قم نيوز : قطعی بی‌برنامه برق طی روزهای اخیر نارضایتی شهروندان و صاحبان صنایع را به همراه داشته است و در این حوزه خساراتی را نیز متحمل شدند.
بار روانی و اقتصادی قطعی برق روی دوش مردم/قطعی برق مهمان ناخوانده
بار روانی و اقتصادی قطعی برق روی دوش مردم/قطعی برق مهمان ناخوانده
به گزارش قم نیوز ایمن سادات موسوی نژاد: خاموشی در زمان اوج مصرف برق به گونه‌ای با زندگی مردم عجین شده به طوری که در روزهای گرم که استفاده از وسائل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند این خاموشی‌ها نمود بیشتری دارد.

با توجه به اینکه زندگی امروز با تکنولوژی و برق گره خورده قطعی‌های بی‌برنامه برق ضررهایی برای مردم به همراه داشته و زندگی روزمره و اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد.

آنچه کارشناسان به آن اذعان دارند در فصل سرما به دلیل افزایش مصرف گاز نیروگاه‌ها در تأمین برق با مشکل مواجه می‌شوند. در فصل گرما و تابستان نیز به دلیل استفاده از وسائل سرمایشی مصرف برق به اوج خود می‌رسد که برای بالانس بین عرضه و تولید ساعاتی برق قطع می‌شود.

برخی اوقات وزش طوفان و بارش باران شدید سبب بروز مشکلاتی در شبکه و تجهیزات برق می‌شود که این امر نیز خاموشی‌هایی را به همراه دارد بنابراین لازم است پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شود تا شاهد وقوع این موارد نباشیم.

عاملی که در روزهای اخیر قطعی بی‌برنامه برق را رقم زده گرمای بی‌سابقه و نا بهنگام برق و مصرف برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی بوده است.

ناراحتی مردم از قطعی بی‌برنامه برق

علیرضا جوادی، از شهروندان قمی ساکن در خیابان پردیسان می‌گوید: برق منزل ما در روزهای اخیر دو بار قطع شد که با توجه به اینکه بی‌برنامه و بدون اطلاع بود مشکلاتی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: مادرم نوبت دکتر داشت و مریض احوال بود بنابراین مجبور شد به دلیل قطعی برق پله‌های پنج طبقه را بدون آسانسور و با سختی طی کند.

محمد ذاکری از شهروندان قمی دیگر می‌گوید: نبود اطلاع‌رسانی مناسب، مردم را کلافه می‌کند به طوری که بسیاری از برنامه‌ها که اکنون با برق و اینترنت صورت می‌گیرد؛ به هم می‌ریزد.

سعید عبادزاده یکی از اهالی مناطق مشمول قطعی برق با اشاره به خسارات ناشی از قطعی برق گفت: در اثر قطعی برق لب تابم دچار مشکل شد علاوه بر هزینه‌ای که برای تعمیر پرداخت کردم بسیاری از مطالبی که نیاز داشتم از بین رفت و مجبور به تهیه مجدد آنها شدم.

سینا پوراحمدی یکی از تولیدکنندگان واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: اعلام دیرهنگام قطعی برق سبب می‌شود برنامه در آن روز مقداری با بی‌نظمی همراه باشد که این امر علاوه بر نیروی انسانی، اقتصاد و صنعت را متأثر می‌کند.

مشاغل خرد نیز از قطعی بی‌برنامه برق متأثر می‌شوند به طوری روی فروش، تولید و ارائه خدمات آنها تأثیرگذار است و توقف کار تا زمان وصل مجدد برق را به همراه دارد که ضررهایی برای آنها رقم می‌زند.


مشکل قطعی برق از تولید است

سیدمحمد ارجمندزاده، مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم با اشاره به قطعی‌های برق گفت: مشکل برق از توزیع نیست بلکه در زمینه تولید برق دچار مشکل هستیم و علت را نمی‌دانیم چیست.

وی با اشاره به بحث رشد بار گفت: ۵۴ هزار مگاوات مصرف دیروز در تاریخ خرداد ماه کشور بی‌سابقه بود در حالی که اوج مصرف را هر سال در تیر ماه شاهد بودیم که بالاترین مصرف ۵۸ هزار مگاوات در سطح کشور بوده است.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم خاطرنشان کرد: رشد مصرف بی‌سابقه یکی از عوامل قطعی برق است ولی به طور طبیعی علت قطعی در حوزه شرکت‌های توزیع نیست و باید از طریق توانیر و وزارت نیرو پیگیری شود که سمت تولید چه اتفاقی افتاده که پاسخگوی نیاز مصرف نیست.

وی با بیان اینکه بین تولید و مصرف برق باید تعادل ایجاد شود، گفت: بر اساس تعادل تولید و مصرف فرکانس شکل می‌گیرد. اگر نتوانیم تعادل را برقرار کنیم فرکانس تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که سبب خاموشی می‌شود.

ارجمندزاده خاطرنشان کرد: هر زمان تعادل بین تولید و مصرف به هم بریزد باید بارهای مصرف را کاهش دهیم تا این تعادل برقرار شود بنابراین تلاش می‌شود حجم خاموشی از سه هفته گذشته بر اساس برنامه‌ریزی باشد و بلوک بندی زمانی و مکانی در زمینه قطعی برق صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حجم مصرف برق اول خرداد نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد بیشتر بود که سبب بی‌برنامگی قطعی برق شد بنابراین تلاش می‌شود که این رویه اصلاح  شود و اطلاع‌رسانی صحیح صورت گیرد.


اختلال در نرم‌افزار برق به دلیل افزایش درخواست‌ها

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی مشترکان حساس صنعتی و کشاورزی در تعامل با شرکت شهرک‌ها انجام شده و علاوه بر آن به یک سری مشترکان حساس از طریق پیامک در حال اطلاع‌رسانی هستیم تا مشکلی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: زمستان ابتدای صبح یعنی پیش از شروع ساعت کاری و خاموشی‌ها کل برنامه بارگذاری می‌شد و تا انتهای شب برنامه مشخص بود.

ارجمندزاده با اشاره به رأیزنی به منظور مشخص شدن ظرفیت‌های توزیع برق گفت: امکان اطلاع‌رسانی یک هفته یا یک ماه قبل وجود ندارد ولی ابتدای صبح کل خاموشی‌های همان روز بارگذاری می‌شود و از طریق اپلیکیشن قابل رصد است.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن برق من در دسترس‌ترین منبع اطلاع‌رسانی قطع برق است که روز گذشته به دلیل حجم زیاد درخواست به سرور دچار اختلال شد، گفت: مشترکان در صورتی که این اپلیکیشن در دسترس نبود از طریق پورتال شرکت توزیع امکان مشاهده خاموشی‌ها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون یک سری مشترکان هیچ ضرورتی به مصرف برق در آنها نیست ولی متأسفانه مصرف برق دارند. اولویت برق صنعت، بخش مولد، بیمارستان‌ها و صنایع هستند که تلاش می‌شود خاموشی نداشته باشند.


مراکز بدون اولویت و تعطیل هنوز برق مصرف می‌کنند

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان کرد: به عنوان مثال برخی مراکز تعطیل است ولی به واسطه رایگان بودن بحث برق مصرف بی‌رویه دارند. باید مطالبه وجود داشته باشد که چه ضرورتی وجود دارد که اماکنی که با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند همان مصرف پیشین را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از ادارات دارای سرمایش مرکزی هستند، گفت: حتی زمانی‌که پس از تعطیلی ادارات مراجعه کردیم، دستگاه سرمایش روشن بود. با استفاده از یک سری اقدامات می‌توان این بحران را به حداقل رساند و از عبور کرد.

ارجمندزاده معتقد است: با توجه به رشد مصرف و مشترکانی که هر سال افزوده می‌شوند باید برنامه‌ریزی کنیم که نیروگاه اضافه شود البته پروسه‌ای زمان بر است ولی باید به فکر باشیم که این مشکل برای سال آینده وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه بنا بوده ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در مدار قرار گیرد ولی اکنون هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر وجود دارد که با هدف موجود در برنامه ششم فاصله زیادی وجود دارد.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم معتقد است: ظرفیت خوبی در کشور در بحث انرژی خورشیدی وجود دارد بنابراین امکان استفاده از این انرژی برای تولید برق وجود دارد.

وی یادآور شد: در زمینه انرژی بادی نیز ظرفیت وجود دارد که باید برای استفاده از این انرژی برنامه‌ریزی داشته باشیم و بتوانیم نیاز مصرف را تأمین کنیم.



آسیب دیدن وسایل برقی، نبود امکان استفاده از وسایل برقی و دستگاه‌های پزشکی در منزل به ویژه بیماران کرونایی که تجهیزات برقی پزشکی نیاز دارند از دیگر آسیب‌هایی است که قطعی برق را به همراه دارد.

انتظار است ادارات و دستگاه‌های دارای مصرف غیر ضروری مصرف خود را کاهش دهند تا مراکز اولویت‌دار صنعتی و بیمارستان‌ها که خسارات بیشتری متحمل می‌شوند کمتر دچار قطعی برق شوند و لازم است مصرف برق حتی به اندازه خرد کاهش داده شود زیرا همین اندازه نیز در صورت رعایت همگانی تأثیر فراوانی در کاهش خاموشی‌ها دارد.

البته این امر مسؤولیت را از روی دوش تأمین کنندگان برق برنمی‌دارد و با توجه به شیوع بیماری کرونا و فصل گرما لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا از آسیب‌های این امر جلوگیری شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchwvnw.23nqxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما