چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب : 96171

گنبد نمکی قم یکی از زیباترین گنبدهای جهان

قم نيوز : یک مدرس گردشگری و پژوهشگر باستان شناسی گفت: گنبد نمکی در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و یکی از بهترین نمونه‌های گنبدهای متقارن ایران و جهان محسوب می‌شود.
گنبد نمکی قم یکی از زیباترین گنبدهای جهان
گنبد نمکی قم یکی از زیباترین گنبدهای جهان
به گزارش قم نیوز حسین صادقی با بیان اینکه گنبد نمکی به عنوان یکی از پدیده‌های گردشگری، زمین شناسی و جاذبه گردشگری رسوبی است که حدود ۶۰ میلیون سال قدمت و ۹ کیلومتر مربع مساحت و ۳ هزار و ۷۱ متر ارتفاع دارد، گفت: گنبد نمکی قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و یکی از بهترین نمونه‌های گنبدهای متقارن ایران و جهان محسوب می‌شود که لایه‌های به رنگ‌های سفید، کرم قهوه‌ای، بنفش و قرمز دیده می‌شوند.

مدرس گردشگری و پژوهشگر باستان شناسی با اشاره به اینکه این جاذبه گردشگری حاصل چین‌خوردگی‌های زمین‌شناختی ناشی از فشار دائمی به لایه‌های نمک در طی هزاران سال شکل گرفته است که وجود مناظر و چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد در این گنبدها سبب جذب توریست داخلی و خارجی گردیده است، افزود: درون گنبد نمکی وجود دریاچه نمکی زیبا و منحصر به فرد است که در فصول گرم سال به علت تبخیر شدید بخش سطحی آن به غیر از بخش عمیق‌تر آن کاملاً خشک و نمکین می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان از بلورها و سنگ‌های درون گنبد نمکی برای کارهای هنری (درست کردن سنگ‌های بلوری برای شب خواب‌ها) و ایجاد کارآفرینی برای افراد استفاده می‌کنند، ادامه داد: نمک زارهای موجود به صورت کفه های نمکی اطراف گنبد را احاطه کرده و در مسیرهای منتهی به گنبد نمکی می‌توان اشکال چند ضلعی (پلی گون) ایجاد شده توسط نمک را مشاهده کرد.

صادقی افزود: گنبد نمکی قم بدون سنگ پوش بوده و یکی از بهترین نمونه‌های گنبدهای متقارن ایران و جهان محسوب می‌شود.

وی با ابراز گلایه از وجود شهرک‌های صنعتی دام شهر گنبد نمکی ادامه داد: وجود شهرک‌های صنعتی دامشهر در نزدیکی گنبد برای گردشگران ناخوشایند است؛ چرا که بوهای نامطبوع و در بعضی مواقع وجود انبوه حشراتی مانند مگس که حاصل دفن نادرست دام است آزار توریست‌ها را در پی دارد.

مدرس گردشگری و پژوهشگر باستان شناسی با تاکید بر اینکه عدم تبلیغ کافی و عدم انجام پروژه‌ای امکان سنجی گردشکری در گنبد نمکی منجر به عدم بهره برداری مناسب و توسعه‌ی گردشگری در منطقه شده است، گفت: امید است که تمام مسئولین امر، فعالیت‌های مؤثر جهت امکان سنجی و حفظ و نگهداری این پدیده گردشگری را به عمل آورند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdff0n.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما