قم نيوز : این روزها وضعیت پوشاک و البسه با تبلیغات فضای مجازی و ماهواره‌ها در حال رنگ باختن از فرهنگ ایرانی-اسلامی است و در این‌ بین متدینین بیشترین آسیب را در حوزه تهیه این اقلام در حال تحمل هستند.
تحمیل مدگرایی به جامعه ایرانی
تحمیل مدگرایی به جامعه ایرانی
به گزارش قم نیوز بازار لباس ایران در چند سال اخیر آن‌قدر شکل متفاوتی به خود گرفته است که گاه دستیابی به یک لباس مناسب معضلی برای افراد معتقد به پوشش اسلامی شده است.پوشاک‌هایی که کمتر می‌شود به‌عنوان پوشش روی آن‌ها حساب باز کرد و برعکس بیشتر شبیه ویترینی برای به نمایش گذاشتن افراد محسوب می‌شوند.

شهر قم هم علیرغم جایگاه مذهبی و فرهنگی خاص خود، از این آسیب در امان نمانده است و گلایه‌هایی به پوشاک‌های موجود در مغازه‌ها و پاساژهای قم از سمت دستگاه‌های متولی امر ترویج حجاب و مردم دین‌دار آن شده است.

هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که لباس‌های این‌چنینی روزی آن‌قدر مورد استقبال مردم قرار گیرد که فروشندگان هم ترجیحشان فروش این‌گونه اجناس باشد؛ تا جایی که وقتی از آن‌ها سراغ لباسی با پوشش مناسب را می‌گیری با جواب‌های سربالای آن‌ها مواجه شوی.

محمدی یکی از فروشندگان مانتو این شهر می‌گوید: اکثریت مردم از مانتوهای جلوباز استقبال می‌کنند و این‌گونه مانتوها زودتر به فروش می‌رسند و من هم مجبورم مطابق با نوع سلیقه و تقاضای مشتریان جنس بیاورم.

 الگوگیری فرهنگ پوشش لباس از فضای مجازی و ماهواره 
وی با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ از استفاده از پوشاک با تبعیت به‌ویژه از فضاهای مجازی و ماهواره‌ها به سمت پوشش غربی در حرکت است، تصریح کرد: افراد متدین در قم متأسفانه مغازه‌های انگشت‌شماری برای خرید لباس‌ها ایرانی اسلامی دارند که در این زمینه به نظر کوتاهی برخی از دستگاه‌ها به‌شدت احساس می‌شود.

اگرچه وضعیت حجاب در شهر قم نسبت به سایر نقاط کشور وضعیت مطلوب‌تری دارد، اما همچنان با آنچه برای جایگاه این شهر تعریف‌شده فاصله‌های زیادی گرفته است و از سوی دیگر موقعیت خاص قم از نظر فرهنگی و مذهبی و اجتماعی سبب شده این شهر بیشتر از سایر استان‌ها زیر ذره‌بین معاندین قرار گیرد.

امام‌جمعه قم نیز در این راستا در اواخر سال 98 و در دیدار با آیت‌الله محمد یزدی رئیس فقید شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تشکیل قرارگاه 19 دی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم اظهار داشت: ایشان نسبت به وضعیت قم ابراز نگرانی کرده و خطاب به بزرگان و جوانان قم فرمودند که نباید اجازه دهیم قم از وضع انقلابی و دینی خود خارج شود.

آیت‌الله سید محمد سعیدی در ادامه افزود: برخی نمی‌خواهند قم حرم اهل‌بیت(ع) باشد، و با وجود تلاش مخالفان قم، ما تلاش کرده‌ایم تا این شهر را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

این‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌های مستمر ارگان‌های مختلف برای پیشگیری از بدحجابی در قم ادامه دارد و اگر این کوشش‌ها نبود شاید روند رشد بدحجابی در این شهر سرعت بیشتری به خود می‌گرفت.

 انتقاد از لباس‌های واردشده و فاصله با فرهنگ قم 
در همین راستا جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برخی از مردم با الگوبرداری از فضای مجازی به پوشش‌های خلاف دین روی آورده‌اند و متأسفانه پوشاکی که وارد قم می‌شود مطابق با موازین شرعی و جایگاه این شهر نیست.

سیدمحمد تقی حسینی با ابراز نگرانی نسبت به مسئله بدحجابی در استان قم، عفاف و حجاب را بسیار مهم و جزو ضروریات دین و قوانین جمهوری اسلامی دانست و بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب توسط رسانه‌ها و مردم در کنار سایر دستگاه‌های متولی تأکید کرد.

وی حضور و دغدغه مندی گروه‌های مردمی و آمران و ناهیان را مهم‌ترین دلیل وضعیت بهتر این شهر نسبت به سایر نقاط کشور دانست و ابراز کرد: اگرچه بدحجابی در قم نسبت به سایر استان‌ها کمتر دیده می‌شود اما اگر از امر به معروف و نهی از منکر غافل شویم ممکن است به‌زودی از سایر نقاط کشور سبقت بگیریم.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم با اشاره به اظهار نگرانی مقام معظم رهبری درچندسال گذشته نسبت به مسئله حجاب در قم تصریح کرد: ستاد امر به معروف استان از سایر ارگان‌های متولی این امر مطالبه داشته و بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت و با تشکیل و آموزش گروه‌های مردمی در سطح شهر، اقدام به تذکر لسانی برای رعایت حجاب می‌نماید.

وی این امر ستاد را تا حدودی مؤثر در پیشگیری از بدحجابی در قم دانست، اما ورود مردم و عدم بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به بدحجابی را از بالاترین و مؤثرترین وظایف آن‌ها اعلام کرد و گفت: اگر روی بی‌تفاوتی خط بطلان کشیده شود و با عبارات خوب و به‌طورصحیح از جانب مردم تذکراتی به هنجارشکنان داده شود وضعیت مطلوب‌تری خواهیم داشت.

حسینی همچنین به نقش مؤثر رسانه‌ها در جلوگیری از بدحجابی اشاره و عنوان کرد: رسانه‌ها گاهی در این امر کم‌کاری می‌کنند، اما اگر دست‌به‌دست هم دهیم می‌توانیم مانع ترویج بدحجابی در قم شویم.

 لزوم شناسایی دقیق رواج بدحجابی در قم 
جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم، فضای مجازی را در ترویج بدحجابی بسیار مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: دلایل رواج بدحجابی در قم باید به‌طور دقیق بررسی شود.

وی اضافه کرد: نحوه پوشش و پوشاکی که وارد این شهر می‌شود متناسب با شأن و جایگاه قم نیست لذا در این زمینه با اصناف و اتحادیه پوشاک استان جلساتی برگزار کردیم و از آن‌ها نظارت بیشتر بر این امر را خواستار‌ شدیم.

حسینی در پایان بر احیای امر به معروف و نهی از منکر، توجه به ضروری بودن حجاب و عدم بی‌تفاوتی نسبت به مسئله حجاب تأکید کرد.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcevv8o.jh8nni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما