دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : 96305

کلانشهری که با دو چالش مهم دست‌وپنجه نرم می‌کند

قم نيوز : معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: تحریم و بحران کرونا پروژه‌های عمرانی قم را متوقف نکرد ولی مسائل حقوقی باعث توقف چند پروژه شد.
کلانشهری که با دو چالش مهم دست‌وپنجه نرم می‌کند / از پروژه فرودگاه و متروی قم چه خبر؟
کلانشهری که با دو چالش مهم دست‌وپنجه نرم می‌کند / از پروژه فرودگاه و متروی قم چه خبر؟
به گزارش قم نیوز استان قم از کلان‌شهرهای مهم کشور و دومین شهر مقصد گردشگری زیارتی و مذهبی کشور به شمار می‌رود هرچند توسعه و عمران در این شهر طی سالهای اخیر با رشد خوبی همراه بوده و درزمینهٔ های مختلف عمرانی؛ زیرساخت‌های گردشگری و هم‌چنین فضای سبز و رفاهی و تفریحی برنامه‌ها و اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی با ظرفیت‌های بالای قم قابل قیاس نیست.

قم مقصد سالانه 30 میلیون گردشگر ایرانی و خارجی است و در محور مواصلاتی 17 استان و شاهراه ارتباطی مهم کشور به شمار می‌رود در شهری که سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی باید زیرساخت‌های مهم گردشگری موردتوجه قرار گیرد تا ماندگاری مسافر در شهر مقدس قم افزایش یابد چراکه بیشتر مسافران  زائران استان تنها چند ساعت و یا یک شبانه‌روز در قم حضور دارند.

شهر قم جزو کلان‌شهرهای مهم کشور است ولی چندین سالی است که با چالش نبود فرودگاه ؛ مترو دست‌وپنجه نرم می‌کند پروژه‌های نیمه‌تمام دیگری هم در استان وجود دارند که اگر مورد بهره‌برداری قرار گیرند می‌توانند در توسعه اقتصادی و درآمدزایی نقش مهمی ایفا کنند مانند ایجاد راه دسترسی برای نمایشگاه دائمی قم و پروژه اتصال شهرک صنعتی مهم سلفچگان به راه‌آهن سراسری که نقطه عطفی در حوزه اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

 افتتاح 423 پروژه مهم عمرانی زیر سایه بحران تحریم و کرونا 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در طول یک سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته با توجه به بحران تحریم و محدودیت‌های منابع مالی و هم‌چنین سایه شوم کرونا 423 طرح عمرانی را در استان بااعتبار یک هزار میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال‌زایی 3 هزار و 338 نفر اجرا کنیم.

محسن بهشتی افزود: علی‌رغم مشکلات و چالش‌های بحران تحریم هیچ طرح عمرانی در استان به دلیل کمبود منابع مالی متوقف نشده و اگر هم چند طرح و یا پروژه عمرانی معطل‌مانده تنها به خاطر مسائل حقوقی بوده است هم‌چنین در سال گذشته 68 پروژه عمرانی در قم کلنگ زنی شده که طی هفته دولت و دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

وی عنوان کرد: بیشتر پروژه‌های اجراشده قم در حوزه زیربنایی باهدف ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه تولید و صنعت بوده است.

 بحران کرونا؛ نگاه مسئولان را به بخش سلامت بیشتر معطوف کرد 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از گزارش خود بیان کرد: هرچند از سال 93 نگاه مسئولان به سمت بخش سلامت بیشتر موردتوجه قرار گرفت اما بحران کرونا این توجه را بیشتر کرد تا جایی که تصمیم گرفته شد تا تخت‌های درمانی استان در بحران کرونایی بیشتر ارتقا یابد.

بهشتی عنوان کرد: درحالی‌که بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) که مشکلات مالی داشت و نیمه‌تمام بود در بحران کرونا با پیگیری‌های صورت گرفته سال گذشته افتتاح و در خدمت شهروندان و بیماران کرونایی قرار گرفت بیمارستان مادر که در منطقه پردیسان قرار دارد در آینده نزدیک هم به بهره‌برداری می‌رسد هم‌چنین پروژه‌های درمانی و بهداشت دیگری در استان با پیگیری مسئولان در حال پیگیری است تا بازمان اندکی و سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسند.

 سال 99 سال افتتاح پروژه‌های مهم و استراتژیک برای قم 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه‌های بسیار مهم استان که سال گذشته افتتاح و یا کلنگ زنی شد اشاره و گفت: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب قم تا پایان سال جاری، صورت می‌گیرد در شرایط کنونی امکان تصفیه 5/4 مترمکعب آب بر ثانیه از سرشاخه‌های رود دز فراهم است و با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب قم در فصل تابستان با کمبود آب تصفیه‌شده روبه‌رو نخواهیم شد.

بهشتی بیان کرد: کلنگ زنی پروژه کمربندی جدید قم و اخذ مجوز فاز اول جاده پردیسان به ورجان، دو پروژه شاخص قم در حوزه راه در سال 99 بود؛ هم‌چنین مجوز احداث راه دسترسی آسان و مطلوب برای نمایشگاه دائمی از آزادراه قم؛تهران اخذشده و این پروژه که چندین سال نیمه‌تمام بود تا پایان خردادماه به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول در ادامه گزارش خود به تأثیر منفی بحران کرون بر بخش گردشگری قم اشاره و عنوان کرد: پس از پایان بحران کرونا توجه بیشتری به بخش گردشگری استان خواهد شد و از ارتقای سطح کیفی و کمی این بخش حمایت به عمل می‌کنیم.

به گفته وی؛ با عبور کمربندی جدید قم از کنار شهرک صنعتی شکوهیه می‌تواند زمینه مطلوبی برای رشد و توسعه صنعت در قم داشته باشد.

 همت شهرداری برای افتتاح پروژه‌های مهم شهری درقم 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به پروژه‌های شهری که از سوی شهرداری قم افتتاح شد هم اشاره و بیان کرد: در حوزه فضای سبز پروژه‌های بزرگی در سال گذشته افتتاح شد هم‌چنین برای رفاه و تفریح شهروندان باغ پرندگان به بهره‌برداری رسید هرچند با مشکلاتی روبرو شد در حال پیگیری و بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی این باغ هستیم هم‌چنین در حوزه حمل‌ونقل نیز تقاطع ولی‌عصر(عج) در حدفاصل مسجد مقدس جمکران زیر بار ترافیک رفته است.

بهشتی افزود: در بخش دهیاری و روستاهای قم نیز با اجرای طرح‌های هادی و بهبود زیرساخت‌ها انتظار می‌رود روند مهاجرت معکوس در قم شتاب بیشتری بگیرد.

  هیچ کلان‌شهری بدون متر و فرودگاه معنی پیدا نمی‌کند  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از گزارش خود بابیان این‌که هیچ کلان‌شهری بدون وجود فرودگاه و متروی شهری معنی پیدا نمی‌کند گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ کلان‌شهری بدون فرودگاه و متروی شهری تعریف نمی‌شود و امید می‌رود با افتتاح از خط مترو شاهد بهبود روند توسعه استان باشیم.

بهشتی افزود: فاز نخست خط یک مترو قم در قالب سه ایستگاه در خردادماه سال جاری افتتاح خواهد شد و تا آماده شدن واگن‌های قطار شهری قم از دو رام از قطار شهری مشهد استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: اعتبارات لازم برای پروژه اتصال راه‌آهن سراسر به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان پیش‌بینی‌شده ‌و طرح اتصال شهرک صنعتی شکوهیه به راه‌آهن سراسری نیز در دستور کار قرارگرفته است.

گفتنی است؛ استان قم در پیشبرد طرح مسکن ملی جزء سه برتر کشور در سال گذشته انتخاب‌شده است و 560 هکتار از اراضی ملی قم در شهرک پردیسان نیز برای تکمیل طرح ملی مسکن اختصاص‌یافته در حوزه معدنی هم اتفاقات خوبی رخ‌داده و دو منطقه مستعد برای استخراج  اکتشاف طلا در استان شناسایی‌شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccp1qo.2bqex8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما