دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : 90455
منبع : خبرگزاری تسنیم

آشفته بازار لوازم‌خانگی در قم ولع کاذب برای خرید در بازار ایجاد کرده است

قم نيوز : رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم گفت: کمبود مواد اولیه در بخش‌های مختلف، عدم قیمت‌گذاری به‌موقع و افزایش دستمزد در بخش تولید ازجمله مهم‌ترین عوامل مختلف دخیل در افزایش قیمت‌های بخش لوازم‌خانگی هستند.
آشفته بازار لوازم‌خانگی در قم ولع کاذب برای خرید در بازار ایجاد کرده است
آشفته بازار لوازم‌خانگی در قم ولع کاذب برای خرید در بازار ایجاد کرده است
به گزارش قم نیوز این روزها افزایش بی‌سابقه قیمت اجناس و اوضاع آشفته‌بازار به بازار لوازم‌خانگی نیز کشیده شده و اوضاع بازار کالاهای صنعتی ازجمله لوازم‌خانگی خوب نیست و عدم نظارت‌ها بر آن عاملی شده تا مصرف‌کنندگان، سرگردان از خرید در پی افزایش قیمت‌ها باشند.

روند صعودی قیمت انواع لوازم‌خانگی، عاملی شده تا رکود در خریدوفروش لوازم‌خانگی وارد فاز جدیدی شود و تولیدکنندگان عوامل مختلفی را دلیل این افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

در این شرایط با غلامرضا تفتی رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در استان قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم و نظرات وی در خصوص دلایل این افزایش قیمت‌ها جویا شده‌ایم که در ادامه می‌آید.

غلامرضا تفتی در این رابطه اظهار داشت: کمبود مواد اولیه در بخش‌های مختلف، عدم قیمت‌گذاری به‌موقع و افزایش دستمزد در بخش تولید ازجمله مهم‌ترین عوامل مختلف دخیل در افزایش قیمت‌های بخش لوازم‌خانگی هستند.

نبود نظارت کافی بر تولید داخل طی چند ماه گذشته

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها هیچ‌وقت به نفع مردم و کسبه نبوده و مشکلات خاصی برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد، گفت: همچنین برخی از تولیدکنندگان از وضعیت بازار سوءاستفاده می‌کنند چراکه بسیاری از کالاها را در بخش خانگی در داخل نمی‌توانیم تأمین کنیم؛ درنتیجه به دلیل بالا بودن تقاضا قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر نبود نظارت کافی بر تولید  داخل طی چند ماه گذشته ابراز کرد: بسیاری از کارخانجات کالا به میزان نیاز درخواست بازار ندارند که تحویل دهند و کالاها را به‌صورت سبدی می‌فروشند.

تفتی افزود: اینکه بگوییم از سال 97، ده درصد افزایش قیمت دهید به‌هیچ‌عنوان عقل اقتصادی آن را نمی‌پذیرد؛ از طرف دیگر به علت وجود نگرانی مردم به دلیل افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها، یک ولع خرید کاذب در بازار ایجادشده است.

ایجاد ولع خرید کاذب در بازار

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم ورود کالا به‌صورت غیررسمی به کشور را تابع نوسانات ارز و دلار دانست و تأکید کرد: عده‌ای هم که کالاها را در انبارها نگه‌داشته‌اند به‌صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در داخل بهترین وسایل خانگی را تولید می‌کنیم اما بازهم رغبت مردم به سمت خرید کالاهای خارجی است، درحالی‌که هیچ تفاوتی بین کالای داخلی و خارجی نیست و حتی کیفیت کالای داخلی گاهاً بهتر از کالای خارجی است و بسیاری از برندهای ایرانی قابلیت صادرات دارد اما مردم کمتر اعتماد می‌کنند.

تفتی ادامه داد: علت اعتماد پایین‌تر مردم این است که درگذشته تنوع تولید کالا نداشتیم و مردم رغبت چندانی به خرید کالای داخلی نداشتند اما با آمدن رقیب در بازار عرضه تولید بالا رفته و کیفیت‌ها تفاوت کرد؛ درگذشته شرکت‌ها در ارائه خدمات پس از فروش با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند اما الآن به شرکت‌ها می‌گوییم به فکر خدمات پس از فروش هم باشید.

عرضه کالاها به صورت قطره‌چکانی در بازار

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم با اشاره به سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان ایرانی در گران‌تر فروختن کالا به دلیل نداشتن رقیب در بازار خاطرنشان کرد: باید روی فرهنگ ایرانی و کالای خوب ایرانی بیشتر کارکنیم تا تولیدات داخل به فروش برسند.

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید گفت: باید جهش تولید واقعی در کشور داشته باشیم و باید با هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری واقعی تنها در بخش‌هایی که کمبود داریم اجازه واردات بدهیم.

تفتی با انتقاد از ارائه کالاهای داخلی به‌صورت قطره‌چکانی به بازار از سوی تولیدکنندگان افزود: یک سری نابسامانی در ورود کالاها از مرزها به داخل کشور وجود دارد که باید موردتوجه قرارگرفته و کالاهایی که توسط کوله بران از مرزهای مختلف به داخل می‌آید بهتر است قانونمند شود تا یک بخش از کالاهایی که نیاز داریم را به‌صورت قانونی در کشور وارد کنیم.

به گفته رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم باید یک زنجیره‌ای از تصمیمات در کشور گرفته شود تا بتوان مشکلات را حل کرد و با شعار نمی‌توان بازار را نگه داشت.

سیاست‌گذاری‌های غلط دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی

وی با بیان نقش عرضه و تقاضا در تعیین وضعیت بازار گفت: زمینه سوءاستفاده عده‌ای را سیاست‌گذاری‌های غلط ایجاد می‌کند؛ درحالی‌که می‌توان با برنامه‌ریزی‌هایی که دولت در حال انجام است و با طرح جامع کنترل کالا مشکلات را حل کرد.

تفتی سپس به گران شدن فولاد و نقش آن برگرانی لوازم‌خانگی در بازار اشاره و تصریح کرد: برخی کالاها مثل لباس‌شویی و یخچال جزو ملزوماتی هستند که نیاز به ورق دارند و گرانی فولاد در گران‌تر شدن این ملزومات تأثیرگذار است.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها از قبل اسفند تاکنون کالاهایشان را دو الی سه بار گران کرده‌اند، افزود: همچنین برخی کالاها را در سامانه 124 قرار داده‌اند درحالی‌که این کالا در بازار نیست که مردم آن را بخرند.

وی با گلایه از انجام برخی مصاحبه‌های اشخاص تأثیرگذار که مدیریت نشده بوده و تأثیرات منفی در بازار می‌گذارد، مطرح کرد: این کار سبب به وجود آمدن نقدینگی سرگردان در بازار شده و روی گرانی کالاها تأثیرگذار است.

تفتی تأکید کرد: منطق اقتصادی می‌گوید باید نقدینگی سرگردان را به سمت تولید هدایت و اقتصاد را مردمی کرد و نهایتاً اعتماد در میان مردم برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد تا اشتغال ایجادشده و پول‌های سرگردان آسیب به اقتصاد نزند.

سامانه 124 عاملی برای بالا رفتن میزان شکایات

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم با انتقاد از نحوه درج قیمت‌ها در سامانه 124 گفت: مدت زیادی بود که هیچ‌کسی کالای خود را در این سامانه درج نمی‌کرد و اهرمی برای این کار وجود نداشت البته واحدهای تولیدی و مسئولان هم ملاحظاتی داشتند که ناچار به انجام این کار می‌شدند اما به اعتقاد بنده سامانه 124 نه‌تنها هیچ تأثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد بلکه باعث بالا رفتن میزان شکایات شده است.

وی در خصوص سامانه گارانتی نیز اظهار کرد: این سامانه پیرامون کد کالا است که به کلیه کسبه اعلام‌شده که هیچ‌کس نمی‌تواند کالای بدون کد بفروشد و اگر کالایی به غیر این کد در بازار باشد جمع‌آوری‌شده و قاچاق محسوب می‌شود.

تفتی به رکود بازار در دوران کرونا اشاره و تصریح کرد: در این دوران بازار رشدی نداشت و حتی می‌توان اذعان کرد در ماه‌های اسفند و فرودین بازار رکود کامل داشت و مردم نیز رغبتی برای خرید کالا نداشتند اما آرام‌آرام که حداقل دستمزد مطرح و کرونا فروکش کرد شاهد ولع خرید کاذبی در همه زمینه‌ها بودیم.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: ترس و واهمه از نبود کالا در بازار و تبلیغات سوء در این زمینه سبب به وجود آمدن مشکلات در بازار لوازم‌خانگی شده است؛ درحالی‌که اگر اصلاح مدیریت در بخش‌هایی صورت بگیرد و مردم نیز اطمینان به کالای داخلی داشته باشند، می‌توان امید به بهبودی شرایط داشت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccp0qo.2bqxp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما