چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 84573
منبع : خبرگزاری فارس

«رونق تولید» اکسیر حیات بخش اقتصاد

قم نيوز : به گفته کارشناسان اقتصادی، اهتمام به رونق تولید در پرتو تفکر انقلابی و کار جهادی، لازمه حل مشکلات اقتصادی کشور به خصوص معضل بیکاری و تورم است.
«رونق تولید» اکسیر حیات بخش اقتصاد
«رونق تولید» اکسیر حیات بخش اقتصاد
به گزارش قم نیوز مهدی مرادی: چند روزی است که وارد واپسین فصل سالی شده‌ایم که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «رونق تولید» نام گذاری شد.

واقعیت آن است که در طول 9 ماهی که از آغاز امسال می‌گذرد، به دلیل مشکلات اقتصادی و البته برخی سوء مدیریت‌های مسؤولان و مدیران، متاسفانه آن گونه که باید و شاید، رونق تولید به معنای واقعی کلمه شکل نگرفت. هر چند که نباید نسبت به نیمه پر لیوان هم بی توجه بود و صرفاً مشکلات و نقص‌ها را دید اما به هر حال نمی توان منکر شد که در سال 98 آن طور که انتظار می‌رفت، رونق تولید در بسیاری از عرصه محقق نشد که البته این مساله دلایل و زمینه‌های مختلفی دارد که در جای خود باید به شکل دقیق و علمی به بررسی آن‌ها پرداخت.


رونق تولید در کلام سکاندار انقلاب

رهبر معظم انقلاب، در پیام نام گذاری امسال به طور خاص تصریح فرمودند:«تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله‌ی تولید به نظر من مسئله‌ی محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: رونق تولید. باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند.»

ابراهیم نیک منش، عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس معتقد است که همچنان راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کنونی، تقویت تولید ملی و تلاش همه جانبه مسئولان در زمینه رونق تولید است.

وی همچنین با اشاره به این که رونق تولید به صرف حرف و شعار محقق نمی‌شود بلکه نیازمند عمل جهادی و رویکرد انقلابی است، اظهار کرد: اگر به بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب توجه کنیم ایشان در مناسبت‌های مختلف و دیدارهای گوناگونی که با مسؤولان و نیز تولیدکنندگان داشته‌اند ، تاکید کرده‌اند که توسعه و تقویت تولید ملی، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است.

کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی ادامه داد: به لطف الهی ما در کشورمان ظرفیت‌های عظیم اقتصادی داریم که باید از آن‌ها در مسیر رشد و توسعه کشور نهایت استفاده را ببریم اما متاسفانه خیلی از اوقات نسبت به این ظرفیت‌ها بی توجه یا کم توجه هستیم و دود این غفلت نیز قبل از هر چیز به چشم خودمان می‌رود. به عنوان مثال اخیراً معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که ایرانی‌ها سالانه حدود 15 میلیارد دلار صرف خرید پوشاک می‌کنند و حال آن که سهم پوشاک داخلی در این بین، بسیار کم است.

وی با بیان اینکه اهتمام به رونق تولید باعث تحکیم استقلال کشور و خنثی شدن آثار و پیامدهای شوم تحریم‌ها در بسیاری از موارد می‌شود، گفت: در همین مثال پوشاک به عقیده بنده، اگر اولاً تولیدکنندگان ما بکوشند که جنس خوب و باکیفیت و با قیمت مناسب به بازار بدهند و ثانیاً هم فرهنگ و علاقه مردم نیز به سمت خرید پوشاک داخلی باشد، رونق همین صنعت پوشاک باعث می‌شود که بسیاری از جوان‌های بیکار مملکت سر کار بروند و به این وسیله حتی به نوعی در میان مدت و بلندمدت شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها و کنترل تورم هم خواهیم بود.

 
فرهنگ کار و تلاش در جامعه فراگیر شود

دکتر محمد زمان رستمی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان این که در گام دوم انقلاب، تقویت و تحکیم پایه‌های اقتصاد ملی از جمله رونق تولید، لازمه غلبه بر دشمن در جنگ تمام عیار اقتصادی است، ابراز کرد: با توجه به تأثیرگذاری دو مقوله اقتصاد و فرهنگ بر یکدیگر، برای رونق تولید در کشور قبل از هر چیز ما باید دست به یک سری فعالیت‌های فرهنگی و رسانه ای مستمر و اثربخش بزنیم که این کار البته در سال‌های اخیر پس از تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری در رسانه ملی و برخی رسانه‌های دیگر عملاً کلید خورده اما این میزان هنوز کافی نیست و نیاز به یک مجاهدت رسانه‌ای و فرهنگی در این باره کاملاً احساس می‌شود.

وی افزود: ما در این راستا باید به جایی برسیم که قبل از هر چیز برای یک ایرانی به خصوص جوانان کشورمان، اصل کار کردن و تلاش مفید اقتصادی یک امر ضروری و مقدس به شمار آید، کما این که در سیره و کلام ائمه اطهار(ع) بارها اشاره به این موضوع شده که بخش مهمی از عبادت‌های انسان ، ناظر به کسب روزی حلال و کار و تلاش اقتصادی در مسیر صحیح و مشروع است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین گفت: واقعیت آن است که با وجود برخی آموزش‌ها و کارهای رسانه ای، هنوز در بین بسیاری از جوان‌ها، این مهم به درستی تبیین نشده که باید برای رشد و پیشرفت در زندگی ، تلاش کرد و این که اساساً کار کردن ولو اینکه پشت میز ادارات نباشد، ننگ و عار نیست، کما این که در کشورهای شرق آسیا، بسیاری از افراد حتی تحصیل کرده در امور خدماتی به فعالیت می‌پردازند و با این حال با انگیزه بسیار برای رشد کشورشان می‌کوشند.

 
مسؤولان گره گشا و حامی تولیدکننده داخلی باشند

وی با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی باید شاخص‌های اقتصادی مربوط به تولید ملی بهتر از گذشته شود، خاطرنشان کرد: در کنار این مساله، مسؤولان و مدیران اقتصادی نیز باید ریل گذاری صحیحی در عرصه اقتصاد کشور داشته و در مرتبه بعد، به درستی به اجرای قوانین بپردازند و اگر احیاناً گره و مشکلی فراروی کار یک تولیدکننده و نیروی خلاق وجود دارد، سعی در گره گشایی داشته باشند و حداکثر تلاش خود را برای ارایه تسهیلات مناسب به این قبیل افراد که خودشان کارآفرین هم محسوب می‌شود، داشته باشند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgwn97.ak9tu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما