چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 73494
منبع : خبرگزاری مهر
طی امسال انجام شد؛

شناسایی ۴۸ متخلف زیست محیطی در قم/ برخورد جدی با صنایع آلاینده

قم نيوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: با تلاش یگان حفاظت محیط زیست استان قم، در ۹ ماه امسال ۴۸ متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.
شناسایی ۴۸ متخلف زیست محیطی در قم/ برخورد جدی با صنایع آلاینده
شناسایی ۴۸ متخلف زیست محیطی در قم/ برخورد جدی با صنایع آلاینده
به گزارش قم نیوز سید رضا موسوی مشکینی ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره کل محیط زیست استان قم برگزار شد، اظهار کرد: در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز ۲۹ دی‌ماه روز هوای پاک نام‌گذاری شده که فرصت خوبی است تا به هشدارهای مربوط به آلاینده‌ها بیش از پیش توجه شود.

وی با اشاره به سیاست‌هایی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به صورت جدی پیگیر است، تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای بهبود وضعیت محیط زیست استان قم به ویژه در مسائل و مشکلات حادِ زیست محیطی از سیاست‌های کلان این نهاد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با ارائه گزارشی از اقدامات زیست محیطی انجام شده در طول چند ماه گذشته، بیان کرد: امسال در فصل بهار ۱۷ واحد صنعتی، در تابستان ۲۴ واحد صنعتی و در فصل پائیز نیز ۱۵ واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده استان قم به ثبت رسیده‌اند که دستور رفع آلودگی برای این واحدها صادر شد.

وی به شمار درخواست واحدهای تولیدی در قم ادامه داد: در ۹ ماه سال جاری ۴۴۶ مورد مجوز تأسیس و ۲۱۳ مورد مجوز بهره‌برداری از معاونت فنی اداره حفاظت محیط زیست، درخواست شده است که از این تعداد با ۱۷ مورد آن مخالفت شده و دیگر موارد نیز مجوز اولیه دریافت کرده‌اند.

انجام یک هزار مورد نظارت و بررسی از واحدهای استان

موسوی مشکینی با بیان اینکه حدود یک هزار مورد نظارت و بررسی از واحدهای استان توسط معاونت نظارت و پایش، صورت گرفته است، افزود: ۵۳۶ مورد از این واحدها گزارش نویسی و ۲۰۴ مورد از آلاینده‌ها نیز نمونه‌برداری شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مسئولیت تشخیص و معرفی صنایع آلاینده‌ها بر عهده سازمان محیط زیست است، بیان کرد: در این راستا با استفاده از شیوه نامه‌ای که در اختیار این اداره قرار گرفته است، واحدهای آلاینده صنایع مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح شهر قم اشاره کرد و گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به صورت آنلاین، داده‌ها را در اختیار این اداره قرار می‌دهند که اداره محیط زیست نیز، اطلاعات را برای بررسی به دستگاه‌های مرتبط ارسال می‌کند.

وی از مجهز بودن پنج واحد صنعتی به دستگاه پایش آلودگی هوا در استان قم خبر داد و گفت: ۷۰ مورد گزارش شکایت‌های مردمی به اداره حفاظت محیط زیست استان قم، ارسال شده است که از این تعداد ۵۰ مورد اخطاریه آلودگی هوا به واحدهای آلاینده دریافت کردند.

موسوی مشکینی با اشاره به پیگیری و تلاش یگان حفاظت محیط زیست استان قم در ۹ ماه امسال برای شناسایی متخلفین اشاره و بیان کرد: ۴۸ نفر متخلف در این زمینه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

کشف گونه‌های مختلف جانوران وحشی در قم

وی از کشف گونه‌های مختلف جانوران وحشی در قم خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۶۳۷ گونه از انواع جانوران وحشی از جمله ۳ هزار و ۴۰۰ عقرب، ۲۳۷ قطعه از انواع پستانداران و پرندگان وحشی و شکاری کشف و ضبط شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: در برخورد با شکارچیکان غیر مجاز نیز در ۹ ماه سال جاری، ۹ قبضه اسلحه کشف شد که یک مورد آن سلاح قاچاق بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: طرح مطالعاتی سنجش از دور وضعیت آلودگی هوای قم با استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای پس از تصویب در کارگروه‌های تخصصی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

موسوی مشکینی با بیان اینکه در بازرسی از بازار روز بلوار جمهوری اسلامی، ۳ قطعه سهره کشف و پس از اطمینان از سلامت آنها، در محل مناسبی رهاسازی شدند، افزود: ۵ قطعه دلیجه نیز که در ماه‌های گذشته با صدمات و آسیب‌های جدی، جهت تیمار و نگهداری به یکی از دوستداران حیات وحش تحویل داده شده بودند، پس از درمان و به دست آوردن سلامتی کامل، در یکی از باغات پیرامون شهر قم به دامان طبیعت بازگردانده شدند.

وی همچنین از دریافت یک قطعه چنگر و یک قطعه بوتیمار خبر داد و گفت: این پرندگان آبزی و کنارآبزی که برای زمستان گذرانی مهمان قم شده‌اند، پس از آسیب دیدگی، توسط همشهریان دوستدار محیط زیست کشف و به این اداره کل تحویل داده شده بودند که پس از نگهداری اولیه در زیستگاه خود رهاسازی شدند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgtt9u.ak9wy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما