سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 81535
منبع : خبرگزاری تسنیم

نقدینگی 2 هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی را با مشکلات اساسی مواجه کرد

قم نيوز : مدیر گروه اقتصادی بانکداری اسلامی گفت:نقدینگی شش سال پیش، بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان بود که هفته گذشته به ۲هزار میلیارد تومان رسید و پنج برابر شده است و واحدهای تولیدی برای نقدینگی لحظه‌شماری می‌کنند.
نقدینگی ۲ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی را با مشکلات اساسی مواجه کرد
نقدینگی ۲ هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی را با مشکلات اساسی مواجه کرد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ ‌غلامعلی معصومی نیا در نشست خبری بررسی طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد،اظهار داشت:یک سال و نیم پیش‌طرح بانک مرکزی را با طرح سال 95 ترکیب کردند و آن را به نام طرح جامع بانک نام‌گذاری کردند.

وی افزود: این طرحی که امروز در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده‌شده است تلفیقی از این طرح و لوایح است که شامل 210ماده است، طرحی آماده‌شده که طرح‌های قبلی را در بردارد.

مدیر گروه اقتصادی بانکداری اسلامی تصریح کرد:ساختار بانک از مبلغ و مدت و نرخ تشکیل‌شده و مشتری مبلغی را برای مدتی و نرخ مشخص پرداخت می‌کند و اگر کسی مبلغ را سر فرصت پرداخت نکند جریمه می‌شود.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی گفت:بانک‌ها بر اساس آمارهای رسمی صوری سازی کرده و قانون را به‌درستی اجرا نکردند یعنی عقود را پوششی برای کار اصلی خود یعنی کارکردن با مبلغ و مدت و نرخ قرار دادند.

عضو شورای راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه عنوان کرد:در 35سال گذشته بانک‌ها این عقود را به شکل صوری اجرا کردند و عقود را به سمت عقود مبادله‌ای پیش بردند ولی در مقام واقع این صوری سازی در عقود مبادله‌ای انجام می‌شد.

معصومی نیا با اشاره به تبعات طرح بانکداری جدید مجلس تصریح کرد:در طرح جرید، فروش اقساطی حذف‌شده است که این فروش دارای ضوابطی بود و در قانون سال 1363 آمده است ولی بر اساس گزارش مجلس به‌درستی اجرا نشد و صوری بود.

وی ادامه داد:فروش اقساطی درگذشته صوری اجرا نمی‌شد ولی در مرابحه اختیارات به گیرنده تسهیلات داده می‌شود و دست او را برای صوری سازی بازمی کند و این موضوع از فروش اقساطی نیز بدتر است.

مدیر گروه اقتصادی بانکداری اسلامی گفت:در جلسه‌ای مدیران بانکی می‌گفتند اخیراً 70درصد عملیات بانکی مراوده‌ای است و امروز این رقم بیشتر شده است،در طرح جدید اشکالاتی در عملیات بانکی وجود دارد و فروش اقساطی را برداشته و به بانک‌ها گفته می‌توانند تسهیلات ارائه دهند و مشتری هرکاری بخواهد می‌تواند انجام دهد.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی ابراز کرد:در طرح جدید بانک به سود توجه دارد و این موضوع به ضرر اقتصاد است و همچنین اختیار بورس با این طرح دراختیاربانک قرار می‌گیرد و خریدوفروش ارز و فلزات گران‌بها نیز موردتوجه بانک‌ها قرار می‌گیرد.

عضو شورای راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه عنوان کرد: مقام معظم رهبری تأکید کردند بانک‌ها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند، چون در این طرح هر جا به نفعش باشد اقدام می‌کند و نقدینگی وحشتناک کشور عمدتاً در بانک‌ها است، بانک‌ها طبق بانکداری جدید اختیار خریدوفروش ارز و سکه رادارند و مصلحت کشور مدنظرشان قرار نمی‌گیرد.

معصومی نیا خاطرنشان کرد:نقدینگی شش سال پیش، بیش از 400هزار میلیارد تومان بود که هفته گذشته به 2هزار میلیارد تومان رسید و پنج برابر شده است و واحدهای تولیدی برای نقدینگی لحظه‌شماری می‌کنند.

 انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbssbw.rhb8fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما