سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : 73945
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرعامل خبرگزاری فارس در جمع طلاب:

طلاب و کارشناسان علوم دینی نقش موثرتری در رسانه‌ها ایفا کنند/دولت نسبت به عملکرد خود در فضای مجازی پاسخ‌گو باشد

قم نيوز : مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: طبق آموخته‌های دینی ما کار طلاب و مبلغان متفاوت از کار رسانه نیست فقط اکنون منبرها تغییر کرده است و طلاب باید در زمینه تولید محتوا، نقش موثرتری در رسانه‌های نظام اسلامی ایفا کنند چراکه فعالیت در رسانه بدون داشتن سواد دینی به جامعه آسیب می‌رساند.
طلاب و کارشناسان علوم دینی نقش موثرتری در رسانه‌ها ایفا کنند/دولت نسبت به عملکرد خود در فضای مجازی پاسخ‌گو باشد
طلاب و کارشناسان علوم دینی نقش موثرتری در رسانه‌ها ایفا کنند/دولت نسبت به عملکرد خود در فضای مجازی پاسخ‌گو باشد
به گزارش قم نیوز پیام تیرانداز شامگاه یکشنبه طی نشست بصیرتی که با حضور جمعی از طلاب در مدرسه علمیه آیت‌الله بهجت قم برگزار شد، گفت: رسانه را رکن چهارم دموکراسی می نامند، اما امروز شاهد هستیم رسانه به یکی از ارکان اصلی دیکتاتوری تبدیل شده است و صاحبان ثروت و قدرت در دنیا با استفاده از ابزار رسانه و تغییر افکار مردم به دنبال اجرایی کردن برنامه‌ها و اهداف خود هستند.

وی از تصویرسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کار ویژه‌های رسانه‌ها در عصر حاضر نام برد و اضافه کرد: یکی از نمونه‌های این تصویرسازی را می‌توان در جنگ خلیج فارس و معرفی سربازان آمریکایی و نیروی نظامی  آمریکا به عنوان ارتش شکست ناپذیر به ملت عراق مشاهده کرد که منجر به شکست عراق و تسخیر این کشور بدون مقاومت جدی شد.

وی در تبیین دیگر تصویر سازی‌های غیر واقعی رسانه‌های غربی به معرفی ایران به عنوان یک کشور ناامن به مردم دیگر کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی نیز با تقلید از رسانه‌های غربی به این ذهنیت سازی‌ها دامن می زنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تقلید کورکورانه از غرب را عامل بسیاری از مشکلات کنونی کشور دانست و عنوان کرد: بعد از دوران دفاع مقدس در ابتدای دهه 70 عده ای به دنبال این بودند تا با تقلید از غرب از مدل‌های توسعه غربی برای حکمرانی استفاده کنند درحالی‌که حرکت بر اساس لذت‌جویی پایه مهم مدل توسعه غربی بود که با مبنای انقلاب اسلامی سازگار نبود.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای وابستگی به غرب و دنباله‌رو شدن غربی‌ها را به انقلاب اسلامی تحمیل کردند و اکنون بسیاری از نابسامانی‌های کشور نیز نتیجه عملکرد و تفکر آن افراد است.

تیرانداز عنوان کرد: انسان‌هایی که در دنیای غرب بر اساس لذت‌جویی و سودپرستی  تربیت شده‌اند به یکدیگر رحم نمی‌کنند به همین علت ابزارهای نظارتی سنگینی برای کنترل افراد درنظر گرفته شده است، با این وجود عده‌ای غرب‌زده از قانون‌مندی غربی‌ها سخن به میان می‌آورند و می‌خواهند دنباله‌رو آن‌ها باشند.

وی از غرب به عنوان خاستگاه رسانه یاد کرد و گفت: بر اساس نگاه غربی‌ها هدف وسیله را توجیه می‌کند با همین رویکرد رسانه‌ها برای رسیدن به اهدافشان از هر روش و ابزار ناصوابی استفاده می کنند؛ در داخل نیز برخی فکر می‌کنند برای رسیدن به اهداف باید همانند بی‌بی‌سی از روش‌های نادرست برای بی‌آبرو کردن مخالفان و رقبایشان استفاده کنند درحالی‌که مبانی انقلاب و مشی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ما این اجازه را نمی‌دهند.

تیرانداز با اشاره به فتنه ۸۸ و اینکه برخی افراد در مسیر ضربه‌زدن به انقلاب از هیچ اقدامی دریغ نکردند، یادآور شد: رهبر انقلاب اسلامی نسبت به حفظ آبروی این افراد فتنه گر هم تاکید ویژه داشتند و در جلسات مختلف نسبت به این مسئله هشدار دادند.

 
* نبود تعریف مبنایی از رسانه یکی از مهم‌ترین مشکلات است

وی رسیدن به اهداف رسانه‌ای مورد نظر را نیازمند ارائه تعریف درست از رسانه دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات نبود تعریف نظری و مبنایی در مورد رسانه اسلامی است، هر چند بسیاری از کارهای مبنایی هم در کنج کتابخانه‌ها و پژوهشکده‌ها می‌ ماند و به عرصه‌های کاربردی کشیده نمی‌شود.

تیرانداز با تاکید بر اینکه رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی به دنبال به تصویر کشیدن ایرانی عقب‌افتاده هستند، مطرح کرد: در بسیاری از کشورهای غربی اجازه انتشار آمار خودکشی‌ها و اخبار منفی و تلخ را به رسانه‌ها نمی‌دهند چراکه به گفته خودشان اعلام این آمار در افزایش آن تاثیر دارد به عبارتی گفتن بدی‌ها موجب افزایش آن‌ها می‌شوند اما رسانه‌های وابسته به این کشورها به صورت مستمر خبرهای بد مرتبط با ایران را فریاد می‌زنند.

وی از برجسته سازی به عنوان یکی از کارکردهای رسانه اشاره کرد و افزود: رسانه‌های مغرض با برجسته کردن نواقص و استثناها اقدام به  سیاه‌نمایی می کنند تا به هدف خود برسند، به گونه ای القاء می‌کنند که انگار همه مسئولان فاسد هستند و هیچ نقطه قوتی در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس یادآور شد: نارسایی وجود دارد و نقد باید دنبال شود و بنده به عنوان خبرنگار منتقد دولت می‌گویم که ناکارآمدی این دولت برای همگان به اثبات رسیده و بخش قابل توجهی از مشکلات به وابستگی آن‌ها به غربی‌ها برمی‌گردد اما در بدنه این دولت نیز انسان‌های مخلص و پاکی وجود دارند درحالی‌که رسانه‌ها اتفاقاتی را رقم زده که وجود چند انسان فاسد موجب شده که مردم همه افراد حاضر در این دولت را فاسد بدانند و این نتیجه عملکرد نادرست رسانه‌هاست که همه در آن شریک و مقصر هستیم.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها کاری کرده‌اند که مردم فقط مصرف کننده باشند به همین علت کمتر فکر می کنند درحالی‌که رسانه‌ها باید معرفت‌بخشی داشته و مخاطب را متعالی کنند و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه انقلابی باید جاری کردن تفکر و تعقل در جامعه باشد.

تیرانداز بر لزوم تلاش رسانه‌ها برای افزایش قدرت مردم در تصمیم‌گیری تاکید کرد و گفت: رسانه انقلابی باید مشاور مردم در تصمیم‌گیری درست باشد و به تفکر و تعقل ملت کمک کند؛ ما اکنون شمشیر برنده‌ای را در اختیار فردی قرار می‌دهیم که با آموزه‌های دینی و اسلامی غریبه است چراکه به نیروهای درحال تربیت در حوزه رسانه فقط آموزه‌های غربی ارائه می‌شود درحالی‌که ما نیازمند آموزه‌های متناسب با رسانه انقلابی و دینی هستیم.

وی ادامه داد: رسانه همانند تبلیغ، منبر بزرگی برای مخاطبان است که رسالت متعالی کردن مخاطبان و تبیین هدف‌های درست زندگی را بر عهده دارد و رسیدن به این هدف نیازمند تلاش و کوشش جامعه‌ای است که ابزار رسانه را در اختیار دارند.

تیرانداز تصریح کرد: بنده به عنوان یک فعال رسانه‌ای مشاهده می‌کنم که نیروهای نسل جدید رسانه مجهزتر از نیروهای سال‌های گذشته هستند و با نگاه تعبدی‌تر وارد رسانه می‌شوند و با علم و عمل منسجم به‌زودی افق‌های مورد نظر را در این عرصه فتح خواهند کرد. با آموزش و کادر سازی که در حوزه رسانه دنبال می‌شود نه تنها می‌توانیم مقابل هجمه‌های دشمن ایستادگی کنیم بلکه به پرورش نیروهای رسانه‌ای تراز انقلاب و ترویج افکار و آموزه‌های مورد نظر نیز محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دولت باید نسبت به عملکرد خود در حوزه فضای مجازی پاسخ‌گو باشد، گفت: بی‌تفاوت بودن به حضور مردم در فضاهایی که امنیت روانی و اخلاقی مردم را به خطر می اندازد نه تنها هنر نیست بلکه نشانه بی‌تدبیری است.

 
*طلاب در تولید محتوای رسانه‌های انقلابی نقش موثرتری ایفا کنند

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: کار طلاب و مبلغان متفاوت از کار رسانه نیست فقط اکنون منبرها تغییر کرده است و طلاب باید در تولید محتوای رسانه‌های انقلابی نقش موثرتری ایفا کنند چراکه فعالیت در رسانه بدون داشتن سواد دینی به جامعه آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: دین‌شناسان به منبرهای سنتی و درس و بحث اکتفا کردند درحالی‌که ما اکنون در حوزه رسانه به حضور این افراد نیاز داریم تا بتوانیم مباحث مبنایی حوزه را در دل رسانه پیاده‌سازی کنیم و بتوانیم انقلاب را از مظلومیت فعلی دور کنیم.

وی یادآور شد: خبرگزاری فارس پربیننده‌ترین خبرگزاری کشور است که در نوک پیکان رسانه‌های انقلابی قرار دارد به همین علت به صورت ویژه مورد توجه دشمن قرار گرفته است و دشمن نیز با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله نسبت دادن دروغ‌ها و تهمت‌هایی به این مجموعه، به دنبال تخریب است درحالی‌که هر چقدر دشمن بیشتر برای ضربه‌زدن به فارس تلاش کنند متوجه درست بودن کار خود می‌شویم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchmwnq.23nxkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما