سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : 95801

ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص یافته به کرونا در قم پر شد

قم نيوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تشریح وضعیت فعلی استان قم در شیوه ویروس کرونا اظهار داشت: متاسفانه وضعیت خوبی نداریم و پیامی که در جهش اخیر و خیزش وجود داشت این بود که ویروس بسیار هوشمند است و نباید به وضعیت به فعلی اعتماد و در رعایت پروتکل‌ها تعلل کنیم.
ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص یافته به کرونا در قم پر شد
ظرفیت بیمارستان‌های اختصاص یافته به کرونا در قم پر شد
به گزارش قم نیوز محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: باید تا زمانی که واکسیناسیون کامل شود در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری داشته باشیم، تا چند روز قبل، قم جزء آخرین‌ها در بستری و فوتی‌ها بود که متاسفانه آزاد کردن دور‌همی و مسافرت و ورود چند میلیون خودرو در استان‌ها، انواع ویروس‌های جهش یافته را در سطح کشور چرخاند.

وی با بیان اینکه این ویروس‌ها رشد پیدا کرده و کل کشور با خیزش مواجه است و قم از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص اینکه قم، مرکز مواصلات 17 استان است، گفت: بعد از مسافرت‌ها، شاهد خیزش و رشد جدید ویروس در قم هستیم و در حال حاضر ظرفیت مراکز امیرالمومنین(ع) کامل است و بیمارستان کامکار نیز 80 بیمار دارد و ظرف سه روز این بیمارستان پر شد.

اختصاص سومین بیمارستان برای بیماران کرونا   
قدیر تصریح کرد: ویروس جهش یافته است و قدرت بالایی دارد و در چند روز اخیر، بیمارستان کامکار را برای پذیرش بیماران سریع آماده کردیم و قرار شد بیمارستان فرقانی نیز به عنوان سومین مرکز کرونایی مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: باید در کمال آمادگی باشیم، اگر افزایش آسانسوری در شیوع ویروس اتفاق بیفتد، مردم دچار آسیب می‌شوند، چرا که شیب صعودی وحشتناکی در شیوع کرونا داریم و باید بیش از این مراقب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ویروس ووهان همراه با شیب ابتلا و بستری به صورت پلکانی بود و سال 99 تعداد بستری از 40 به 50 نفر می‌رسید و قدرت سرایت زیادی نداشت، اما شیب ابتلای این ویروس، آسانسوری است و روز قبل 90 نفر بستری داشتیم.

قدیر ادامه داد: این‌ها، از خصوصیات ویروس انگلیسی است که سبب می‌شود کار سخت شود، در حالی که کمتر از 5 بیمار بدحال داشتیم، امروز بیش از 40 بیمار بدحال داریم و نگران هستیم آمار مرگ و میر بالا رود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مناسبی نداریم و در شرایط نارنجی به سر می‌بریم و ممکن است به وضعیت قرمز برسیم اضافه کرد:  در حال حاضر سه سد در برابر کرونا داریم، سد نخست، رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات است.

 تلاش برای عدم حضور مردم در بیمارستان‌ها 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز کرد: این سد مقداری شکسته شد؛ سد دوم مراکز منتخب بهداشتی و درمانگاهها هستند که باید مریض‌های  بیماران خفیف تا متوسط شناسایی شوند و این مراکز تقویت شود.
وی با بیان اینکه سد نهایی بیمارستان است، عنوان کرد: نباید کاری کنیم که پای شهروندان به بیمارستان کشیده شود، در این باره باید مراکز منتخب را افزایش دهیم.

قدیر تصریح کرد: تعداد تست‌ها در 14 فرودین، یک هزار و 580 مورد بود که اصلا سابقه نداشت و کمتر از 200 مورد گزارش می‌شد، نسبت به سایر استان‌ها، پیک در قم دیرتر زده شده و برخی از استان‌ها وارد پیک چهارم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معاونت بهداشت و همراهی  نبودند پیک سوم در قم زودتر زده می‌شد، برخی استان ها وارد پیک چهارم شدند و اگر با این وضع ادامه پیدا کند وارد پیک سوم می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد علائم بیماری اظهار داشت: قدرت سرایت و انتقال بیماری بسیار زیاد شده که از خصوصیات ویروس جهش یافته است، اگر در جمع 8 نفره قبلا 20 تا 30 درصد افراد درگیر می‌شدند، امروز 80 درصد درگیر می‌شوند و اکثرا افراد به صورت خانوادگی مبتلا می‌شوند.

وی گفت: ویروس جهش یافته، سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند و در این میان افراد پرخطر و دارای بیماری زمین‌ ای و سن بالا، بیشتر مستعد آسیب هستند.

انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdccs4qo.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما