال سازی بخش های مرتبط با پژوهش اظهارداشت: باید تلاش کنیم تا كانون هاي علمي طلاب، راه انداختن نشريات، كرسي هاي نظريه پردازي، همايش ها و نشست های علمي  برگزای دوره های مهارت افزایی پژوهشی ، اجرای 5 نمره تحقیقات و 4 نمره تقریرات  درس خارج  و برگزاری  کارگاه های مهارتی و کاربردی برای طلاب و اساتید را مجدانه و مصصم بر انجامش باشیم.

وی افزود: یکی از ماموریت های اصلی این معاونت در عرصه پژوهش، تولید مباحث دینی، علمی، اخلاقی، فقهی و اصولی در حوزه است. مثلا آیا فلان مسئله واجب است یانه؟ باید مراحل مانند شناختن مسئله، پیدا کردن و شناختن موقعیت مسئله از نظر منطقی، یافتن پاسخ آن مسئله در منابع، یافتن بررسی پاسخ ها نقد و ارزیابی سوالات و بعد انتخاب آن نظر و دیدگاه در آن مسئله طی شود تا پژوهش صورت گیرد و نهایتا به جواب فلان مسئله واجب است یا نیست، برسیم.

معاون پژوهش سطوح عالی حوزه با بیان اینکه هر پژوهشگر موفقی، ابتدا لازم است آموزش مهارت های پژوهش را ببیند، افزود: برای این منظور لازم است طلاب از همان پایه اول تا پایه ششم با فرایند پژوهش در کلاس درس آشنا شوند، مهارت ها را آموزش و یاد بگیرند تا نهایتا به تمریم منتهی شود چون معتقدیم پژوهش مهارت وفرایند است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی تنکابنی اظهارداشت: پژوهش برخلاف سایر مهارت ها به سادگی و در زمان کوتاه منتج به ثمر نمی شود؛ بلکه باید زمان مشخصی از مهارت افزایی و دانش افزایی بگذرد تا پژوهش خوب و پژوهشگر تولید و تربیت شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مدرسه ای را مورد بررسی قرار دهیم و بگوئیم طلاب کدام مدرسه علمیه از نظر رتبه علمی خوب و دست به قلم می باشند، باید گفت: آنهایی که در جشنواره علمی حضور یافته باشند، موفق ترند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمين فاخری، كارشناس مسئول تحقیقات و همایش های علمی درباره جايگاه موثر معاونين پژوهش پایگاه های هدايت علمی تربيتی گزارشی از روند فعالیت های این واحد ارائه کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمين نظری كارشناس مسئول گروه هاي علمي و توسعه فقه معاصر نکاتی را درباره اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه بيان کرد.

پاسخگویی به سوالات آخرین برنامه این نشست مشترک بود که حجت الاسلام و المسلمین هاشمی تنکابنی پاسخ گفتند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdciuvay.t1arr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما