قم نيوز : گروه استان‌ها ـ مسئولان از تزریق ۲۰۰ تن مرغ منجمد برای ساماندهی بازار مرغ در استان در روزهای آخر سال خبر می‌دهند ولی هم چنان صف‌های مرغ ادامه دارد.
سرگردانی مردم قم برای تهیه ۲ عدد مرغ دولتی /‌صف کرونای انگلیسی این روزها شلوغ است
سرگردانی مردم قم برای تهیه ۲ عدد مرغ دولتی /‌صف کرونای انگلیسی این روزها شلوغ است
 به گزارش قم نیوز درحالی‌که مردم خود را برای خریدهای شب عید آماده می‌کنند هنوز بازار مرغ مصرفی مردم را سرگردان کرده است ماجرای مرغ دولتی از زمانی شروع شد که گرانی نهاده‌ها باعث کاهش تولید مرغ از سوی مرغداران شد و این وسط مرغداران را گرفتار دلالان و بازار سیاه کرد و کاهش تولید مرغ و از طرفی افزایش مصرف مرغ دلائل مسئولان برای آشفته‌بازار می‌باشد.

در کنار هشدار دست‌اندرکاران سلامت از حضور در هرگونه شلوغی و اجتماع وجود صف‌های طولانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر قم و یا مغازه‌هایی که درزمینهٔ توزیع مرغ با نرخ دولتی فعالیت دارند آن‌هم در شرایطی که کرونای انگلیسی و جهش‌یافته این روزها سلامت مردم را به خطر انداخته این شرایط نگران‌کننده است.

مسئولان ستاد تنظیم بازار و مسئولان بازار مرغ مصرفی استان هم‌پشت تریبون‌ها علت صف‌های طولانی این روزهای مرغ را تغییر مصرف بازار مرغ به سمت رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی و هم‌چنین کاهش تولید مرغ عنوان می‌کنند در مقابل هم مردم از عدم نظارت بر بازار مرغ و آشفتگی آن گلایه‌مند هستند.
  
از این‌که برای گرفتن دوعددو بعضاً یک مرغ با نرخ دولتی که قیمت آن 20 هزار و 400 تومان تصویب‌شده باید صف‌های طولانی‌مدت را تحمل کنند اگر حوصله صف را هم نداشته باشند باید مرغ مصرفی خود را باقیمت آزاد و دو برابر نرخ دولتی از بازار آزاد که به‌مراتب بیشتر از مرغ دولتی در بازار یافت می‌شود تأمین کنند.

مردم هم از مسئولانی می‌پرسند کرونا بگیریم یا مرغ دولتی تهیه کنیم؟ مگر ویروس کرونا در صف مرغ وجود ندارد؟ چرا با توجه به درگیری چند وزارتخانه هنوز بازار مرغ در روزهای پایانی سال آشفته است؟

 صف‌های طولانی که طعم کرونا دارد

یک بانوی 60 ساله قمی می‌گوید: از ساعت 7 صبح تاکنون در این فروشگاه منتظر رسیدن مرغ دولتی هستم ولی هنوز خبری از مرغ نیست دیروز به این فروشگاه رفتم گفتند مرغ ساعت 8 می‌رسد ولی ساعت را نگاه کنید ساعت 10 شده و هنوز خبری از مرغ نیست مگر وقت و زمان مردم ارزش ندارد حداقل یک‌زمان مشخصی را اعلام کنند تا مردم سرگردان نباشند.

ریحانه سادات محمدی می‌افزاید: درست در شرایطی که با بحران کرونا دست وپنچه نرم می‌کنیم باید در صف‌های طولانی و خطرناکی باید بایستیم خیلی‌ها هم کودکی به بغل در صف ایستاده‌اند که هم برای خود و هم کودکان آن‌ها خطرناک است آیا انصاف است برای یک مرغ دولتی این‌همه صف طولانی تشکیل شود؟

به گفته وی؛ مردم باید هم نگران جان و سلامت خود باشند و هم نگران سبد مصرفی خود گرانی مرغ چه ارتباطی به تحریم دارد این بازار نیاز به تدبیر و نظارت بیشتر دارد قبول داریم کشور و دولت در شرایط دشواری قرار دارد ولی قطع کردن دست سودجویان و دلالان خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

این فروشگاه معتبر را رها و به سمت یک مرغ فروشی در ابتدای میانه چهارراه بازار به سمت خیابان ساحلی می‌روم از دور انبوه جمعیت توجهم را به خود جلب می‌کند درحالی‌که این مغازه توزیع مرغ دولتی بسیار کوچک است صف طولانی کل این خیابان را گرفته و حتی گاهی با دعوای مردمی هم روبرو است.

با یکی از شهروندان که در صف ایستاده گفت‌وگو می‌کنم او خود را علی بیگدلی معرفی می‌کند و عنوان می‌کند: دیروز مرغ ساعت 11 ظهر رسید و خبردادند که امروز مرغ توزیعی ساعت 8 صبح می‌رسد ولی محدود افرادی به مرغ دست یافتند و آن‌هایی که ساعت‌ها در صف بودند چیزی به دست نیاوردند.

وی می‌افزاید: چرا باید بازار مرغ این‌چنین باشد یعنی دست دلالان به بازار مرغ هم رسید؟ چرا با مردم باصداقت صحبت نمی‌شود که دلیل این مشکلات چیست؟ افراد میان‌سال چه گناهی کردند که در این شرایط و باوجود کرونا در صف‌های طولانی بایستند.

 وقتی مرغ از قفس مصرف خانوار در شب عید پر می‌کشد

علیرضا متقی که نان‌آور یک خانواده 7نفره است و سبد مصرف پروتئینی آن‌ها از گوشت قرمز هم بیشتر است وی بیان می‌کند: مصرف مرغ ما بیشتر از گوشت قرمز است گوشت قرمز بسیار گران است و ما توان تهیه آن را نداریم و شاید تنها ماهیانه آن را مصرف کنیم اما برخی مواقع حوصله چنین صف‌هایی را ندارم و مرغ از سبد مصرف ما حذف می‌شود با این مشکلات به نظر مرغ از سبد مصرفی شب عید خانواده من و بیشتر خانواده‌های کم برخوردار حذف شود .

به گفته وی؛ در شرایط گرانی و تورم کنونی باید فکری برای بازار مرغ شود درحالی‌که مرغ آزاد در بازار فراوان است اما مرغ دولتی نایاب و برای تهیه آن باید صف‌های طولانی بایستیم .

برای بررسی بیشتر چالش و آشفتگی بازار مرغ به سمت سازمان صمت روانه می‌شوم طبق گفته رئیس سازمان صمت قرار است با تزریق مرغ منجمد مشکلات بازار مرغ برطرف شود.

 مرغ مصرفی استان؛ تولید قم و دیگر استان‌ها است

رئیس سازمان صنعت؛معدن و تجارت استان می‌گوید: مرغ در بازار استان تأمین است که بخشی از آن تولیدی استان و یا از دیگر استان‌های دیگر وارد بازار استان می‌شود ولی با توجه به این‌که مرغ مصرفی قم بین 60 تا 70 تن است سرانه مصرف استان تا 100 تن افزایش‌یافته است و لذا کمبودهای موجود باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است هم‌چنین تفاوت بین قیمت تمام‌شده بازار آزاد و نرخ دولتی هم باعث این آشفتگی در بازار شده است.

محمود سیجانی می‌افزاید: قرار است 200 تن مرغ منجمد وارد بازار مرغ مصرفی قم شود و امید می‌رود در آینده این مشکل برطرف شود برای مازاد مصرفی مرغ شهروندان در حال رایزنی با چند استان هستیم تا مازاد بر مصرف استان مرغ تأمین و توزیع شود.

با مصاحبه‌های میدانی با چند تولیدکننده و مرغ داری به نتیجه می‌رسیم که این مرغداران در دام بازار سیاه برای تهیه نهاده افتاده و ناچار هستند که برای ادامه فعالیت مرغداری یا نهاده را باقیمت دو برابری از قیمت بازار تهیه و یا تولید خود را کاهش دهند.

  توزیع روزانه 60 تن گوشت مرغ  

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری قم می‌گوید:مرغ مصرفی در استان با نرخ 20400 تومان ر سطح استان روزانه بین 60 تن در 300 فروشگاه معتبر و بزرگ استان توزیع می‌شود.

مهرداد غضنفری می‌افزاید: مقرر شد مرغ در بازار به‌طور کامل توزیع و فروش برسد و از فروش قطعه‌بندی مرغ جلوگیری شود مرغ باید با نرخ 20 هزار و 400 تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد و عرضه آن خارج از این قیمت؛ تخلف است برخی فروشندگان گوشت مرغ اقدام به قطعه‌بندی آن می‌کنند و به همین دلیل شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم و قرار است برای حل مشکلات بازار مرغ منجمد وارد بازار شود.
انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcgtw9y.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما