چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : 92722

«میهمانی ها» کانون جدید انتقال کروناست

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره مهم ترین کانون های انتقال ویروس کووید19 اظهار کرد: در شرایط فعلی، کانون های کوچک و از جمله میهمانی های خانوادگی، به کانون های اصلی انتقال کرونا تبدیل شده اند.
«میهمانی ها» کانون جدید انتقال کروناست
«میهمانی ها» کانون جدید انتقال کروناست
به گزارش قم نیوز محمدرضا قدیر در نشست ظهر امروز ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با بیان این که جهان شاهد پیک جدید بیماری کروناست اظهار کرد: ویروس پیک اول در ایران از ووهان چین و ویروس پیک فعلی یعنی پیک دوم از ایتالیا و اروپا منتقل شده است.

وی تصریح کرد: ویژگی ویروس کووید19 در پیک دوم آن، این است که این ویروس به ویروسی با جهش‌های متعدد تبدیل شده که حتی برخی از این جهش‌ها در بدن بیمار مبتلا اتفاق می‌افتد و همین امر، کار مبارزه به آن و همچنین درمان را سخت و پیچیده کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: البته خوشبختانه امیدواری خاصی هم درباره تولید واکسن این بیماری ایجاد شده و فعلا دو واکسن با موفقیت 90 و 95 درصد تأثیربخشی در حال گذراندن آخرین مراحل تولید خود هستند.

قدیر با اشاره به این که استان قم در حال حاضر حدود 550 بیماری بستری مبتلا به کرونا دارد اضافه کرد: حدود 135 نفر از این بیماران به عنوان بیمار بدحال و نیازمند مراقبت‌های ویژه شناخته می‌شوند.

وی آمار متوسط مرگ کرونایی را نیز در این روزهای استان حدود 8 تا 10 نفر ذکر کرد و ادامه داد: روند ابتلا و بستری در استان قم روندی نسبتا ثابت با شیب نزولی خفیف است، اما باید گفت قم همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم هدف از إعمال محدودیت‌های جدید کرونایی را جلوگیری از ایجاد بحران در کشور توصیف و بیان کرد: هدف کوتاه مدت از طرح مدیریت جامع تجمع‌ها و ترددها این است که میزان بستری‌های کرونایی و همچنین میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به ترتیب 30 و 15 درصد کاهش پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته هدف میان مدت از این طرح نیز آن است که میزان مرگ و میر، کاهشی 30 درصدی و میزان بستری نیز کاهشی 50 درصدی را تجربه کنند.

قدیر مهم ترین کانون فعلی انتقال کرونا را «میهمانی‌های خانوادگی» دانست و گفت: بر این اساس به نظر می‌رسد مبارزه همه جانبه در برابر این بیماری و از جمله اطلاع رسانی‌های رسانه ای باید به صورت «محله محور» دنبال شود تا شاهد کارایی بیشتری در این امر باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: 97 درصد میزان مرگ و میر کرونایی در استان قم مربوط به افراد بیش از 50 سال و دارای بیماری زمینه ای دیابت و یا فشار خون است، اما در عین حال باید توجه داشت که جوانان نیز به عنوان افراد پُر تردد در جامعه، ناقلان اصلی این بیماری شناخته می‌شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb5zb9.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما