جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : 77284
منبع : خبرگزاری فارس

رمان و داستان دینی گزینه‌ای جدی برای آشتی با یارِ مهربان

قم نيوز : با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی کاغذ و غیره و ذلک، مردم همچنان کتاب می‌خرند و این واقعیت امیدبخشی است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خویش از نمایشگاه کتاب امسال به آن اشاره فرمودند.
رمان و داستان دینی گزینه‌ای جدی برای آشتی با یارِ مهربان
رمان و داستان دینی گزینه‌ای جدی برای آشتی با یارِ مهربان
به گزارش قم نیوز در همین روزهای برپایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و استقبال قابل توجه مردم از این رویداد مهم فرهنگی، این خبر امیدوارکننده بر روی خروجی رسانه‌های رسمی و خبرگزاری‌ها جای گرفت که جشن رکورد شکنی یکی از رمان‌های محبوب دینی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شده است.

«دعبل و زلفا» رمانِ خواندنی حجت الاسلام والمسلمین مظفر سالاری که پیشتر از آن رمان محبوب دیگری به نام «رویای نیمه شب» از او منتشر شده، این روزها در نمایشگاه کتاب تهران فروش قابل توجهی دارد و در حال حاضر شمارگان آن از 50 هزار نسخه نیز گذشته است.

واقعیت آن است که با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی کاغذ و غیره و ذلک، مردم همچنان کتاب می‌خرند و این واقعیت امیدبخشی است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خویش از نمایشگاه کتاب امسال به آن اشاره فرموده و در عین حال خواستار حل مشکل گرانی و کمبود کاغذ از سوی وزرای صنعت و ارشاد شدند.

استقبال خوب مردم از یار مهربان در نخستین سال دهه پنجم انقلاب و طلیعه گام دوم، نشانه مطلوبی است که البته با تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و حمایت از ناشران واقعی و تلاشگر می‌بایست این روند روز به روز بهتر شده و در نهایت همه این کوشش‌ها منتج به فراگیر شدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ایران اسلامی شود.

از سویی این واقعیت تاکیدی است بر این گزاره نسبتاً قدیمی و به ظاهر کلیشه شده که اثر و کتاب خوب به هر صورت دیده شده و به فروش خواهد رفت، البته به شرط حداقل تبلیغات مناسب و جذاب.

«دعبل و زلفا» که در صدر این نوشتار بدان اشارتی شد، سرگذشت خواندنی شاعر توانا و دلسوخته اهل بیت(ع) است که در این رمان، نویسنده با چاشنی ماجرای آشنایی او با همسرش زلفا ، مخاطب خود را با شرایط دوران امام کاظم (ع) و امام رضا(ع) آشنا کرده و به این وسیله معبری فراروی خواننده باز کرده تا به شناخت بهتری از این دو امام بزرگوار و زمانه ی حساس آنان دست پیدا کند.

جالب این جاست که دعبل تنها شاعری است که یکی از حضرات معصومین(ع) قطعه‌ای به شعر او افزوده ، چنان که وقتی در محضر امام رضا (ع) شعری برای حضرت خواند که قبور مطهر ائمه را به ترتیب نام می‌برد، وقتی به ثامن الحجج(ع) رسید، حضرت فرمودند که مزار من در توس قرار دارد که در واقع این یک پیش‌بینی از سوی امام رضا (ع) و ایضاً عنایت و کرامتی به دعبل بود.

از سویی ناگفته پیداست که یکی از کارکردهای جدی رمان و داستان ناظر به مساله عبرت‌انگیزی آن است به این معنا که آدمی را از جایی به‌جای دیگر سیر می‌دهد و در این فرآیند، با فضاسازی نویسنده اثر، انسان در موقعیتی قرار می‌گیرد که در هدایت او بسیار موثر است و باید به داستان به خصوص آن‌ها که ریشه و خاستگاهی دینی و اخلاقی دارند از منظر یک رسانه موثر در تبلیغ آموزه‌های ناب دینی نگریست و از ظرفیت آن بهره مند شد.

و در آخر جای طرح یک آرزو وجود دارد و آن هم این که چقدر خوب و بجاست که این رمان‌ها و کتب جذاب و پرمحتوا به مدیوم دیگری به سان سریال و فیلم سینمایی تبدیل شوند و به این وسیله پیام ارزشمند خود را به خیل عظیم تری از مخاطبانِ جامعه ایرانی و حتی غیرایرانی منتقل سازند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkinq.23nq6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما