يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۳
کد مطلب : 88649
منبع : خبرگزاری مهر
حجت الاسلام رفیعی:

انفاق وظیفه‌ای مردمی است/ غلبه بر هوای نفس شرط ورود به بهشت

قم نيوز : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: انفاق وظیفه دولتی نیست بلکه وظیفه مردمی است البته حکومت به اندازه خود وظیفه دارد اما تک تک افراد نیز در جامعه مسئولند.
انفاق وظیفه‌ای مردمی است/ غلبه بر هوای نفس شرط ورود به بهشت
انفاق وظیفه‌ای مردمی است/ غلبه بر هوای نفس شرط ورود به بهشت
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر یکشنبه در برنامه تفسیر سوره انبیا که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با بیان اینکه آیه ۱۰۱ و ۱۰۳ این سوره در خصوص اهل بهشت است، افزود: خداوند می‌فرماید که هم بت پرستان و هم بت‌هایشان هیزم جهنم هستند و در ادامه می‌فرماید که آن کسانی که به آنها وعده دادیم شامل مؤمنان و متدینین و افرادی که عمل صالح انجام می‌دهند، اینها از جهنم دور هستند.

وی دومین ویژگی مؤمنان را این دانست که اصلاً صدای برخواسته از جهنم را نیز نمی‌شوند و افزود: سومین ویژگی مؤمنان این است که در بهشت آنچه میل دارند بر آنها فراهم است و بهشت همیشگی و ماندگار است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: چهارمین ویژگی مؤمنان این است که فریاد و ناله روز قیامت آنها را نمی‌ترساند و پنجمین ویژگی اینکه ملائکه از آنها استقبال می‌کنند و می‌گویند این همان روزی است که به شما وعده دادیم.

وی در تعریف اسباب بهشت و جهنم افزود: ورود به بهشت بها و سرمایه می‌خواهد و نیازمند پشتوانه‌هایی است که نخستین مورد ایمان است زیرا صاحبان شرک، نفاق و کفر به هیچ وجه وارد بهشت نمی‌شوند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: روز قیامت پدران مؤمن سراغ فرزندانشان را می‌گیرند که خداوند می‌فرماید که بچه‌هایشان را به آنها ملحق کنید منتها بچه‌هایی که مؤمن بودند که در آیه ۲۱ سوره طور به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ایمان شرط اصلی ورود به بهشت است، افزود: یکی دیگر از شرایط ورود به بهشت غلبه بر هوای نفس است که ورود به بهشت را تسریع می‌کند یعنی هر کس از ایستادن در برابر خدا خودداری و بر هوای نفسش غلبه کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) سومین موردی که ورود به بهشت را تسریع می‌بخشد، استقامت دانست و تصریح کرد: افرادی که در برابر دشمنان استقامت می‌کنند نه اینکه با کوچک‌ترین شبهه‌ای از مبارزه دوری کنند وارد بهشت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در آیه ۲۲ تا ۲۴ سوره معارج ۹ صفت را خداوند برای بهشتیان ذکر کرده است، افزود: در این آیات آمده که نماز، حرص را از بین می‌برد و انسان را در مسیر استقامت قرار می‌دهد بنابراین آنهایی که نمازشان دائم است و به حقشان وفادار هستند و بخشی از حقشان را به محروم اختصاص می‌دهند، اهل بهشت هستند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران آمده که آنهایی که خشمشان را کنترل می‌کنند و عصبانی نمی‌شوند و عفو و احسان می‌کنند و تقوا دارد اهل بهشت هستند.

وی گفت: ائمه معصومین (س) برای برخی بهشت را تضمین می‌کردند برای مثال بهشت برای سلمان تضمین شد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه انسان‌هایی که دارای وضع مالی خوب هستند باید برای فقرا هزینه کنند، افزود: امروز در جامعه تعداد فقرا زیاد است بنابراین کمک به فقرا امری لازم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امروز فقرای با آبرو در جامعه بسیار هستند و کاسبی بسیاری از افراد تعطیل شده است که شایسته کمک رسانی هستند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: انفاق وظیفه دولتی نیست بلکه وظیفه مردمی است البته حکومت به اندازه خود وظیفه دارد اما تک تک افراد نیز در جامعه مسئولند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdceop8v.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما