شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : 92584

حق شفاعت نشانه جایگاه حضرت معصومه (س) است

قم نيوز : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه با اشاره به شأن و عظمت حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: حق شفاعت حضرت که در زیارتنامه ایشان آمده و همچنین احترام آیات عظام و مراجع تقلید به این شخصیت نشانه‌هایی از عظمت جایگاه حضرت فاطمه معصومه (س) است.
حق شفاعت نشانه جایگاه حضرت معصومه (س) است
حق شفاعت نشانه جایگاه حضرت معصومه (س) است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام ناصر رفیعی ظهر امروز در سخنرانی مجازی پاسداشت ایام سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم با بیان نمونه‌هایی از تکریم و احترام پسندیده و ناپسند بیان کرد: برخی احترام‌ها و تکریم‌ها مانند تکریم سودجویانه، تکریم ریاکارانه و یا تکریم از روی ترس در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته و ناپسند شمرده شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از دیگر احترام‌های ناپسند، احترام به حاکِمان ستمگر یا بدعت گذاران است که بر اساس متون دینی، این نوع از احترام‌ها از آن جهت نکوهش شده که سبب نابودی اصل دین می شود.

وی سپس به ذکر نمونه‌هایی از احترام و تکریم پسندیده پرداخت و گفت: احترام اگر با انگیزه ای منطقی، عقلانی و دارای استحقاق باشد، ممدوح و پسندیده است که احترام به عالِم و یا احترام به شهید از آن جمله است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که احترام به عالِم و احترام به شهید در حقیقت احترام به علم و ایثار است خاطر نشان کرد: احترام به والدین و یا احترام به سالمندان نیز از جمله تکریم‌های پسندیده در زبان آیات و روایات است.

رفیعی در ادامه به روایتی از امام صادق (ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت در این روایت بیان می‌فرمایند که خدا در بین مردم پنج چیز قرار داده که محترمند و یکی از این موارد، حُرمت قرآن است، چراکه توهین به کتاب خدا در حقیقت توهین به خدا و تکریم کتاب آسمانی، تکریم الهی است.

وی اضافه کرد: حُرمت حضرت رسول الله (ص) و حُرمت آل پیامبر (ع) موارد دوم و سوم روایت امام صادق (ع) است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با بیان این که حضرت فاطمه معصمه (س) به عنوان ذُرّیه حضرت موسی بن جعفر (ع) و از آل پیامبر (ص) شمرده می‌شوند تصریح کرد: بر این اساس، احترام ایشان مانند همه امامزادگان واجب است.

رفیعی افزود: البته ما همه امامزادگان را تکریم می‌کنیم، اما حضرت کریمه اهل بیت (س) یک امامزاده عادی نیستند، چراکه ایشان هم برترین فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) پس از امام رضا (ع) است و هم این که 4 امام معصوم (ع) سفارش زیارت ایشان را کرده اند.

وی درباره دیگر شؤون عظمت و شأن حضرت معصومه (س) گفت: حق شفاعت حضرت که در زیارتنامه ایشان با تعبیر «یا فاطمه إشفعی ...» آمده است و همچنین احترام آیات عظام و مراجع تقلید به این شخصیت و حاجت گرفتن از این درگاه و استفاده علمی بُردن از این بارگاه نورانی، همه و همه نشانه‌هایی از عظمت جایگاه حضرت فاطمه معصومه (س) است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ضرورت حُرمت خانه خدا و حُرمت مؤمن را به عنوان دو مورد دیگر از موارد پنج گانه روایت امام صادق (ع) معرفی کرد و بیان داشت: حُرمت انسان مؤمن تا آن جاست که حضرت رسول اعظم (ص) در روایتی می فرمایند هر کس مؤمنی را آزار دهد گویی مرا آزار داده است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره مجدّد به شأن و عظمت حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: البته بر اساس نقل تاریخی، آن حضرت در راه سفر به طوس، میهمان مردم قم شدند، اما شرایط به گونه ای رقم خورد که ایشان میزبان همه قمی‌ها و زائران خود شدند و ما همواره بر سر خان و سفره کرامت ایشان هستیم و باید شُکرگزار این نعمت باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchkmnw.23ni6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما