پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : 76496
منبع : خبرگزاری فارس

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی: رسانه ها بیش از پیش در ترویج معارف «صحیفه سجادیه» همت کنند

قم نيوز : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ع) العالمیه از همه رسانه ها به ویژه رسانه ملی خواست تا در کنار توجه به معارف قرآن، ترویج معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز در دستور کار قرار دهند.
رسانه ها بیش از پیش در ترویج معارف «صحیفه سجادیه» همت کنند
رسانه ها بیش از پیش در ترویج معارف «صحیفه سجادیه» همت کنند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم پاسداشت سالروز میلاد امام سجاد (ع) و در جمع تعدادی از دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع)، انتقال معارف با شیوه استفاده از زبان دعا را یکی از مهم ترین اقدامات امام علی بن الحسین (ع) خواند و تصریح کرد: اختناق حاصل از به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به حدی شد که دوران امامت امام زین العابدین (ع) را به یکی از سخت ترین دوران های ائمه معصومین (ع) تبدیل کرده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس می توان گفت که همه ائمه بعد از امام حسین (ع)، با توجه به اوضاع زمانه خود، شیوه جنگ نرم را برای مقابله با اقدامات دستگاه های حکومت ظالم دوران خود به کار بردند که آغازگر این سلسله جنگ های نرم، امام سجاد (ع) بودند.

حجت الاسلام رفیعی افزود: کتاب ماندگار صحیفه مبارکه سجادیه به عنوان خواهر قرآن، حاصل همان دوران است که با زبان دعا، به هدایت مردم در موضوعات مختلف می پردازد.

وی بیان اصول اخلاقی و عقیدتی را سرلوحه معارف این کتاب ارزشمند معرفی کرد و گفت: در عین حال از امام سجاد (ع) روایات مختلفی هم نقل شده است که این روایات هم برای حفظ هویّت شیعه وارد شده است و معارف گوناگونی از اهل بیت (ع) را روایت می کند.

 
ویژگی های مهم یک مؤمن حقیقی چیست؟

وی سپس به بیان یکی از همین روایت ها در معرفی ویژگی های مؤمن پرداخت و گفت: بر اساس این روایت، امام سجاد (ع) ویژگی های مهم یک مؤمن حقیقی را تشریح می فرمایند که همراه بودن علم با حلم، آرامش توأم با یادگیری، امانتداری و رازداری و همچنین دوری از ریا و تمسّک به اخلاص در عمل از جمله این ویژگی هاست.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عالِمان ما بر اساس این روایت باید توجه داشته باشند که علم بدون حلم و بردباری جواب نمی دهد و به بیان دیگر، مردم عطای عالم کم صبر را به لقای وی می بخشند.

وی در عین حال توضیح داد که افراد ریاکار در روز قیامت به عنوان افراد کافر، فاجر، خاسر (زیانکار) و غادر (نیرنگ باز) معرفی می شوند که اعمال آنان حبط و نابود است؛ اما البته باید توجه داشت که ضرورت دوری از ریا، نباید سبب وسواس در رفتار انسان شود چراکه گاهی نشان دادن عمل خوب برای تشویق دیگران به آن عمل و یا مورد تهمت واقع نشدن است که در این صورت، ریا محسوب نمی شود.

رفیعی همچنین با اشاره به «سکوت برای سالم ماندن در زندگی اجتماعی» به عنوان یکی دیگر از نشانه های مؤمن از زبان امام سجاد (ع) خاطرنشان کرد: سکوت اشاره شده در این روایت به معنای عدم اختلاف افکنی در جامعه، عدم شایعه پراکنی و عدم آسیب دیگران با زبان است که متأسفانه این آفات در جامعه امروزی ما دیده می شود.

وی «عدم ترک عمل به دلیل حیا» را از دیگر ویژگی های مؤمن در بیان امام چهارم (ع) برشمرد و اظهار کرد: تردیدی نیست که حیا یکی از ویژگی های مهم هر مؤمن است اما توجه به این نکته هم ضروری است که حیای از پرسش برای فهم مسائل، حیای از اظهار حق و یا حیای از گفتن واقعیت، صفات مطلوبی نیست و باید ترک شود.

 
حتی معصومین هم با اطاعت الهی بهشتی شده اند 

حجت الاسلام رفیعی در پایان سخنان خود به بیان اهمیت اصل «مطیع بودن مؤمن» پرداخت و گفت: روایت امام معصوم (ع) به صراحت بیان می دارد که افراد مطیع خدا هرچند عبد حبشی باشند به بهشت می روند و افراد گنهکار و عاصی هرچند از خاندان قریش باشند؛ جهنمی هستند. به همین دلیل هم هست که خود ائمه معصومین (ع) در روایات خود تصریح می فرمایند که با اطاعت الهی به بهشت دست یافته اند و ما نباید صرفا با تکیه بر ولایت و شفاعت آنان، خود را بهشتی بپنداریم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcb0abz.rhb09piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما