شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 89290
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیرکل راه‌آهن قم:

تخصیص نیافتن اعتبار مانع اتصال منطقه سلفچگان به راه‌آهن شد

قم نيوز : مدیرکل راه‌آهن قم گفت: عدم تخصیص اعتبار و نبود برآورد دقیق از میزان بار منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که قابل‌حمل بر روی ریل است، مانع اتصال این منطقه به راه‌آهن سراسری شده است.
تخصیص نیافتن اعتبار مانع اتصال منطقه سلفچگان به راه‌آهن شد
تخصیص نیافتن اعتبار مانع اتصال منطقه سلفچگان به راه‌آهن شد
به گزارش قم نیوز محسن اعتماد افزود: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی و مصوبه هیات مدیره راه‌آهن،‌ اتصال هر خط فرعی، چشمه بار و مراکز صنعتی نیازمند زیرسازی از سوی آن مراکز و روسازی از سوی راه‌آهن می‌باشد.

وی اضافه کرد: بخشی از زیرسازی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان انجام‌شده و حدود ۴۰ درصد از کل طرح باقی‌مانده است که نیازمند ۷۴۰ میلیارد ریال اعتبار می‌باشد.

به گفته وی،‌ مجموعه راه‌آهن پیگیری‌های زیادی برای حصول نتیجه انجام داده، ولی هنوز اعتباری برای اتمام این طرح تخصیص نیافته است.

اعتماد بیان کرد: از سوی دیگر منطقه سلفچگان باید میزان باری که می‌تواند توسط ریل جابه‌جا شود را اعلام نماید تا مشخص شود آیا جابه‌جایی این میزان بار،‌ ارزش ریل‌گذاری در این منطقه را دارد یا خیر.

وی ادامه داد: با توجه به میزان اعتباری که برای تکمیل طرح نیاز است،‌ ادامه این طرح باید توجیه اقتصادی قوی داشته باشد و آمار لازم ارائه شود، ولی منطقه سلفچگان در این زمینه همکاری لازم را ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قبل از اتصال گمرک قم به راه‌آهن، بر اساس اعلام رسمی گمرک، تخمین زده می‌شد سالانه یک‌میلیون تُن بار از طریق راه‌آهن جابه‌جا شود،‌ ولی پس از ریل‌گذاری با هزینه حدود ۱۸۰ میلیارد ریال،‌ در یک سال گذشته کمتر از ۱۰ هزار تُن بار توسط گمرک به روی ریل منتقل‌شده است.

مدیرکل راه‌آهن قم ادامه داد: ممکن است همین مساله در زمینه منطقه اقتصادی سلفچگان نیز اتفاق بیفتد که البته به‌عنوان کارشناس معتقدم که به‌طور حتم این اتفاق رخ می‌دهد.

وی گفت: درحالی‌که شرکت راه‌آهن در چند سال گذشته به‌صورت خودجوش سعی در اتصال شبکه‌های بار استان به راه‌آهن داشت، برخی مدیران از نبود اراده برای اتصال منطقه سلفچگان به راه‌آهن سخن می‌گویند.

وی درعین‌حال تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان باید زیرسازی طرح را انجام دهد و آمار میزان باری که قرار است توسط راه‌آهن از این منطقه جابه‌جا شود نیز اعلام گردد.

اعتماد اضافه کرد: اراده قوی از سوی شرکت راه‌آهن برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن وجود دارد،‌ ولی باید مشکلات پیش رو ازجمله تامین اعتبار حل شود تا این طرح به سرانجام برسد.

وی گفت: همچنین تمام اقدام‌های لازم برای طراحی ریل‌گذاری در شهرک شکوهیه توسط راه‌آهن انجام‌شده، ولی هنوز شرکت شهرک‌های صنعتی برای عقد تفاهم‌نامه با راه‌آهن اقدام نکرده است تا ادامه طرح انجام شود.

وی با اشاره به این‌که برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن حدود ۱۴ کیلومتر ریل‌گذاری نیاز است، افزود: به ازای هر یک‌تُن باری که از جاده به روی ریل جابه‌جا شود، حدود ۴۰ سی‌سی سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در محدوده‌ای به وسعت ۲ هزار هکتار در ۱۸۵ کیلومتری تهران و در چهارراه جاده‌های ترانزیت، در مرکز ایران واقع‌شده است. این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در جاده ابریشم و در مجاورت راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب ایران بوده و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصربه‌فرد داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید.

راه‌آهن قم در حال حاضر ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه‌آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از ۲۸ هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از ۱۵ هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه ۵۰ رام قطار مسافری و ۳۰ رام قطار باری و واقع‌شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی‌های راه‌آهن قم می‌باشد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdchvin6.23nwwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما