دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 87580
منبع : خبرگزاری فارس

تحّول در والیبال قم با متخصص توپ و تور

قم نيوز : هیأت والیبال استان قم بعد از تغییر و تحولات 15 ماه قبل که به روی کار آمدن یک چهره والیبالی منجر شد، در سال 98 گام‌های موفقی در مسیر تحول و پیشرفت برداشت.
تحّول در والیبال قم با متخصص توپ و تور
تحّول در والیبال قم با متخصص توپ و تور
به گزارش قم نیوز هیأت والیبال استان قم بعد از پایان دوره ریاست سیدابوالفضل احمدی به دوره سرپرستی رفت و محمد ایزانلو از ورزشکاران این رشته و از کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان قم با صلاحدید این اداره کل و ابلاغ فدراسیون والیبال مسوولیت سرپرستی را عهده‌دار شد.

زمان زیادی طول کشید تا مجمع انتخابات هیأت والیبال استان قم تشکیل شده و این هیأت ورزشی رئیس جدید خود را برای پایان بلاتکلیفی چندین ماهه بشناسد، رشته‌ای که در قم از قابلیت‌های بالایی برخوردار است، والیبالیست‌های زیاد و مستعدی دارد و در رده‌های مختلف کشوری حضور دارد.

مجمع انتخابات این هیأت ورزشی روز سی‌ام بهمن ماه سال 1397 برگزار شد، مجمعی که مجید براتی، محمدمهدی حلوایی، حمید رضایی و پرویز زمانی نامزد‌های آن بودند و پرویز زمانی از آن انصراف داد اما حمید رضایی با تأخیر آمد و مهمترین بحث وی در ارائه برنامه‌های خود انتقاد از تعویق‌های متوالی انتخابات این هیأت بود، مجید براتی از مربیان فعال این رشته به نفع حلوایی کناره‌گیری کرد و بدین‌ترتیب حلوایی و رضایی به رقابت انتخاباتی پرداختند.

در این مجمع انتخاباتی 14 نفر امکان رأی داشتند و سرانجام محمدمهدی حلوایی بازیکن اسبق این رشته در رده باشگاهی و تیم ملی دانشجویان، مربی و چهره با سابقه والیبال قم و کسی که وی را مردی از جنس این رشته و متخصص این رشته توپ و توری می‌شناسند، با کسب هر 14 رأی اعضای مجمع برای مدت چهار سال تا 1401 به عنوان رئیس هیأت والیبال استان قم برگزیده شد.

محمدمهدی حلوایی که یک چهره کاملا شناخته شده در والیبال قم به شمار می‌رود، علاوه بر تخصص در این رشته یک چهره کاملا رسانه‌ای است که سال‌ها در صدا و سیما خدمت کرده و حضور وی در عرصه رسانه و والیبال بهانه‌ای شد که پای صحبت‌های وی راجع به اوضاع والیبال قم و اتفاقات مهم این رشته در سال 98 بنشینیم:

 

وقتی به هیأت والیبال قم آمدید نخستین اقدام شما چه بود؟

اولین هدفم تشکیل ساختاری جدید برای هیأت بود و در گام نخست معرفی اعضای کمیته‌های هیأت والیبال با رویکرد استفاده از نیروهای جوان و بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان در دستور کار قرار گرفت، هدفی که با برگزاری جلسات متعدد به میزان حداقل 500 نفر ساعت به منظور تعریف ساختار جدید هیأت به دنبال آن رفتیم.

سپس به تدوین آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ پرداختیم، برای این منظور 6 جلسه با حضور اعضای هیأت والیبال برگزار کردیم و بحث و تبادل نظر به منظور بومی‌سازی آیین‌نامه لیگ انجام گرفت و نتیجه این شد که اکنون ما لیگ‌های بسیار خوبی داریم و حتی رسانه ملی را مجاب کرد که برای آن برنامه تلویزیونی بسازد.

 
چه تغییراتی در باشگاه‌های این رشته ایجاد شد؟

سئوال خوبی کردید، اتفاقا ساماندهی و ثبت باشگاه‌ها دیگر هدف مهم هیأت جدید بود، با این نیّت که مراحل اداری قرارداد تمام بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌ها و باشگاه‌ها برای نخستین‌بار در دفتر هیأت والیبال صورت بگیرد، ابتدا سه جلسه با مربیان و کادر فنی تیم‌ها داشتیم و نظرات آنها را گرفتیم که 13 باشگاه با تکمیل این فرآیند برای دریافت مجوز اقدام کردند.

 

یعنی الان تمام بازیکنان دارای شناسنامه والیبالی هستند؟

بله، این اتفاق برای تمام رده‌های سنی از پایه تا بزرگسالان رخ داد، تا پایان سال 98 در رده سنی نونهالان 161 نفر شامل 137 بازیکن، هشت مربی، 13 کمک مربی، سه سرپرست، در رده نوجوانان 146 نفر از جمله 123 بازیکن، هشت مربی، 12 کمک مربی و سه سرپرست و در رده سنی جوانان، امید و بزرگسالان مجموعا 188 نفر شامل 167 بازیکن، هشت مربی، 10 کمک مربی و سه سرپرست تیم ID‌ کارت گرفته‌اند، در مجموع تمام رده‌های سنی 427 بازیکن، 24 مربی، 35 کمک مربی و 9 سرپرست تیم ساماندهی شد‌ه‌اند.

 

سطح‌بندی باشگاه‌ها چگونه انجام شد؟

این تصمیم برای باشگاه‌ها به تناسب سالن، امکانات و تعریف میزان شهریه با در نظر گرفتن سطح باشگاه انجام گرفت.

 

به برگزاری مسابقات هم اشاره کنید.

زمانی که به هیأت آمدم مرحله نیمه‌نهایی و فینال مسابقات جام فجر در گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب انجام نشده بود که ابتدا این رقابت‌ها را به پایان رساندیم، جام رمضان را در سال 98 در رده‌های نوجوانان با حضور 9 تیم و جوانان با رقابت هشت تیم برگزار کردیم که نخستین گام ما برای شناسایی نخبه‌های این رشته به منظور تشکیل تیم‌های اعزامی به مسابقات کشوری سال 1398 طبق تقویم فدراسیون والیبال بود، رقابت‌هایی که از قضا فینال هر دو رده سنی آن با پخش زنده تلویزیونی از سیمای نور جذابیت‌های ویژه‌ای داشت.

مسابقات استانی والیبال ساحلی را سال گذشته در گرامیداشت هفته تربیت‌بدنی و ورزش با حضور هشت تیم برگزار کردیم و رقابت‌های استانی در والیبال ساحلی و سالنی به منظور اعزام دو تیم منتخب پسران و یک تیم دختران در به مسابقات المپیاد استعدادهای برتر کشور به انجام رسید.

 

والیبالی‌ها از لیگ استانی سال 98 تعریف زیادی می‌کنند.

این نظر لطف تمامی اهالی والیبال است، به نظرم یکی از جذابیت‌ترین فرصت‌ها برای اینکه خانواده بزرگ والیبال قم در گردهمایی و کاملا همدل در کنار هم باشند همین لیگ استانی سال 98 بود، مسابقاتی که ابتدا برای برگزاری آن چالش نداشتن سالن را داشتیم اما با همکاری اداره کل ورزش و جوانان یک سالن خوب در مجموعه پیامبر اعظم (س) برای این رقابت‌ها در نظر گرفتیم.

رقابت‌های لیگ در سه رده سنی نونهالان با حضور هشت تیم، نوجوانان با رقابت هشت تیم و رده‌ سنی جوانان، امید و بزرگسالان با پیکار 10 تیم برنامه‌ریزی شد و هر یک از لیگ‌ها زیبایی و طرفداران خاص خود را داشت، البته باید در این زمینه از تمام داوران با دانش والیبال قم، مربیان عزیز و مدیران باشگاه‌ها هم قدردانی کنم که انصافا در کنار هیأت یار و یاور ما بودند.

 

از اعزام‌ها هم بگویید، نتیجه خوبی نصیب والیبال قم شد؟

در این بخش تیم‌های منتخب قم در پنج رده سنی در مسابقات کشوری به میدان رفتند، خوشبختانه نتایج خوبی هم داشتیم مانند نایب‌قهرمانی تیم نوجوانان پسر قم در شهر دامغان، مقام سوم تیم دختران نوجوان قم در شهر یزد و رتبه چهارم تیم پسران جوان قم در قزوین رتبه‌هایی که از اعتبار والیبال قم دفاع کرد و قدردان تمام مربیان عزیز و بازیکنان آینده‌دار والیبال قم هستم.

تیم امید پسران قم هم به سنندج رفت اما موفق به کسب رتبه نشد، ضمن اینکه تیم امید دختران قم به دلیل به حد نصاب نرسیدن تیم‌ها اعزام نشد.

 

در دوره شما شاهد رونق والیبال ساحلی هم هستیم.

اگر رونقی اتفاق افتاده از همت عزیزان پرتلاش در این رشته است، به لطف خدا در این بخش کارهای خوبی انجام شده، از اداره کل ورزش و جوانان زمین اختصاصی والیبال ساحلی در پردیسان گرفتیم و برای نخستین‌بار در سال گذشته اعزام به مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی کشوری در سه رده سنی انجام شد، دو تیم نوجوانان ما به بابلسر رفت، دو تیم جوانان ما به بناب اعزام شد و یک تیم در رده امید به بجنورد سفر کرد.

همچنین در المپیاد استعدادهای برتر ایران دو تیم سالنی و دو تیم ساحلی پسران و یک تیم سالنی دختران به میدان رفتند.

 

اوضاع مربیگری در والیبال قم چطور است؟

ما مربیان بسیار خوبی داریم، عزیزانی از نسل قدیم والیبال قم که پیشکسوتان گرانقدر این رشته محسوب می‌شوند و همچنین مربیان با تجربه‌ای که از دانش روز این رشته برخوردار هستند و در باشگاه‌های مختلف کار سازندگی برای والیبال قم انجام می‌دهند، یکی از اقدامات ما این بود که نسل قدیم و جدید مربیان والیبال قم را به یکدیگر نزدیک کرده و از تجارب آنها استفاده کنیم.

هیأت با مربیان و کادر فنی تیم‌های منتخب قم قبل از اعزام و بعد از اعزام جلسه دارد و به آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای مختلف برای بهتر شدن والیبال قم و موفقیت در مسابقات آتی می‌پردازیم، این جلسات ارتباط مربیان را با یکدیگر بیشتر می‌کند و اینگونه به عنوان یک خانواده موفق می‌توانیم برای پیشبرد اهداف والیبال قم گام برداریم.

 

از تیم‌های والیبال قم در لیگ‌های کشور چه خبر؟

ما در سال 98 سه تیم در لیگ‌های رده سنی بزرگسالان آقایان و بانوان باشگاه‌های کشور داشتیم، تیم لیگ برتری ما به نام افق در بخش بانوان به میدان رفت و تیم‌ افق در بخش آقایان و تیم زوپری در قسمت بانوان نماینده قم در مسابقات لیگ دسته اول والیبال باشگاه‌های کشور بودند که مسابقات آنها به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده و هنوز تمام نشده است.

حضور باشگاه‌هایی مانند افق و حامیان مالی نظیر زوپری، انرژی زیادی به مجموعه هیأت و خانواده والیبال می‌دهد و امیدوارم که سال‌های سال مدیران عزیز آنها را در کنار والیبال قم داشته باشیم و قدر آنها را بدانیم.

 

یکی از دغدغه‌های والیبال نداشتن سالن اختصاصی بود، در این زمینه چه اقدامی کردید؟

به نظر من یکی از بزرگترین خلاء‌ها در والیبال قم این بود که یک پایگاه مناسب برای اجرای عملیاتی برنامه‌های خود نداشت، ما یک سالن اختصاصی می‌خواستیم که بتوانیم همه آنچه که در جلسات مختلف بحث و تبادل نظر کرده بودیم را اجرا کنیم، جا دارد از مدیران عزیز دانشگاه شهاب دانش زمانی که ما هیچ مکانی برای برگزاری جام رمضان نداشتیم با بهترین امکانات، سالن اختصاصی دانشگاه را به هیأت دادند تا این رقابت‌ها را با پخش زنده تلویزیونی برگزار کنیم.

برای اینکه هیأت از یک سالن اختصاصی برخوردار شود، جلسات متعددی با اداره کل ورزش و جوانان و مدیر عامل تیم‌ها در خصوص نیاز به سالن تمرینات و مسابقات، سالن بدن‌سازی و همچنین نحوه همکاری، حمایت و کمک به تیم‌های باشگاهی قم در لیگ‌های کشور داشتیم که در بخش سالن، خوشبختانه سالن شهدای دروازه‌ری که یک سالن نو و زیبا در مجموعه جدیدالتاسیس پیامبر اعظم (ص) است در اختیار هیأت قرار گرفت.

 

ظاهرا در بخش آموزش باید خیلی فعال باشید؟

صد در صد، معتقدم نیروی انسانی فعال در والیبال قم باید هر روز دانش خود را با علم روز والیبال دنیا مطابقت دهد، به همین منظور موضوع آموزش یکی از اولویت‌های هیأت است و در سال گذشته مجموعا 6 دوره مربیگری درجه سه آقایان و بانوان و یک دوره داوری درجه سه بانوان برگزار کردیم، ضمنا یک نفر مربی آقا به دوره مربیگری بین‌المللی سطح دو و دو مربی خانم به دوره مربیگری بین‌المللی سطح یک معرفی کردیم که هر سه نفر در کسب مدرک معتبر این دوره‌ها موفق بدند.

همچنین دو مربی ما به دوره مربیگری والیبال ساحلی رفتند، آیین‌نامه اولویت‌بندی مربیان و داوران برای معرفی به کلاس‌های ارتقاء انجام شد، از یک داور ارزشمند و با تجربه به نام محمد ابراهیم‌زاده با تجربه سال‌ها قضاوت در لیگ‌ برتر، مسابقات آسیایی و بین‌المللی برخوردار هستیم و سعی کردیم مانند جلسه توجیهی و هماهنگی داوران پیش از شروع بازی‌های جام رمضان از این ظرفیت بزرگ در والیبال قم هم خوب بهره‌مند شویم.

 

والیبال قم با حضور شما در رشته ساحلی هم زمین‌دار شد.

خوب این اتفاق به نظر من باید زودتر رخ می‌داد، زمینی در مجموعه ورزشی شهدای مدافع حرم پردیسان کاملا دست نخورده بود که برای اختصاص آن با اداره کل ورزش و جوانان مکاتبه کردیم و این اتفاق افتاد، به نظر من والیبال ساحلی استعدادهای بسیار خوبی در قم دارد و نیاز بود که از یک فضای اختصاصی برخوردار باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

 

 فکر جدیدی برای تحول در والیبال قم دارید؟

امکان انجام کارهای بسیار زیادی برای این مهم وجود دارد، پایگاه شناسایی استعدادها و نخبه‌های والیبال آموزش و پرورش است و یکی از کارهایی که کردیم جلسه با معاون تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در خصوص نحوه همکاری متقابل بود و تفاهم‌نامه همکاری هم منعقد کردیم، به صورت ویژه به سراغ مربیان و کادر فنی بانوان رفتیم و در حضور مسوول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان و نایب‌رئیس هیأت برای تقویت والیبال بانوان اقدام شد.

حتی به سراغ بخش‌های تابعه هم رفتیم و هماهنگی با مسوولان این بخش‌ها برای انتصاب مسوول هیأت والیبال بخش‌های تابعه هم انجام شد، ضمن اینکه مستمر به اتفاق دبیر هیأت از تمرینات و آموزش باشگاه‌ها به شکل دوره‌ای بازدید می‌کنیم و برخورداری از ظرفیت رسانه ملی را در پیشبرد اهداف والیبال قم تقویم کردیم.

 

فکر کنم نخستین هیأت ورزشی قم هستید که برنامه زنده تلویزیونی دارید؟

نمی‌دانم اولین هیأت هستیم یا نه؟ اما باید فضایی ایجاد می‌شد که تلاش تمام اعضای هیات، مربیان، مدیران باشگاه‌ها و والیبالیست‌های ما به نمایش گذاشته شود، مردم ببینند و باور کنند که والیبال قم پویا و فعال است و انگیزه برای کار بیشتر ایجاد شود، این بود که با وجود محدودیت‌های مالی با جذب حداقل اسپانسر برنامه زنده تلویزیونی «مثبت والیبال» را با همکاری صدا و سیمای مرکز قم روی آنتن بردیم و بازخورد خوبی داشت.

انتهای پیام /111
https://qomnews.ir/vdchvmn6.23nq6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما