دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 96513

کشف جرایم در قم از متوسط کشور بیشتر است

قم نيوز : رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بیشتر بودن کشف جرایم در قم به دلیل حساسیت های موجود خواستار استفاده بیشتر قضات از جایگزین های قانونی حبس شد.
کشف جرایم در قم از متوسط کشور بیشتر است
کشف جرایم در قم از متوسط کشور بیشتر است
به گزارش قم نیوز حسین اسلامی در نشست امروز شورای اسلامی شهر قم، زندانبانی را وظیفه ای سخت و در عین حال ظریف توصیف و بیان کرد: اشاره به تعداد زندانیان در یک شهر لزوما به معنای کم یا زیاد بودن تعداد این زندانیان نیست، چراکه این تعداد با شدت کشف جرایم نیز رابطه ای مستقیم دارد.

وی افزود: آمارها نشان می دهد کشف جرایم در قم نسبت به میانگین کشوری و به دلیل برخی حساسیت ها بیشتر است، ضمن آن که قضات قم کمتر از جایگزین های حبس استفاد می کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم در ادامه با اشاره به لزوم کار مطالعاتی و تطبیقی درباره موضوع جایگزین های قانونی حبس توسط سازمان زندان ها، از قضات استان خواست برای کاهش تعداد زندانیان، از جایگزین های موضوع ماده ۶۴ بیشتر استفاده کنند.

اسلامی اضافه کرد: متأسفانه استفاده از جایگزین حبس در قانون برای جرایم غیرعمد دیده نشده و پابندهای الکترونیکی برای این منظور استفاده نمی شود که این امر جای توجه و دقت نظر بیشتر دارد.

وی سختگیری برای پذیرش اعسار را از دیگر دلایل افزایش تعداد آماری زندانیان در استان قم دانست و گفت: اصولا مجازات حبس برای کسانی در نظر گرفته می شود که از تمکن مالی برخوردارند، اما نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نمی کنند، بنابراین قضات استان می توانند با استفاده از دو شاهد نسبت به پذیرش اعسار مجرمان مالی اقدام کنند تا شاهد کاهش تعداد آماری زندانیان در قم باشیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم در پایان سخنان خود، ندامتگاه ها را مانند یک شهر و بلکه جامعه توصیف کرد و خواستار همیاری بیشتر مجموعه مدیریت شهری در امور مربوط به زندان ها و ندامتگاه ها شد.

همچنین در ادامه این نشست، حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: ارتباط با ندامتگاه های قم و اختصاص برخی امکانات و اقلام فرهنگی و ورزشی در دستور کار مدیریت شهری قرار داشته و دارد، البته این ارتباط در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا کمتر شده، اما همچنان این آمادگی برای اجرای استیج های فرهنگی در ندامتگاه های قم و ارائه دیگر امکانات و خدمات فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

در این جلسه، عبدالله جلالی هم به عنوان عضو دیگر شورای شهر به توفیقات خوب قم در آزادی زندانیان و حمایت از خانواده های آنان اشاره و بیان کرد: مسؤولان شهر و استان به عنوان یک واسطه خیر و بر اساس ارتباطات خود می توانند در موضوع حمایت و پشتیبانی از زندانیان و بویژه برای آزادی آنان مفید و مثمرثمر باشند.

وی همچنین به مطالبات حوزه زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی قم از مدیریت شهری توجه داد و خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت های محدود مدیریت شهری، همچنان به کمک در این حوزه علاقمندیم و آن را دنبال می کنیم.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcdsk0n.yt09f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما