پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 89621
منبع : خبرگزاری تسنیم

ورودی پرونده‌های قضائی ویژه نیروهای مسلح در قم ۴ درصد کاهش پیدا کرده است

قم نيوز : رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم گفت: در سال ۹۸ ورودی پرونده‌های قضائی ویژه نیروهای مسلح در قم به دلیل آموزش‌های گسترده و منسجم در یگان‌های نظامی و انتظامی ۴ درصد کاهش دارد.
ورودی پرونده‌های قضائی ویژه نیروهای مسلح در قم ۴ درصد کاهش پیدا کرده است
ورودی پرونده‌های قضائی ویژه نیروهای مسلح در قم ۴ درصد کاهش پیدا کرده است
به گزارش قم نیوز حسین صیدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بزرگداشت قوه قضائیه اظهار داشت: این سازمان عهده‌دار وظیفه رسیدگی به تخلفات و جرائم مربوط به نیروهای مسلح و همچنین سازمان‌های وابسته شامل، نیروی انتظامی، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفان، ضابطین و کارکنان وزارت اطلاعات است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح براساس اصل 172 قانون اساسی به صورت تشکیلات و دادگاه تخصصی در راستای رسیدگی به تخلفات شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: قاطعیت در بررسی‌ پرونده تخلفات نیروهای مسلح و حفظ اسرار نظامی و انتظامی و پیشگیری از جرم و توجه به حقوق شهروندی این سازمان شکل گرفت.

صیدی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از تخلفات قضائی و حقوقی در میان نیروهای مسلح و کارکنان به ویژه سربازان به دلیل ناآگاهی از قوانین است که در سالهای اخیر، آموزش را به عنوان رکن مهم و اساسی مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در باب اهمیت آموزش حقوقی و قضائی در جامعه باید بیش از گذشته تلاش کرد و رسانه‌ها و متولیان در این باره وارد میدان شوند، چه بسا تخلفات و جرائمی که با فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی قابل پیشگیری است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم عنوان کرد: یکی از اصول مهم و راهبردی در سازمان قضائی، توجه ضابطین به حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع است و در جهت ارزیابی این مساله، بازرسی‌های مستمری از کلانتری‌ها و بازداشتگاهها انجام می‌شود.

وی در مورد آموزش نیروهای مسلح گفت: در سال قبل 13 هزار و 691 نفر ساعت آموزش برای کارکنان رسمی و نیروهای مسلح در قم برگزار شد.

صیدی ادامه داد: همچنین ویژه نیروهای وظیفه خدمت سربازی نیز 3 هزار و 597 ساعت آموزش به خصوص پیرامون رعایت حقوق شهروندی برگزار شده است.

وی بیان کرد: در سال 98 ورودی پرونده‌های قضائی ویژه نیروهای مسلح در قم به دلیل آموزش‌های گسترده و منسجم در یگان‌های نظامی و انتظامی 4 درصد کاهش دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم عنوان کرد: پرونده‌های قضائی به روز بررسی می‌شود و در این سازمان، پرونده معوقه‌ای وجود ندارد و میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای نظامی 7 روز و در دادگاه نظامی 4 روز است.

وی افزود: تعدادی از پرونده‌های خاص که نیاز به رسیدگی و کار کارشناسی و موشکافی دقیق دارد ممکن است رسیدگی به آن زمان بیشتری ببرد.

صیدی گفت: طبق قانون در بررسی تخلفات برای کارکنان و نیروها و سربازان وظیفه هیچ گونه تبعیضی وجود ندارد و حتی مجازات در یک سطح است، اما گاهی قضات از نظر تعزیراتی برای سربازان وظیفه که آگاهی چندانی نسبت به مسائل قانونی نداشتند، احکام جایگزینی را در نظر می‌گیرد.

وی بیان کرد: یکی از شیوه‌های مهم در شناسایی تخلفات، گزارش‌های مردمی و شکایات و تماس شهروندان از طریق 197 است که در این باره به طور ویژه پرونده‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و طبق شواهد و مستندات اقدام می‌کنیم، به طور کلی در مرجع قضایی هرچه نیروهای مسلح نسبت به قانون آگاهی و آشنایی داشته باشند، موفق‌تر بوده و ورودی کمتری داریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfyvdc.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما