دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب : 89559
منبع : خبرگزاری تسنیم

سلیقه‌ای برخورد کردن در حوزه فرهنگ مشکل‌ساز است

قم نيوز : رئیس مجمع عالی نخبگان بسیج قم گفت: در فرهنگ نیاز به کاری منسجم و تشکیلاتی داریم و سلیقه‌ای برخورد کردن در حوزه فرهنگ، مشکل ساز است.
سلیقه‌ای برخورد کردن در حوزه فرهنگ مشکل‌ساز است
سلیقه‌ای برخورد کردن در حوزه فرهنگ مشکل‌ساز است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمد خواجوی امروز در همایش راهبردی کنگره گام دوم تبلیغ با موضوع ابعاد فرهنگی تبلیغ در انقلاب اسلامی که در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد، اظهار داشت: سنجش اثربخشی تبلیغ در حل مسائل، امری ضروری است و باید به خوبی مورد توجه باشد.

رئیس مجمع عالی نخبگان بسیج قم افزود: وقتی انقلاب را پیامد سنجی می‌کنیم متوجه می شویم به حق بودن این مبنا تا چه حد است، این انقلاب و نظام حاکمیتی در بخش های مختلف خود دارای نظام در فرهنگ و اقتصاد و سیاست و صاحب ابداع است.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای مهم مقام معظم رهبری در این سال‌ها تبیین این بخش‌های مختلف است و همواره آن را مورد تاکید قرار می‌دهند، بعد از جنگ وارد دوره جدیدی شدیم و رهبری فرمودند نیاز به تبیین صحیح مسائل داریم و در راس نیازهای دنیای اسلام، باید به تبیین نیازهای جمهوری اسلامی بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبری به عنوان متخصص به مسائل می‌نگرند، ایشان در کارهای تشکیلاتی بسیار سابقه درخشانی دارند و تخصص تشکیلاتی دارد و نقاط منفی و آسیب‌ها را به راحتی احصا می‌کنند و نگاه تخصصی به حوزه فرهنگ دارند.

رئیس مجمع عالی نخبگان بسیج قم عنوان کرد: گاهی نمی‌دانیم ریشه مشکلات فرهنگی چیست و در بخش دیگری به سرمایه گذاری می پردازیم، 41 سال از انقلاب گذشته و در همه دولت‌ها مدیران خوب و موفق با همه جناح‌ها داشته‌ایم اما موفق نبوده‌ایم، به طور کلی ما در فرهنگ نیاز به کاری منسجم و تشکیلاتی داریم و سلیقه‌ای برخورد کردن در حوزه فرهنگ، مشکل ساز است.

وی اظهار داشت: در جهان آموزش و پرورش را مرکز کادرسازی می‌دانند و سخت‌گیرانه اقداماتی بر روی آموزش و پرورش انجام می‌دهند، اما در کشور ما کمترین بودجه را برای آموزش و پرورش در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش را مصرف کننده بودجه می دانند، در حالی که آموزش و پرورش قلب کشور است و ما در این باره حاضر به سرمایه گذاری نیستیم.

خواجوی افزود: تلاش‌های فرهنگی زیادی اتفاق می افتد اما آسیب شناسی نمی شود، عرصه تبلیغ نیاز به آسیب‌شناسی دارد، در غفلتی که داشتیم قشر فرهیخته ما را بردند و از مسیر خارج کردند و ما همچنان از غافله عقب هستیم.

حسن مالکی‌نژاد نیز در این همایش اظهار داشت: بسیاری از مسائل فرهنگی در حد تئوری مطرح می‌شود و به صورت عملیاتی تحقق پیدا نمی‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم افزود: باید به رسالت فرهنگی خود به درستی عمل کنیم؛ رفتار مبلغین دینی در جامعه، بیش از سخنان‌شان اثرگذار است.

وی بیان کرد: در این چند سال جنبه‌های تئوری فرهنگ پررنگ‌تر بوده ‌و در جامعه خروجی مناسبی نداشتیم و مدیریت فرهنگی به درستی شکل نگرفت، شاید به این دلیل است که به آن چه گفته‌ایم، زیاد عمل نکرده‌ایم تا نسل جوان نیز از ما به درستی بپذیرد، باید در این باره به آسیب‌شناسی پرداخت.‌

مالکی نژاد تصریح کرد: فرهنگ با امور فرهنگی تفاوت دارد، امور فرهنگی با دستگاه‌ها و نهادهاست و بحث فرهنگ ویژه جامعه است، فرهنگ روحی در کالبد جامعه است و اگر فرهنگ درست شد، مسیر رشد و تعالی افراد مهیا می‌شود و جامعه به حرکت در می آید.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت مدیریت فرهنگی از دوران انبیا و ائمه اظهار(ع) تاکنون بوده ‌و فرهنگ را براساس مبانی دینی در میان جوامع تبیین می‌کردند.

‌مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در این همایش اظهار داشت: تعامل میان دستگاه‌های فرهنگی و متولیان فرهنگ، راهکار مهمی در همگرایی و برون‌رفت از معضلات فرهنگی است.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام افزود: الگوی فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی اگر به‌خوبی تبیین شود، می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

وی با بیان اینکه تربیت دینی و اعتلای فرهنگ بسیاری از آسیب‌ها و معضلات در جامعه را از میان می‌برد، تصریح کرد: به همین دلیل باید در این عرصه به سرمایه‌گذاری بپردازیم و از ظرفیت مبلغین دینی به‌خوبی استفاده کنیم.

شیخ‌الاسلام بیان کرد: نگاه علمی و کارشناسی به مسئله تبلیغ به‌ویژه برای نسل جوان، اهمیت زیادی داشته و باید مبلغین با استفاده از مخاطب شناسی و ابزار نوین و شیوه‌های علمی در این مسیر گام بردارند.‌

وی با تأکید بر اینکه امروز، خطرات زیادی فرزندان ما را تهدید می‌کند و شبهات و آسیب‌های زیادی در مسیر وجود دارد خاطرنشان کرد: باید با استفاده از ظرفیت تبلیغ در این عرصه اقدام کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: رفع مشکلات و آسیب‌های فرهنگی به‌صورت ریشه‌ای نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند مؤثر باشد و بسیاری از دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی را رفع کند. نبض آینده کشور در دست جوانان است و باید و نبایدهای بی‌شماری برای آن‌ها باید به‌خوبی تبیین شود تا راه را از بیراه تشخیص دهند.

شیخ‌الاسلام افزود: عملکرد ما در حیطه فرهنگی و تربیتی، آینده این نسل را می‌سازد و آن‌ها را در مسیر تعالی و رشد قرار می‌دهد، دراین‌باره نیاز به فضایی کاربردی در تبیین فرهنگ و تربیت داریم، امام خمینی(ره) به فضای کاربری اسلام ورود پیدا کرد و این بخش مهمی از نیازهای جامعه بود.

وی بیان کرد: بدون علم و دانش کافی نمی‌توانیم به تبیین فرهنگ بپردازیم باید بتوانیم در راه تربیت نسل جوان، بر روی باورها اثر بگذاریم و ارزش‌ها را معرفی کنیم، در جامعه‌ای که ارزش‌ها نهادینه شود، فرهنگ اعتلای بیشتری دارد و تربیت شکل منسجم‌تری پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: در جهت تربیت دینی و فرهنگ‌سازی باید بر روی نسل جوان و از دوران کودکی سرمایه‌گذاری کرد و به تعلیم و تربیت در کنار هم و اعتلای فرهنگ بهای بیشتری داد.

‌در ادامه معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: دلسوزان زیادی برای نجات و اعتلای فرهنگ این کشور، تلاش می‌کنند اما صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود.

ناصر حمزه‌ای عنوان کرد: نمی‌توان برای جلوگیری از سیل خروشان به میان آب رفت، بلکه باید سدهای فرسوده را ترمیم کرد، اگر بتوانیم مشکلات فرهنگی را از ریشه احصا و رفع کنیم، می‌توان جلوی حرکت خروشان آسیب‌ها و هجمه‌های فرهنگی را گرفت و نسل جوان را نجات داد.

وی اظهار داشت: فضای مجازی، دارای فرصت‌ها و تهدیدات زیادی در حوزه فرهنگ است و اگر بتوانیم در فضای مجازی به عرصه تبلیغ با شیوه‌های نوین ورود کنیم، آثار و برکات زیادی به همراه دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcf1tdc.w6d1tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما