شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 84851
منبع : خبرگزاری ايرنا
قم درهفته‌ای که گذشت؛

تعطیلی چاه‌های زغال صرم قم و ارزش ۲۰ میلیارد دلاری منابع معدنی دریاچه نمک

قم نيوز :  برداشت بی‌رویه آب و فرونشست زمین بخش جعفریه، شروع عملیات اجرایی فاز نخست کمربندی جدید دردهه فجر، تعطیلی چاه‌های زغال صرم، آماده شدن سند آمایش سرزمین تا پایان سال، ساخت قرائت‌خانه شبانه‌روزی، حمایت از محصولات صادرات‌محور، ۲۰ میلیارد دلار ارزش منابع معدنی دریاچه نمک از جمله خبرهای هفته گذشته این استان است.
تعطیلی چاه‌های زغال صرم قم و ارزش ۲۰ میلیارد دلاری منابع معدنی دریاچه نمک
تعطیلی چاه‌های زغال صرم قم و ارزش ۲۰ میلیارد دلاری منابع معدنی دریاچه نمک
به گزارش قم نیوز فعالیت ۸۰ درصد واحدهای مرغ تخم‌گذار، افزایش ۶۰ درصدی مراجعه به کمیته امداد، استفاده ازسامانه گردشگری سلامت، بازگشت ۱۴ واحد راکد صنعتی به مدار تولید، هدف‌گذاری ۵ هزار شغل درهمایش سرمایه‌گذاری قم، افزایش وسایل نقلیه عامل تشدید آلودگی هوا، ۲۳۲ میلیون مترمکعب حجم آب سدها، افزایش ۳۰ درصدی مصرف سی.‌ان.‌جی.، آموزش ۱.۳ میلیون نفرساعت در فنی‌وحرفه‌ای، ۱۵ دقیقه سرانه میانگین مطالعه، لزوم شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، افتتاح ۱۲ طرح گردشگری تا پایان سال، کاهش آسیب‌های حوزه خانواده، کمبود ۲ هزار پرستار، امضای تفاهم‌نامه ساخت فیلم حضرت معصومه(س) و ضرورت محدودیت گردشگری در گنبد نمکی از دیگر اخبار هفته گذشته این استان می‌باشد.

برداشت بی‌رویه آب و فرونشست زمین بخش جعفریه  

بخشدار جعفریه قم گفت:‌ برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز منطقه طی سال‌های اخیر به مساله فرونشست زمین در این بخش دامن زده است.

سید جمال موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: خشکسالی ناشی از تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر بسیاری از مناطق کشور و ازجمله قم را دستخوش تحولات محیطی کرده است که این موضوع ازجمله مهم‌ترین عوامل فرونشست زمین در مناطقی از بخش جعفریه به‌حساب می‌آید.

ساماندهی متکدیان زن از سوی بهزیستی  

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون، تعداد ۶۵ متکدی زن از سوی شهرداری جمع‌آوری و به مرکز ساماندهی زنان متکدی که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کند،‌ منتقل شده است.

مریم علیشیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۹۶، ۴۰۵ و در سال ۹۷، ۲۶۰ متکدی زن  از شهرداری به این اداره کل ارجاع و در مرکزساماندهی زنان متکدی پذیرش و ساماندهی شده‌اند.

فعالیت ۸۰ درصد واحدهای مرغ تخم‌گذار  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: قم یکی از قطب‌های مهم تولید تخم‌مرغ کشور است و ۸۰ درصد واحدهای پرورش پولت و مرغ تخم‌گذار در استان مشغول به فعالیت هستند.

علی‌اصغر همت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این میزان فعالیت با توجه به خسارت‌های سنگین بیماری آنفلوانزا به مرغداران استان در سال‌های گذشته، نشان از همت بالای فعالان این صنعت برای تامین امنیت غذایی مردم دارد.

افزایش ۶۰ درصدی مراجعه به کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: در ۹ ماه امسال، ۳۸ هزار و ۷۲۶ تَن به دفاتر کمیته امداد این استان مراجعه و کمک موردی درخواست کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اکبر میرشکار در جمع خبرنگاران ‌افزود: این درخواست‌ها بیشتر برای تهیه جهیزیه،‌ ودیعه و اجاره مسکن، وام و کمک نقدی بوده که ۹۶ میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی برای این پاسخگویی به این درخواست‌ها هزینه شده و نسبت به پارسال ۱۰۹ درصد رشد داشته است.

بهره‌برداری از ۲۱ طرح اقتصاد مقاومتی  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، با اشاره به روند اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان گفت: تا پایان امسال ۲۱ طرح اقتصاد مقاومتی دربخش تولید و اشتغال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

مهراد غضنفری امرایی درجلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم افزود: وضعیت پیشرفت فیزیکی این ۲۱ طرح اقتصاد مقاومتی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاصله چندانی ندارد.

بازگشت ۱۴ واحد راکد صنعتی به مدار تولید  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای فصل تابستان تاکنون ۱۴ واحد صنعتی راکد و تعطیل قم احیا و به مدار تولید بازگردانده شده‌است.

محمود سیجانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم افزود: طی پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال در مجموع ۲۵ واحد راکد صنعتی قم به مدار تولید باز می‌گردد.

هدف‌گذاری ۵ هزار شغل در همایش سرمایه‌گذاری قم  

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قم گفت:بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش برآورده شده همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بوده و انتظار می‌رود بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید از این همایش بین‌المللی در قم شکل بگیرد.

عادل علیپور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قم افزود: در این رابطه تاکنون ۸۳ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده‌است.

زنان ۷۶ درصد سرپرستان خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد  

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: بیش از ۷۶ درصد از سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش این نهاد در استان زن هستند که در سطح کشور بالاترین آمار است.

عباس جوشقانیان در جمع خبرنگاران‌ افزود: عمده دلیل زیر پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار، طلاق و دلیل بیش از ۷۰ درصد این طلاق‌ها، ‌اعتیاد می‌باشد.

هدف‌گذاری ۵ هزار شغل در همایش سرمایه‌گذاری قم  

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی قم گفت:بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش برآورده شده همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بوده و انتظار می‌رود بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید از این همایش بین‌المللی در قم شکل بگیرد.

عادل علیپور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قم افزود: در این رابطه تاکنون ۸۳ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده‌است.

افزایش وسایل نقلیه عامل تشدید آلودگی هوا

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت:‌ افزایش وسایل نقلیه و تردد آنها درسطح شهر از مهم‌ترین علت‌های تشدید آلودگی هوای قم درروزهای سرد امسال است.

محسن اوروجی درگفت‌وگوبا ایرنا افزود: طی سال‌های اخیر تعداد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها که به‌طور میانگین بین چهار تا هشت برابر خودروها،‌ آلودگی ایجاد می‌کنند، درشهر قم به میزان قابل‌توجهی افزایش‌ یافته‌است.

شروع عملیات اجرایی فاز نخست کمربندی جدید در دهه فجر   

استاندار قم، با اعلام شروع عملیات اجرایی فاز نخست کمربندی جدید قم در دهه فجر گفت: امیدواریم با جدیت سرمایه‌گذار این طرح و تعامل مسئولان شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از طرح مذکور باشیم.

بهرام سرمست در نشست با گروه سرمایه‌گذار طرح کمربندی قم، با اشاره به اقدام‌های کارشناسی صورت گرفته در راستای اجرایی شدن این طرح افزود: این طرح ضمن کاهش معضل ترافیک شهر قم، مزایای زیادی برای استان دارد.

۲۳۲ میلیون مترمکعب حجم آب سدها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت:‌ درحال حاضر حجم آب موجود در سدهای کوچری و ۱۵ خرداد که مهم‌ترین سدهای استان هستند ۲۳۲ میلیون مترمکعب است.

احمد حاجی حسینی مسگر درگفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون حجم آب ذخیره‌شده در سد ۱۵ خرداد ۹۵ میلیون مترمکعب و سد کوچری ۱۳۷ میلیون مترمکعب است.

مصوبه دولت و مترو  

رییس شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به مصوبه اخیر دولت برای تامین ۸۰ دستگاه واگن مترو برای این شهر گفت: بر اساس این مصوبه، تامین واگن‌های موردنیاز مترو قم از خارج تسهیل می‌شود.

عبدالله جلالی در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم افزود: پیش‌ازاین قرار بود که واگن‌های مترو قم از داخل تامین شود که با این مصوبه، اجازه استفاده از واگن‌های وارداتی برای مترو این شهر داده‌ شده است.

لزوم تحقق تامین زیرساخت‌های بلوار پیامبر اعظم(ص)  

شهردارقم، با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان استان در تامین زیرساخت‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) این شهر گفت: با توجه به تلاش برای جذب سرمایه گذار درحاشیه این بلوار،تامین زیرساخت‌های آن بسیار ضروری است.

سیدمرتضی سقاییان نژاد، هفته گذشته در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهرقم افزود:‌ بلوار پیامبر اعظم(ص) درمحدوده شهری واقع است و از نظر قانونی، سازمان‌های خدمات‌رسان، موظف هستند درچارچوب وظایف خود نسبت به تامین زیرساخت‌های این بلوار اقدام کنند.

تسهیل در دسترسی به گاز مایع  

فرماندار قم، با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت و کنترل عرضه گاز مایع صنعتی در قم گفت: باید عاملیت های مجاز فروش و عرضه گاز مایع افزایش‌ پیدا کند و دسترسی مردم تسهیل شود.

مرتضی حیدری در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون تعزیرات حکومتی قم افزود: اگر عاملیت های فعلی گاز مایع ظرفیت لازم را دارند نیز باید سهمیه آنها را بیشتر کنیم، چون با این روش شایعه کمبود گاز مایع در قم کاهش پیدا می کند.

افزایش ۳۰ درصدی مصرف سی.‌ان.‌جی.  

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‎های نفتی قم گفت: از زمان اجرای طرح افزایش قیمت قیمت بنزین از ۲۴ آبان ماه تاکنون نرخ مصرف بنزین در قم ۲۳ درصد کاهش و مصرف سی.‌ان.‌جی. ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

محسن وزارتی در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون تعزیرات حکومتی قم، با اشاره به عرضه الکترونیکی نفت سفید در قم افزود: سامانه مربوط باز است و هر لحظه درخواستی صورت بگیرد، کارت شارژ می شود.

اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش خطر فرونشست زمین  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مدیریت صحیح منابع آبی موجب کاهش خطر فرونشست زمین در مناطق گوناگون استان به‌ویژه بخش جعفریه می‌شود.

سید محمدتقی سجادی در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری، حجم قابل‌توجهی از منابع آبی موجود در اثر بارش باران و جاری شدن روان آب‌ها وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و با تقویت بستر خاک از فرونشست آن جلوگیری‌ می‌کند.

آغاز عملیات اجرایی ساخت هتل پنج ستاره  

کلنگ آغاز عملیات اجرایی یک هتل پنج ستاره در قم با حضور بهرام سرمست استاندار قم به زمین زده شد.

آموزش ۱.۳ میلیون نفرساعت در فنی‌وحرفه‌ای   

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم گفت: در ۹ ماه امسال، یک‌میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۶۹ نفرساعت در قالب ۹ هزار و ۷۳۵ نفردوره در مراکز دولتی آموزش‌های مهارتی به علاقه‌مندان ارائه‌شده است.

احمدعطارنیا در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این آموزش‌های مهارتی در بخش‌های مختلف از جمله مراکز ثابت آموزشی، سیار شهری، ندامتگاه‌ها، جوار صنعت و دانشگاه و مناطق روستایی به علاقه‌مندان آموزش داده‌شده است.

۱۵ دقیقه سرانه میانگین مطالعه  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با اشاره به آخرین آمار کتابخوانی درکشور و استان گفت: بر اساس مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قم در زمینه سرانه مطالعه با میانگین ۱۵ دقیقه مطالعه در روز، رتبه اول کشور را دارد.

سید موسی حسینی کاشانی درگفت و گو با خبرنگاران افزود:‌میانگین سرانه مطالعه هر ایرانی درکل کشور یک ونیم ساعت در هفته و ۱۳ دقیقه درروز است.

تعطیلی چاه‌های زغال صَرم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: با تشدید آلودگی هوا در روزهای سرد سال، از ادامه فعالیت چاه‌های زغال صرم در بخش کهک این استان جلوگیری به عمل آمد.

سید رضا موسوی مشکینی در این زمینه افزود: چاه‌های زغال ازجمله واحدهای آلاینده‌ای هستند که بدون مجوز در زمین‌های ملی شکل‌گرفته و ضمن اشتغالزایی حداقلی مجموعه‌ای از تخلفات را به همراه دارند.

عرضه ۹۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه  

رییس اتحادیه ناشران قم، بااشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان و سومین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان در قم گفت: دراین نمایشگاه ۹۰ هزار عنوان کتاب عرضه می‌شود.

حمید خرمی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه این نمایشگاه تا ۲۰ دی ماه جاری برگزار خواهد شد، افزود: این نمایشگاه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های قم واقع در بلوار امام موسی صدر (خاکفرج)، جنب استانداری میزبان علاقه‌مندان است.

لزوم شناسایی ظرفیت‌های گردشگری  

استاندار قم گفت: این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، ولی ناشناخته مانده، ازاین‌رو شناسایی آنان ضروری است.

بهرام سرمست در حاشیه جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به حضور ۲۵ میلیون زائر و مسافر در قم، به لحاظ توسعه گردشگری حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که زیرساخت‌های گردشگری است و باید توسعه پیدا کند.

افتتاح ۱۲ طرح گردشگری تا پایان سال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: ۱۲ طرح گردشگری شامل مجتمع‌های بین‌راهی قرار است تا پایان امسال در این استان افتتاح شود که برای آن‌ها یک هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

حمید یزدانی در حاشیه جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، بابیان اینکه این طرح‌ها هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: تلاش خواهیم کرد، این طرح‌ها را حتی زودتر از پایان سال و در ایام‌الله مبارک دهه فجر افتتاح تا تعهد خود را عملی کنیم.

رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده    

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان قم هفته گذشته با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در محل استانداری قم رونمایی شد.

توسعه مرکزهای عرضه میوه و مایحتاج عمومی  

مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره‌بار و سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری قم گفت: مراکز عرضه میوه و مایحتاج عمومی مستقر درمناطق مختلف شهرقم توسعه پیدا می‌کند.

علیرضا مظفری درگفت وگو با ایرنا افزود: تسهیل در امر دسترسی شهروندان به مراکز عرضه و فروش کالاهای عمومی و اساسی از اهداف مهم حوزه میادین و تره بار شهرداری بوده و در این راستا نیز تاکنون ۱۸ فروشگاه شهروند راه اندازی و فعال شده‌است.

کمبود ۲ هزار پرستار  

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیمارستان‌های دولتی این استان با کمبود ۲ هزار نیروی پرستار مواجه است که این کمبود با اضافه‌کار پرستاران شاغل جبران می‌شود.

ولی‌الله صمدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر ۲ هزار پرستار در ۶ بیمارستان دولتی شامل کامکار عرب‌نیا، شهدا، حضرت معصومه(س)، شهید بهشتی، ایزدی و نکویی خدمت می‌کنند.

ساخت قرائت‌خانه شبانه‌روزی  

استاندار قم، با انتقاد از نبود فضای شبانه‌روزی مطالعه در استان گفت: قرائتخانه‌ شبانه‌روزی برای استفاده تمام اقشار جامعه درقم احداث شود.

بهرام سرمست درشورای تخصصی سیاستگذاری کتابخانه‌های تخصصی قم، عدم وجود چنین مرکز شبانه‌روزی را یکی از کمبودهای اصلی استان به ویژه دررابطه با دانش آموزان پشت کنکوری و عموم مردم دانست که امکان مطالعه کافی را درمنازل خود ندارند.

امضای تفاهم‌نامه ساخت فیلم حضرت معصومه(س)  

تفاهم‌نامه ساخت فیلم سینمایی حضرت معصومه(ص) میان حجت‌الاسلام مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) و جواد افشار کارگردان این فیلم به امضا رسید.

دسترسی به آب بهداشتی برای همگان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت:‌ باوجود سختی و هزینه بالای انتقال آب به قم، تمام شهروندان از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

علی جان صادق پور در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: امکان بهره‌مندی از شبکه انتقال فاضلاب شهری برای بیش از ۵۰ درصد شهروندان قمی فراهم‌شده است.

ضرورت محدودیت گردشگری در گنبد نمکی  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت:‌ برای حفظ گنبد نمکی باید گردشگری در محدوده این پدیده طبیعی محدود و به صورت مدیریت شده،‌ انجام شود.

سید احمد شفیعی در گفت وگو با ایرنا افزود: گنبد نمکی پدیده‌ای بسیار شکننده‌است و اگر حفاظت دقیقی از آن صورت نگیرد دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

شروع دوباره زندگی مشترک ۲۰۰ خانواده زیر پوشش کمیته‌ امداد  

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قم گفت: ۲۰۰ خانواده کمیته‌ امداد این استان که به دلیل اعتیاد و یا بیکاری از هم جداشده بودند، زندگی‌مشترک خود را از سرگرفتند.

اکبر میرشکار درهمایش شروع دوباره درقم افزود: طرح دوباره زندگی از سال گذشته آغاز شده و در این راستا  خانواده‌هایی که به دلیل اعتیاد و در پی آن بیکاری، از هم جداشده‌اند، دراولویت قرار گرفتند.

۲۰ میلیارد دلار ارزش منابع معدنی دریاچه نمک

رییس سازمان برنامه و بودجه قم گفت: ۲۰ میلیارد دلار ارزش افزوده برآورده شده از استحصال منابع معدنی دریاچه نمک بوده که پیش شرط استفاده از آن احداث مسیر دسترسی است.

محمود نوربخش در جلسه شورای معادن استان قم افزود: برای احداث راه دسترسی به دریاچه نمک ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

اولویت با استخراج منابع فلزی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: سیاست استان در استخراج منابع معدنی به استخراج منابع فلزی به دلیل ارزش افزوده بیشتر و تخریب اراضی کمتر است.

محمود سیجانی در جلسه شورای معادن استان قم، با اشاره به استخراج ذخایر فلزی استان افزود: ۱۷ محدوده ذخایر فلزی شامل طلا، آهن و مس در قم شناسایی شده و از این نظر قم می تواند به یکی از ظرفیت های معدنی تبدیل شود.

حل مشکلات استخراج معادن فلزی  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: مشکلات مربوط به استخراج و بهره برداری از معادن طلا، مس و آهن قم برطرف شد.

سید محمد تقی سجادی هفته گذشته در جلسه شورای معادن افزود: استخراج ذخایر فلزی استان با رعایت پایداری اکوسیستم و منابع طبیعی انجام خواهد گرفت.
 

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcfycdc.w6djtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما