قم نيوز : نیروگاه سیکل ترکیبی قم علت آلودگی‌های اخیر نیروگاه قم را از کیفیت سوخت مایع اعلام کرد.
نیروگاه سیکل ترکیبی قم: علت آلودگی‌های اخیر نیروگاه کیفیت سوخت مایع بود
نیروگاه سیکل ترکیبی قم: علت آلودگی‌های اخیر نیروگاه کیفیت سوخت مایع بود
به گزارش قم نیوز در پی انتشار گزارش "نیروگاهی در قم که فصل سرما دودزاتر می‌شود/ دود آلایندگی فقط به چشم مردم می‌رود"، نیروگاه سیکل ترکیبی قم ‌در این ارتباط توضیحاتی ارائه کرد.

1 ـ سوخت اصلی نیروگاه، گاز طبیعی می‌باشد که اصولاً آلایندگی نداشته و از آن به عنوان سوخت پاک یاد می‌گردد. ولی علیرغم پیگیری‌های متعدد مدیران نیروگاه، به علت عدم تخصیص سوخت گاز به نیروگاه طی دو ماه اخیر توسط وزارت محترم نفت (شرکت ملی گاز)، از سوخت مایع (گازوئیل)، جهت تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز استان، استفاده می‌گردد که به صورت دود خرمایی رنگ از دودکش واحدهای نیروگاه خارج می شود.  علی هذا با مصرف سوخت گازوئیل نیز، مقادیر NOX-SOX  گازهای خروجی از دودکش ها در محدوده مناسب و نزدیک به مقادیر مرزی می باشد و نیروگاه قم جزو صنایع آلاینده محسوب نمی‌گردد.

2- نتایج اندازه‌گیری آلاینده ها توسط سیستم پایش آنلاین دودکش های نیروگاه و طرح خود اظهاری زیست محیطی در نیروگاه قم موید مطلب فوق بوده و این نیروگاه اولین واحد نیروگاهی در سطح کشور است که به علت نزدیکی به شهر قم، سیستم پایش آنلاین را خریداری و بر روی دودکش های خود نصب کرده است.

همچنین این نیروگاه از نخستین ماه اجرای طرح خوداظهاری زیست محیطی، در این طرح مشارکت کامل، مستمر و جدی داشته که مدارک آن در اداره محیط زیست استان موجود می‌باشد.

3- این نیروگاه دارای گواهینامه صنعت سبز بوده که موید تلاش‌های مدیران و کارکنان نیروگاه در جهت حفظ محیط زیست و پایداری از منابع خدادادی است.

4- به علت انجام مانور اطفاء حریق (دستورالعمل مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری) در روزهای اخیر در نیروگاه، شائبه بالا بودن میزان آلایندگی واحدهای نیروگاه را در برخی از همشهریان ایجاد نموده است که بدینوسیله موضوع فوق اطلاع‌رسانی می‌شود.

5- پیرو بازدیدهای متوالی مسئولین محترم استانی، مقرر شده بود که شورای تامین استان در خصوص تامین حتی الامکان سوخت گاز طبیعی برای مصرف نیروگاه اقدامات لازم را به عمل آورده و استفاده از سوخت مایع توسط نیروگاه را به حداقل برساند. لذا بدینوسیله از شورای تامین استان تقاضا می‌گردد در این خصوص پیگیری لازم تا حصول نتیجه مطلوب همشهریان محترم به عمل آورند.

6- کیفیت سوخت مایع تحویلی از پالایشگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و بر روی شرایط دود خروجی از دودکش‌ها تأثیرگذار می‌باشد. در همین راستا مناسب‌تر است که حتی الامکان، گازوئیل تولیدی در پالایشگاه شازند اراک به نیروگاه قم تخصیص داده شود تا در مواقع لزوم از سوخت مایع پاکتر استفاده شود.

7- وضعیت فضای سبز نیروگاه قم در حال حاضر مناسب است به طوری که در سایت اصلی نیروگاه سیکل ترکیبی قم که 64 هکتار می‌باشد حدود 18 هکتار از آن به فضای سبز اختصاص داده شده که شامل انواع درختان مثمر و غیر مثمر بوده که با اقلیم شهر قم سازگار می باشد. حتی نیروگاه قم در بخشی که خارج از محدوده سایت اصلی می باشد، اقدام به ایجاد یک هکتار فضای سبز نموده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgtw9y.ak9w74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما