سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : 8627

900 تن پسته در قم تولید شد

قم نيوز : قم نیوز: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سال گذشته میزان 946 تن پسته در قم تولید شد.
900 تن پسته در قم تولید شد
به گزارش قم نیوز، رضا سیار با اشاره به زمینه های مناسب تولید پسته در قم اظهار داشت:‌ پارسال ۹۴۶ تن پسته در قم تولید شد.

وی با اشاره اینکه تولید کشاورزی در محصولات باغی و زراعی کم آفت و کم خطر بوده است افزود: محصولات سردسیری و گرمسیری در قم به نحو مطلوب تولید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اعلام اینکه برداشت محصول پسته از ۱۵ روز دیگر آغاز می شود ادامه داد: میزان تولید و تعداد سطوح زیر کشت این محصول در قم هرساله در حال افزایش است.

سیار سطوح زیر کشت محصول پسته را پنج هزار و صد هکتار اعلام کرد و عنوان داشت: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت این محصول به باروری رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه این سازمان برای توسعه باغات پسته اشاره کرد و ابراز داشت: کشت پسته با شرایط اقلیمی قم سازگار است و از این رو برای گسترش باغات پسته اعتبارات ارزان با کارمزد هفت درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم اضافه کرد: در حال حاضر محصول پسته در بخش جعفرآباد، جاده قدیم تهران، قمرود، قنوات، جاده کاشان و حومه قم زیرکشت است.

سیار با اظهار اینکه محصول پسته محصولی کم مصرف در آب است گفت: دولت اعتبارات خوبی تا سقف ۸۵ درصد کمک بلاعوض برای اجرای آبیاری قطره ای در نظر گرفته است که سهم آورده کشاورز فقط ۱۵ درصد است.

وی افزود: تسهیلات هفت درصدی برای احداث باغ به کشاورزان تخصیص داده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: چهار گروه کمیته فنی در گازران، قمرود، قنوات و حومه تشکیل شده است که مسیر بررسی فنی تقاضاهای احداث باغات پسته را کوتاه تر می کنند.

سیار افزود: این کمیته ها از نظر فنی و اقتصادی طرح ها را بررسی و به بانک می فرستند تا متقاضیان بتوانند راحت تر از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

وی با اعلام اینکه سقف پرداختی برای متقاضیان وجود ندارد ابراز داشت: اعتبار این طرح از محل ستاد طرح های توسعه کشاورزی استان با کارمزد هفت درصد در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: متقاضیان باید دارای شرایطی چون عدم بدهی معوق به سیستم بانکی، عدم ضمانت بدهکارهای بدحساب باشند و میزان اعتبار به اندازه زمین زراعی و آب بستگی دارد.

سیار در ادامه از کشاورزان خواست تا بخشی از زمین های زراعی خود را به کشت محصول پسته اختصاص دهند تا درآمد پایدار ایجاد و در مصرف آب نیز صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه بخشی از محصولات دامی استان مازاد نیاز استان است تصریح کرد: ۲۶ درصد گوشت مرغ، ۵۱ درصد گوشت قرمز و ۸۰ درصد تخم مرغ تولیدی استان مازاد بر نیاز است که به سایر استان های کشور ارسال می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم اعلام کرد: سال گذشته در زمینه محصولات دامی، ۳۳ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ آماده طبخ، ۳۸ هزار و ۱۶۵ تن گوشت قرمز، ۵۹ هزار تن تخم مرغ، ۱۴۸ هزار تن شیر، ۲۴۵ تن عسل و ۹۲۴ تن ماهی تولید شده است.

سیار اضافه کرد: مجموع تولیدات زراعی و باغی استان نیز به ۳۴۶ هزار تن می رسد که از این مقدار ۲۷۰ هزار تن محصولات زراعی و ۷۶ هزار تن محصولات باغی بوده است.

وی اظهار داشت: محصولات مازاد استان به استان تهران، استان های غربی و جنوبی کشور مثل کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، فارس و هرمزگان ارسال می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد زمینه تجهیز و نوسازی مرغداری و دامداری ها گفت: صاحبان مرغداری و دامپروری می توانند با استفاده از تکنولوژی روز با تسهیلات هفت درصدی استفاده و در مصرف سوخت، آب، دان صرفه جویی و ضریب تبدیل را افزایش دهند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdce.w8vbjh8pf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما