جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 76257
منبع : خبرگزاری فارس
حجت الاسلام حسینی قمی:

«رونق تولید» نیازمند رعایت انصاف نزد همه مسؤولان و مردم است

قم نيوز : استاد حوزه و دانشگاه، رونق یافتن تولید را در گرو رعایت انصاف از سوی همه مسؤولان و مردم دانست و بر آن تأکید کرد.
«رونق تولید» نیازمند رعایت انصاف نزد همه مسؤولان و مردم است
«رونق تولید» نیازمند رعایت انصاف نزد همه مسؤولان و مردم است
به گزارش قم نيوز حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی امروز و در جمع تعدادی از عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «رونق تولید» از همه مسؤولان خواست تا با بیان واقعیت‌ها به مردم و کمک گرفتن از آن‌ها، به رونق تولید کمک کنند.

وی همچنین به تذکرات متعدد مراجع معظم تقلید قم در این سال‌ها درباره مباحث ربوی در بانک‌ها اشاره کرد و با انتقاد از عدم توجه جدی مسؤولان به این تذکرات گفت: بنده خود به یکی از مراجع معظم قم گفتم که استدلال برخی مسؤولان بانک‌ها در این موضوع، چنین است که این دریافت اضافه پول، به عنوان شرط ضمن عقد در قراردادها مورد توجه قرار می‌گیرد که آن مرجع عالیقدر فرمود بیان قرآن و روایات این نیست که بتوانیم هر مسئله ای را به عنوان شرط ضمن عقد در قراردادهای مالی بیاوریم؛ در حالی که بیان قرآن، «فَنَظِرَه إلی مَیسَره» یعنی مهلت دادن به بدهکار و فشار نیاوردن به اوست.

 

مسؤولان باید در دسترس مردم باشند

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه از مسؤولان خواست تا توفیق خدمت به مردم را ارج نهند و ضمن شُکرگزاری به درگاه الهی برای یافتن این توفیق، سعی کنند تا در دسترس مردم باشند.

وی در عین حال روایت معصوم (ع) را مورد اشاره قرار داد که می‌فرمایند اگر مسؤولی بین خود و مردم پرده و مانع ایجاد کند، خداوند نیز در قیامت بین آن مسؤول و حوائجش پرده می‌اندازد.

 

باید خودمان به داد خودمان برسیم

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امروز دشمن به ما رحم نمی کند و از این رو، باید حداقل خودمان به داد خویش برسیم و به یکدیگر رحم کنیم افزود: یکی از مشکلاتی که باعث عدم رونق تولید می‌شود، کم فروشی است که خداوند در قرآن کریم با تعبیر «ویل للمطفّفین» از آن بر حذر می‌دارد.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که کم فروشی تنها در کم گذاشتن از وزن جنس فروخته شده نیست؛ بلکه تلف کردن وقت مردم توسط یک معلم یا طلبه، چند شغله بودن برخی مسؤولان که سبب عدم موفقیت آنان در پیگیری مسؤولیت‌ها می‌شود و یا تولیدات معیوب و ناقص یک تولیدکننده، دیگر مصادیق از مفهوم وسیع «کم فروشی» است.

وی سپس یکی دیگر از مشکلات جامعه اسلامی را، کم شدن شرح صدر در بین مردم خواند و اضافه کرد: متأسفانه تعامل و همراهی مان نسبت به یکدیگر در جامعه و حتی در خانواده‌ها کم شده و زود از کوره در می‌رویم؛ در حالی که خداوند در قرآن کریم و همچنین ائمه معصومین (ع) در روایات، بارها از تعبیر «شرح صدر» و «سعه صدر» استفاده فرموده و بر ضرورت آن تأکید کرده اند.

حسینی قمی با بیان برخی آیات سوره مبارکه هود و اشاره به دلسوزی‌های مکرر انبیای الهی برای هدایت بشر اظهار کرد: یکی از تعابیر در این زمینه، درباره حضرت ابراهیم (ع) وارد است که آن حضرت درباره عذاب قوم لوط، به مجادله و به تعبیر ما، «بگو مگو» با خدا روی آورد تا شاید عذاب از آن قوم بدکار برداشته شود و آنان به فکر توبه بیفتند. همچنین درباره حضرت خاتم الانبیاء (ص) هم تعبیر «حریص علیکم» آمده است که نمایی دیگر از همین مفهوم است.

 

«دستگیری» از افراد لازم است نه «مُچ گیری»

وی ادامه داد: اکنون و در شرایطی که انبیای ما و الگوهای بشری، چنین رفتاری داشته اند آیا ما نیز از آنان پیروی می‌کنیم و یا این که اگر کسی خطایی مرتکب شد و امر به معروف و نهی از منکر ما را نادیده گرفت، چنین بیان می‌داریم که «بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش»؟!

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: ما باید از انبیاء و اولیای خود، «دستگیری کردن از دیگران» را بیاموزیم نه این که به دنبال «مُچ گیری» باشیم.

 

اخلاق و منطق پیامبر، اسلام را فراگیر کرد

وی همچنین با اشاره به حکایتی در تاریخ صدر اسلام – که در تفسیر فرات بن ابراهیم کوفی آمده است – گفت: نقل است که زنی از مکه به مدینه آمد و به محضر رسول الله (ص) رسید و تقاضای کمک مالی کرد و گفت من مسلمان نیستم؛ اما چون تو را در مکه چنین یافتم که به همگان پناه می‌دادی، آمده ام تا پناهم دهی. پیامبر (ص) او را که از زنان آوازه خوان مکه بود شناختند و از وی پرسیدند مگر جوانان مکه تو را به مجالس آوازه خوانی خود نمی خوانند و تو را تأمین نمی کنند؟ او چنین بیان داشت که پس از شکست مردم مکه در جنگ بدر، مجالس آوازه خوانی بسیار کم شده است. اینجاست که می‌توان گفت اگر ما به جای پیامبرمان بودیم به آن زن می‌گفتیم اکنون دلمان خنک شد که مجالس آوازه خوانی ات به هم خورد و به این روز افتادی؛ در حالی که پیامبر (ص) با شرح صدر کامل، به آن زن کافر هم کمک کرده و از وی دستگیری کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: البته پیامبر گرامی ما می‌فرمایند که نمی توان همه مردم را با پول جذب کرد و از این رو به ما دستور فرموده اند که با اخلاق نیکوی خود، جذب کننده افراد به دین باشیم؛ همان گونه که خودشان هم با دو عنصر «اخلاق» و «منطق»، اسلام را در جهان فراگیر کردند.

 

جوان نمازنخوان با زور و اجبار نمازخوان نمی شود

وی در پایان به گلایه برخی از خانواده‌ها از نوجوانان و جوانانشان در زمینه عدم توجه کافی به انجام واجباتی مانند نماز و روزه پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده به این پدران و مادران عزیز توجه می‌دهم که باید با این نوجوانان و جوانان با محبت رفتار کرد و نباید با زور با آنان برخورد داشت؛ یعنی باید دست آنان را گرفت.

این استاد حوزه اضافه کرد: غم و غصه خوردن برای این افراد، هیچ دردی را دوا نمی کند چراکه غم و غصه سبب ناراحتی والدین می‌شود و نمایان شدن این ناراحتی در چهره آنان، اوضاع را بدتر خواهد کرد؛ در حالی که می‌توان با عدم سرکوفت زدن، تعامل درست و رعایت محبت و اخلاق، دوباره آنان را به مسیر صحیح بازگرداند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgux9u.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما