چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : 91862
منبع : خبرگزاری فارس

بررسی تاریخی ابعاد زیارت اربعین

قم نيوز : استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص زیارت اربعین گفت: این زیارت از آن نظر اهمیت یافته که امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و دیگر اسیران خاندان رسالت و ولایت در این روز به کربلا بازگشتند تا ضمن زیارت، سرهای مطهر شهدا را در کنار بردن های مطهر دفن کنند.
بررسی تاریخی ابعاد زیارت اربعین
بررسی تاریخی ابعاد زیارت اربعین
به گزارش قم نیوز محمدحسین رجبی دوانی ظهر امروز و در یک نشست علمی مجازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار شد با اشاره به بیان مرحوم علامه مجلسی درباره زیارت اربعین بیان کرد: اعتقاد مرحوم مجلسی این است که بر اساس قول مشهور، اهل بیت (ع) در روز اربعین به کربلا آمدند تا هم شهدای عاشورا را زیارت کنند و هم این که سرهای مطهر این شهدا به دست امام سجاد (ع) به پیکرهای مقدس آنان مُلحق شود.

وی افزود: به نظر می رسد بیان اهمیت زیارت اربعین صادر شده از سوی امام صادق (ع) با توجه به نظر و فعل معصوم (ع) باشد، به بیان دیگر این زیارت از آن نظر اهمیت یافته که امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و دیگر اسیران خاندان رسالت و ولایت در این روز به کربلا بازگشتند تا ضمن زیارت، سرهای مطهر شهدا را در کنار بردن های مطهر دفن کنند.

این استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: بنابراین زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین به تنهایی نمی تواند این سنت بزرگ و مهم را ایجاد کرده باشد، اگرچه جابر از صحابی بزرگ رسول الله (ص) بوده است.

وی اضافه کرد: ابوریحان بیرونی به عنوان یکی از اندیشمندان معاصر شیخ مفید در قرن چهارم هم که از نظر زمانی مقدّم بر زمان مرحوم علامه مجلسی اس نیز این قول مشهور را تأیید و نقل می کند که در بیستم صفر سال 61 هجری قمری سر مقدس شهدا به پیکرهای مطهر ملحق شد.

رجبی دوانی تصریح کرد: البته در این باره به نقل مشهور استناد می کنیم و نقل صددرصدی نداریم، اما در هر صورت باید تأکید کرد که  عظمت زیارت اربعین در زیارت اهل بیت (ع) و ملحق شدن سرهای مقدس به پیکرهای پاک شهدای کربلا موضوعیت پیدا کرده است.

وی سپس گفت: با اینکه واقع نگارانی در کربلا و عاشورا حضور داشته اند، اما بررسی همه متن های رسیده به ما نشان می دهد که در برخی موارد یا نقل نداریم یا برخی نقل ها با یکدیگر در تعارض هستند و اغتشاشاتی در این زمینه دیده می شود.

رجبی افزود: ما حتی درباره تاریخ ولادت و شهادت خود ائمه معصومین (ع) هم نقل قطعی نداریم و تنها به نقل های مشهور موجود بسنده می کنیم، البته به جز تاریخ شهادت امام حسین (ع) که تاریخ درباره 10 محرم سال 61 هجری قمری قطعیت دارد.

وی سپس با ردّ دیدگاه شهید استاد علامه مطهری درباره این که کربلا در مسیر شام به مدینه نیست که کاروان اهل بیت (ع) در اربعین به کربلا بازگشته باشند بیان کرد: درست است که کربلا در مسیر شام به مدینه نیست، اما وقتی قرار شد خاندان اهل بیت (ع) به مدینه بازگردند و سرهای شهدا هم به آنان بازگردانده شد، آنان تصمیم گرفتند تا با بازگشت به کربلا هم این سرها را به بدن ها ملحق کنند و هم این که زیارتی کرده باشند.

این استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: تاریخ چنین بیان می دارد که کاروان اهل بیت (ع) حدود هفتم یا هشتم صفر از شام خارج شد، پس این که آنان روز بیستم صفر به کربلا رسیده باشند، بعید نیست.

وی اصل و اساس زیارت امام حسین (ع) را در زیارت با پای پیاده مطرح و تأکید کرد: این شیوه زیارت در حقیقت تأسی به شیوه و سنت اهل بیت (ع) است.

رجبی ابراز امیدواری کرد در سال های آینده سنت ارزشمند پیاده روی برای زیارت اربعینی امام حسین (ع) با شکوه بیشتری برگزار شود.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcf0cd1.w6dyvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما