قم نيوز : دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های حوزوی مطرح کشور، همکاری‌های بین‌المللی آموزشی خود را با حوزه‌های علمیه خارج از کشور آغاز کرد.
همکاری آموزشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با حوزه‌های علمیه خارج از کشور آغاز شد
همکاری آموزشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با حوزه‌های علمیه خارج از کشور آغاز شد
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس الله مریجی اظهار داشت: مرحله جدیدی از همکاری‌های  بیشتر این دانشگاه، با حوزه علمیه نجف و موسسه نورالبصائر تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری در عراق با محوریت کتاب "جهان‌های اجتماعی" از استاد حمید پارسانیا برای آموزش فضلای درس خارج و سطوح عالی حوزه‌های علمیه عرب‌زبان در کشورهای عربی از‌جمله عراق، لبنان، بحرین و پاکستان با همکاری روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و تولیدشده است.

وی افزود: این کتاب شامل 42 فصل است که هر فصل آن در قالب یک فیلم آموزشی بین 20 تا 40 دقیقه‌‌ای به زبان عربی توسط هادی ساجدی از استادان و رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌باقرالعلوم(ع) تدریس و در سامانه‌های آموزشی موسسه نورالبصائر با عنوان "العوالم‌الاجتماعیه"  از سوی موسسه دارالمعارف‌الحکمیه لبنان ترجمه و منتشرشده است.

مریجی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام آمادگی برای همکاری بیشتر آموزشی با حوزه‌های علمیه کشورهای خارجی تصریح کرد: تعامل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌المللی درواقع ادامه راهی است که حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته و تلاش کرده‌اند به سمت علم مدرن رفته و بازخوانی انتقادی در حوزه علوم انسانی داشته باشند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی که این دانشگاه‌ می‌تواند با حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه‌های علمیه کشور عراق تعامل داشته باشد، همکاری بیشتر با مراکز علمی حوزوی این کشور در راستای ارتقاء مباحث جدید علمی رایج در دنیای معاصر شوند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی سالها است در حوزه علمیه قم رخ‌داده، این است که رشته‌هایی که درگذشته در حوزه‌های علمیه به آن‌ها پرداخته می‌شده و به دلیل سیطره علم غربی و فشارهای سیاسی قبل از انقلاب به حاشیه رفته‌اند، بار دیگر در زمره دروس اصلی و به‌عنوان رشته‌های فراگیر موردتوجه و اهتمام ویژه قرارگرفته‌اند که ازجمله این موارد می‌توان به علوم طبیعی، نجوم، طب، علوم مرتبط با پزشکی در قالب فقه‌های مضاف و فلسفه‌های مضاف اشاره کرد.

سید هادی ساجدی رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، اظهار داشت: کمکی که این دانشگاه به حوزه‌های علمیه می‌تواند داشته باشد، این است که این مراکز علمی حوزوی بیش‌ازپیش با فضای علم مدرن و جدید همانند جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، علوم انسانی و طبیعی آشنا شوند.

وی افزود: همچنین اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با ظرفیت‌های علمی موجود آماده است، به حوزه‌های علمیه خارج از کشور کمک کند تا دیدگاه‌های جدید را با نگاه انتقادی دنبال کرده و خروجی علمی متناسب با آن تولید، کنند.

رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین به همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حوزه نجف اشاره کرد و گفت: همکاری این دانشگاه با موسسه نورالبصایر نجف، که تحت اشراف دفتر مقام معظم رهبری در عراق فعالیت می‌کند، این است که کمک شود تا به طلاب دروس خارج و سطح عالی حوزه‌های علمیه نجف، رشته‌ها و دروس علوم انسانی جدید ارائه و آن‌ها نیز با فضای علمی معاصر دنیا بیش‌ازپیش آشنا شوند.

ساجدی همچنین به فعالیت‌های علمی برخی از حوزه‌های علمیه همانند لبنان و برخی حوزه‌های علمیه شمال آفریقا نیز اشاره کرد و افزود: این مراکز علمی با توجه به اینکه مواجهه بیشتری با جهان مدرن داشتند به سمت علوم مدرن رفته‌اند، اما آن‌ها نیز درخطر فرو غلتیدن در ادبیات دنیای مدرن هستند که از این نظر، ارتباط حوزه علمیه قم و دانشگاه‌باقرالعلوم(ع) با این حوزه‌های علمیه که در تعامل با علم مدرن هستند، می‌تواند برای جلوگیری از اینکه به اندیشه‌های مدرن، نسبی‌گرایی و یا روشنفکری‌های متفاوت و دور از اسلامی گرفتار شوند کمک ‌کند.

وی تصریح کرد: این دانشگاه به‌عنوان یکی از مراکز علمی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی، نگاه ویژه‌ای  به آموزش‌های علوم مدرن در عرصه‌های مختلف دارد و می‌تواند در عرصه آموزشی همکاری مناسب با مراکز مختلف علمی خارج از کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه داشته باشد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbwwb9.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما