شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 74096
منبع : خبرگزاری ايرنا

متولدان 95 به بعد در قم نیازی به واکسن فلج اطفال ندارند

قم نيوز : مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم با اشاره به فراخوان وزارت بهداشت برای دریافت واکسن فلج اطفال در بعضی استان ها، گفت: کودکانی که متولد سال 95 به بعد هستند، واکسن فلج اطفال را دریافت نموده اند و نیازی به تزریق مجدد پولیو تزریقی ندارند.
متولدان 95 به بعد در قم نیازی به واکسن فلج اطفال ندارند
متولدان 95 به بعد در قم نیازی به واکسن فلج اطفال ندارند
به گزارش قم نیوز بهاره زارع در گفت و گویی افزود: خانواده هایی که از سال 1395 ساکن سایر استان ها بوده اند و کودکانشان سابقه تزریق واکسن فلج اطفال تزریقی را ندارند، باید با در دست داشتن شناسنامه و مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت منطقه سکونت خود، واکسیناسیون کودکانشان را کامل نمایند. 

وی اضافه کرد: به طور معمول کودکان تا 6 سالگی پنج نوبت واکسن خوراکی دریافت می ‌کنند و دریافت یک نوبت واکسن تزریقی نیز در چهار ماهگی برای ایمنی کامل کودکان ضروری است.

به گفته وی، مقرر بود این برنامه از سال 1394 در تمام دنیا و از جمله ایران انجام شود که به دلیل کمبود واکسن در سطح جهانی، اجرای برنامه در هیج کشوری امکان پذیر نشد.

زارع خاطرنشان کرد: با این وجود این کمبودها واکسن‌ های تزریقی در اختیار کشور‌هایی مانند افغانستان، پاکستان، بنگلادش و برخی کشور‌های آفریقایی که وضعیت بهداشتی نامناسبی داشتند، قرار گرفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، برای کودکان استان ‌های همجوار با کشور‌های افغانستان، پاکستان و همچنین برخی استان‌ ها مانند قم که مهاجرانی از این کشور‌ها دارند، تزریق واکسن فلج اطفال در چهارماهگی انجام شد.

وی بیان کرد: در همین راستا با تولید مجدد واکسن، تزریق آن از 17 شهریورماه امسال در 9 استان کشور در حال انجام است که در مرحله بعد بقیه استان ها را شامل خواهد شد.

به گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم، این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما لازم است میزان پوشش واکسیناسیون بسیار بالا باشد و هرگونه کوتاهی به ویروس اجازه می ‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهد.

وی افزود: واکسن تزریقی فلج اطفال فقط یک بار در عمر تزریق می‌شود و همه کودکان باید این واکسن را تزریق کنند.

وی گفت: با اجرای موفق برنامه ریشه کنی آبله، سازمان جهانی بهداشت در سال 1988 برنامه ریشه کنی جهانی فلج اطفال را تا سال 2000 در دستور کار خود قرارداد و هرچند هدف اولیه ریشه کنی تا سال 2000 محقق نشد، ولی موفقیت های فراوانی به دست آمد.

زارع اضافه کرد: با اجرای این برنامه برنامه، آمار فلج از حدود 400 هزار تَن در سال در 125 کشور دنیا به 73 تَن در سال 2015 کاهش یافت و محدود به 2 کشور افغانستان و پاکستان شد.

به گفته وی، سال هاست هیچ مورد جدیدی از این بیماری در کشور و به ویژه استان قم دیده نشده است و واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع مجدد آن انجام می شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfvxde.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما