قم نيوز : معاون دادستان قم در خصوص ادعای قدیمی کلاه‌برداران تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و مراجعه به عابر بانک برای دریافت جوایز هشدار داد و گفت: با وجود هشدارهای مکرر، در 9 ماه ابتدای سال جاری از 220 شاکی یک میلیارد و دویست میلیون تومان از شهروندان قمی کلاهبرداری تلفنی شده است.
کلاهبرداری میلیاردی با ادعای قدیمی برنده شدن در قرعه کشی
کلاهبرداری میلیاردی با ادعای قدیمی برنده شدن در قرعه کشی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام تحریری با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان‌ها و  نهادهای دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن در تماس با مردم، و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا می‌کنند، اظهار کرد: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آنها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته می‌گیرند.

وی هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک‌ برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در 9 ماهه سال 98 تعداد 340 شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون تومان در استان گزارش شده است و در 9 ماهه سال 99، از تعداد 220 شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.

معاون دادستان قم در خصوص شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده شده است که کلاهبرداران از ارگان‌های مختلف به بهانه‌هایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشته‌های فرهنگی ورزشی و زیرپوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آنها را دریافت می‌کنند.

تحریری افزود: در این پرونده‌ها، مالباختگان اظهار می‌دارند که اعلام اطلاعات شخصی از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهمهمه که در ظاهر اپراتورهای مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد شده و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب عدم هوشیاری شده است.

وی تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلوزیون به نمایش در می‌آورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی می‌کنند.

معاون دادستان قم با بیان اینکه اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس می‌شوند گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پرونده‌ها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند که از زندان با مالباختگان تماس می‌گرفتند.

وی افزود: به طور معمول در این کلاهبرداری‌ها کارت‌های بانکی از افراد معتاد خریداری می‌شود و یا اینکه در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده است و یا اینکه حساب‌ها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح شده و مربوط به متهمان اصلی نیست.

این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و بیان کرد: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارت‌های بانکی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfjjd1.w6djtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما