دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : 96495

چرا امیرالمومنین ابوالاسود دوئلی را از کار برکنار کرد ؟

قم نيوز : استاد حوزه علمیه مدارا با مردم را از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت علوی برشمرد و گفت: افرادی که می خواهند رئیس جمهور باشند باید از حال کارگر و فقیر جامعه با خبر باشند و بدانند که جوانان دردشان چیست و چه مشکلاتی دارند.
چرا امیرالمومنین ابوالاسود دوئلی را از کار برکنار کرد ؟
چرا امیرالمومنین ابوالاسود دوئلی را از کار برکنار کرد ؟
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی رسانه ای حرم مطهر بانوی کرامت در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) اظهار کرد: ده‌ها آیه قرآن مستقیم و غیرمستقیم به شخصیت والای حضرت علی علیه السلام پرداخته است و سخنان زیادی نه فقط از شیعیان بلکه از دانشمندان اهل سنت و حتی غیرمسلمان در مورد ایشان نقل شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر آیات و روایات فراوان، سیره حضرت هم شخصیت ایشان را معرفی می کند، گفت: ما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و باید نکاتی که امیرالمؤمنین(ع) در حوزه حکومت داری عمل می کردند را مورد نظر داشته باشیم و سعی کنیم که بر اساس آموزه های قران و نهج البلاغه عمل کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه افراد اگر این نکات را در خود می بینند وارد بحث انتخابات بشوند و آخرت خود را به خطر بیندازند، گفت: اولین نکته حکومت امیرالمؤمنین(ع) خدا محوری است که آنچه که با خدا و دستورات الهی منافات داشت حضرت علی علیه السلام زیر بارش نمی رفت و در حکومت و در عزل ها و نصب ها فقط به رضای خدا توجه داشت بنابراین اولین شعار کسانی که می‌خواهند به صحنه انتخابات بیایند باید این باشد که نماز، عبادت، مرگ و زندگی‌ام برای خدا است.

وی محور دوم حکومت امیرالمؤمنین(ع) را عدالت ایشان دانست و افزود: زنی به نام دارمیه هجونیه بود که در مکه طرفدار امیرالمؤمنین(ع) بود؛ وقتی معاویه به حج رفت او را احضار کرد و از او علت طرفداری از حضرت علی علیه السلام را پرسید؛ او گفت من علی (علیه‌السلام) را به خاطر عدالتش در بین جامعه دوست دارم و با تو مخالفم چون با کسی می جنگی که از تو بالاتر است؛ ایشان مساکین را دوست دارد و متدینین را تکریم می کند ولی تو بر اساس هوای نفس حکم می‌کنی.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) مانند ابوالاسود دوئلی را به عنوان قاضی گمارد ولی بلافاصله عزلش کرد و فرمود به من خبر دادند که صدای تو از صدای ارباب رجوع بالاتر می رود و سر مردم داد می زنی؛ این است عدالت امیرالمؤمنین(ع) که حتی بد رفتاری با مردم را هم بر نمی تابد.

وی با بیان اینکه سومین شاخصه حکومت امیرالمؤمنین(ع) حق گرایی بود، گفت: حضرت فرمودند از روزی که حق به من نشان داده شد لحظه ای در اجرای آن شک نکردم و همواره از حق پیروی کردم.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت ادامه داد: حق گرایی امیرالمؤمنین(ع) از نامه های توبیخی که به بستگان خود می نوشتند مشخص می شود برای مثال در نامه ۴۱ نهج البلاغه به ابن عباس پسر عموی خود نامه توبیخ نوشتند و همچنین به کمیل که مرد میدان عبادت و شجاعت بود و در یک جریانی کوتاهی کرد حضرت نامه تندی نوشتند.

وی با بیان اینکه فرماندارها، استاندارها، قاضیان و مسئولانی که امیرالمؤمنین(ع) بدون هیچ تعارفی آنها را عزل کردند کم نیستند، گفت: نجاشی که پیرو امیرالمؤمنین(ع) بود روزی در ماه مبارک رمضان شرب خمر کرد و در کوچه و خیابان با حالت مستی حاضر شد که همه مردم او را دیدند؛ بعد که خبر به امیرالمؤمنین(ع) رسید حضرت به او حد زدند و نجاشی این حق گرایی را تحمل نکرد و به سمت معاویه رفت و به او پیوست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شاخصه چهارم حکومت علوی را قانون گرایی دانست و گفت: قانون اگر قانون خدا باشد که خدشه ناپذیر است و هیچ کسی حق ندارد از آن عبور کند ولی برخی قوانین الهی نیستند و عقلای هر جامعه برای ساماندهی به جامعه آن ها را وضع می کنند و امیرالمؤمنین(ع) نیز قوانینی برای حکومت وضع کرده بود اجازه نمی داد کسی از این قوانین تخطی کند.

وی با بیان اینکه شاخصه پنجم حکومت امیرالمؤمنین(ع) مدارا با مردم است که از مهمترین شاخصه های حکومت علوی است، گفت: حضرت علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر نوشتند که مواظب طبقه پایین جامعه باش و با مردم ارتباط برقرار کن، من نمی‌توانم خودم را قانع کنم که به من امیرالمؤمنین بگویند ولی در سختی‌ها با مردم مشارکت نکنم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: افرادی که می خواهند رئیس جمهور باشند باید از حال کارگر و فقیر جامعه با خبر باشند و بدانند که جوانان دردشان چیست و چه مشکلاتی دارند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccp0qo.2bqeo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما