قم نيوز : مدیرکل مدیریت بحران استان قم وضعیت نارنجی استان را در مقابله با کرونا شکننده دانست و گفت: احتمال دارد با عادی انگاری‌ها دوباره به وضعیت قرمز برگردیم.
وضعیت نارنجی قم همچنان شکننده است/مدیریت یکپارچه رمز موفقیت در مبارزه با کرونا
وضعیت نارنجی قم همچنان شکننده است/مدیریت یکپارچه رمز موفقیت در مبارزه با کرونا
به گزارش قم نیوز حدود 10 ماه از نبرد و جنگ سخت جهان، ایران و استان قم با ویروس کرونا می‌گذرد، انگار همان دیروز بود که در اوایل اسفندماه و درست زمانی که استان قم خود را برای میزبانی از مهمانان و زائران نوروز و نیمه شعبان آماده می‌کرد و وارد سال جدید دیگری می‌شد مهمانی ناخوانده و منحوسی پیدا و استان را درگیر چالشی ویژه کرد.

این مهمان ناخوانده  همان ویروس منحوس کرونا بود که نه‌تنها سلامت و جان مردم را نشانه گرفت بلکه با ورود غافلگیرانه خود به استان قم مسائل بسیاری را به همراه داشت، ازجمله پروژه قم هراسی که با همراهی رسانه‌های معاند در یک اقدام برنامه‌ریزی‌شده در پی تخریب خاستگاه و مادر انقلاب بر آمدند و آن اینکه « قم منشأ آلودگی‌های کرونا در کشور است» ولی نه قم سبب حساسیت کشور به سمت ویروس کرونا شده بود.

با آمدن این ویروس درحالی‌که کشور با جنگ ناعادلانه اقتصادی نیز روبرو بود این تصور در ذهن ایجاد کرده بود که کشور و استان قادر به مقابله با این ویروس نیست و ایران اسلامی امکانات درمانی و بهداشتی مناسبی برای جنگ با این ویروس نداشته و یا اینکه مدیریت قوی در برابر کووید 19 وجود ندارد.

اما دیری نگذشت که با توجه به اینکه این ویروس برای استان ناشناخته و بحرانی غافلگیرانه بود با مدیریت یکپارچه به ریاست استاندار قم و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و هم‌چنین مشارکت گروه‌های مردمی و جهادی با گذشت یک ماه این بحران تا حدود زیادی مدیریت شد و قم با سلاح انسجام و مدیریت یکپارچه خود به جنگ تمام‌عیار با این ویروس مهلک رفته و با اعمال محدودیت‌های شدید فیزیکی و تعطیلی اصناف پرخطر آمار بستری‌ها و مرگ‌ومیر روندی کاهش یافت ولی بعد از کاهش محدودیت وضعیت قم دوباره قرمز شد.

اکنون که در اواخر آذرماه هستیم و حدود 10 ماه از این بحران نفس‌گیر می‌گذرد و ستاد مدیریت بحران استان با تشکیل 66 جلسه استانی و هماهنگ با ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور به ریاست رئیس‌جمهور مصوباتی و دستورالعمل‌هایی را داشته است که برای استان دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته و مورد تقدیر رئیس‌جمهور قرار گرفته است. در این زمینه با مدیرکل مدیریت بحران استان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مدیریت یکپارچه مهم‌ترین مؤلفه موفقیت قم در بحران کرونا
مدیرکل مدیریت بحران استان قم اظهار داشت: با توجه به گذشت 10 ماه از بحران کرونا در استان تاکنون 66 جلسه استانی ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران تشکیل‌شده که  35 مورد آن نظارت بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

محسن اروجی با بیان اینکه در کنار این جلسات شورای اطلاع‌رسانی هم به طور هفتگی برای امر اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مرتب جلسات خود را برگزار کرده است، ابراز کرد: مهم‌ترین مؤلفه موفقیت مدیریت بحران در قم مدیریت واحد و یکپارچگی بین مدیران و دستگاه‌های اجرایی است، در کنار این دستورالعمل‌ها اقداماتی مناسبی هم در حوزه زیرساختی بیمارستانی صورت گرفت که ازجمله پیگیری راه‌اندازی بیمارستان امیرالمؤمنین؛ پیگیری راه‌اندازی بیمارستان مادر و اتصال فاضلاب بیمارستان فرقانی و پیگیری تهویه بیمارستان کامکار را می‌توان نام برد.

دست یاری ستادهای مردمی و گروه‌های جهادی
وی با اشاره به ورود خوب گروه‌های جهادی و ستادهای مردمی عنوان کرد: گروه‌ها و ستادهای مردمی به دو صورت پای‌کار آمدند؛ یا برای کمک به کادر درمانی و بیمارستان‌ها و یا به‌صورت کمک و رفع مشکل از مردم آسیب‌پذیر وارد کار شدند، درواقع خیرین سلامت هم در قم شکل گرفت و تاکنون هم برای دستگیری از خانواده‌ها کم برخوردار طرح مواسات ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: به طور مرتب ستادهای استانی مقابله با کرونا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و با توجه به موفقیت و مدیریت یکپارچه استان قم در مدیریت کردن بحران مورد تقدیر رئیس‌جمهور قرار گرفت، در اعمال محدودیت‌های دو هفته گذشته استان قم بسیار موفق بود و از کسبه و مردم برای این مشارکت خوب تقدیر و تشکر داریم.

به گفته اروجی، باید از نیروهای مسلح، حوزه‌های علمیه، مدیران دستگاه‌های اجرایی و معاونان استانداری و دیگر نهادها  تشکر کرد که همکاری مناسبی در کنترل کرونا در قم داشته‌اند.

وی تصریح کرد: از مصوبات مهمی که در ستاد تصویب شد، اجرای طرح بسیج همگانی بود که محدودیت‌های فیزیکی و بعد به دنبال آن محدودیت هوشمند و به همراه محدودیت دو هفته گذشته طرح محله محور با نام سردار شهید قاسم سلیمانی اجرا شد. در این طرح 4 کمیته شکل گرفت تا در کنار بیماریابی و قطع زنجیره انتقال با سرکشی در مناطق کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی و دیگر محلات افراد و خانواده‌های نیازمند حمایت شوند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه ایمنی در برابر کرونا
مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از عدم حضور در تجمعات گفت: با توجه به اینکه اکنون با مشارکت مردم، کسبه و دیگر دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و نظارتی قطعه زنجیره ویروس و رهگیری و رصد فعال بیماری به طور مرتب در حال پیگیری است و با کاهش بستری‌ها و آمار مرگ‌ومیرها روبرو هستیم ولی باید تلاش کنیم این شرایط حفظ شود و نیازمند نگهداری و تثبیت این شرایط هستیم.

وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط باید رسانه‌ها برای ایجاد این دغدغه مندی و پیشگیری از عادی انگاری همکاری کنند و پیوسته مردم را برای استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی اقناع‌سازی کنند، ابراز کرد: افرادی هم که دارای علائم هستند باید خود را قرنطینه کنند تا زنجیره انتقال قطع شود، اکنون شرایط قم نارنجی است و احتمال دارد با عادی انگاری‌ها دوباره به وضعیت قرمز برگردیم.

مدیریت مطلوب استان در زمینه بارندگی‌ها و پیشگیری از سیلاب
اروجی در پاسخ به این سؤال که با وجود بارندگی‌های اخیر در استان ستاد بحران برای پیشگیری از هرگونه سیل احتمالی در چه وضعیتی قرار دارد اظهار داشت: در زمینه بارندگی‌های اخیر ستاد بحران خود را برای وضعیت بارندگی پائیز و زمستان آماده کرده و از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی منسجمی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته در برخی نقاط حادثه‌خیز استان سیلاب داشتیم اما امسال این نقاط حادثه‌خیز شناسایی‌شده است افزود: مجموعه مدیریت استان با توجه به تجربه بارش‌های سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و امیدواریم حوادث گذشته رخ ندهد.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcjvteh.uqetxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما