قم نيوز : فرماندار قم گفت: حق آبه‌های استان که از سوی شهرستان‌های بالادستی ما قبضه شده است که باید پیگیری شود.
انتقاد فرماندار قم از عدم تخصیص حق آبه‌های استان توسط شهرستان‌های بالادستی/ جداسازی آب خاکستری برای آبیاری فضای سبز
انتقاد فرماندار قم از عدم تخصیص حق آبه‌های استان توسط شهرستان‌های بالادستی/ جداسازی آب خاکستری برای آبیاری فضای سبز
به گزارش قم نیوز مرتضی حیدری ظهر امروز در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: حق آبه‌های استان را شهرستان‌های بالادستی قبضه کرده‌اند و باید از سوی مسئولان استانی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی و صنایع استان باید محدود شود، ابراز کرد: در زمینه نصب کنتور حجمی در چاه‌های آب، کشاورزان با محدودیت مالی روبرو بوده و نمی‌توانند نسبت به نصب این کنتورها اقدامی کنند.

فرماندار قم با درخواست از شرکت آب منطقه‌ای استان قم برای پیگیری اعتبارات برای ارائه تسهیلات به کشاورزان برای نصب کنتورهای حجمی یادآور شد: نصب این کنتورها در مصرف آب و نظارت بر چگونگی برداشت آب نقش مهمی دارد که باید در این زمینه اعتباراتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به احداث سدهای مختلف از سوی وزارت نیرو عنوان کرد: وزارت نیرو بدون تحقیق اقدام به ساخت بیش از 40 سد بر روی رودخانه‌های استان قم کرده است که این امر منابع آبی ما را تهدید کرده و سبب بازگشت آب شور می‌شود و محدودیت‌های منابع آبی را دو چندان کرده است.

حیدری افزود: در بحث کشاورزی طبق برنامه زمان‌بندی‌شده قرار است کشاورزی استان به سمت کشت محصولات کم آب‌بر و سازگار با اقلیم استان قدم بردارند و در این زمینه هم برنامه‌های خوبی اجراشده است در بخش صنعت هم با توجه به اهمیت رونق تولید باید در زمینه تأمین آب شهرک‌های صنعتی اقدام کنیم شهرک الغدیر با کمبود شدید منابع آبی روبرو است.

جداسازی 200 لیتر در ثانیه آب خاکستری برای آبیاری فضای سبز قم

مدیرعامل پارک‌ها و فضای سبز شهری شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: برای مقابله با خشکسالی اقدامات و برنامه‌هایی را در دست اقدام داریم و طی جلساتی که با آب منطقه‌ای و معاونت امور عمرانی استانداری داشتیم این برنامه را پیگیری و بررسی کردیم.

پیام جوادیان ابراز کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان برای تأمین آب فضای سبز شهر قم 200 لیتر در ثانیه آب شرب مصرفی را جداسازی و در عرصه‌های شمالی شهر قم هم اقدام به ایجاد تصفیه‌خانه ثانویه کردیم.

وی با بیان اینکه ما از شرکت آب منطقه‌ای برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شهر درخواست تأمین چاه‌های آب کردیم، ابراز کرد: تاکنون 61 لیتر آب موردنیاز را تأمین کردند و در سامانه موردنظر ثبت‌شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه در حال حاضر 362 پارک و بوستان در شهر قم وجود دارد، یادآور شد: برای تأمین آب فضای سبز شهری نیاز به چاه‌های آب بیشتری احساس می‌شود که در این زمینه نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر با دستگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 برای خریداری لوله و اتصالات آب 150 میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: برای مقابله با محدودیت‌های آبی و خشکسالی باید منابع ملی برای استان در نظر گرفته شود تا اقدامات سریع‌تری برای مقابله با این تهدید صورت گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchxwnw.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما